Eþinin haberi olmadan, gizleyerek baþka bir kadýnla imam nikahý ile birlikte olan erkeklerin eþleri bu durumu öðrendiklerinde, aldatýlan kadýnlara benzer bir psikolojik hal yaþýyorlar.
Fýkhi bir tartýþma yapmýyorum. Klinik bir gözlemden hareket ediyorum. Buradaki kritik nokta “habersizlik ve gizlilik”. Eþinin yalnýz kendisi ile birlikte olduðunu düþünen kadýn, bir anda baþka bir kadýnýn olduðunu öðrendiðinde ihanete uðramýþ hissi yaþayarak, aldatmanýn oluþturduðu klasik psikolojik halin içine giriyor.
Nikahý gizlemeye karþýn ilan etme
Fýkhi olarak nikahýn açýkça ilan edilmesi meselesinin sosyal boyutlarý olduðu kadar psikolojik boyutlarý da var. Nikahý ilan etmek açýklýk, þeffaflýk, haberdarlýk ve meþruiyet saðlýyor. Gizli nikah ise, iliþkinin sosyal açýdan meþruiyetini belirsiz býrakýp, sosyal ve kültürel normlar üzerine yýkýcý etki býrakýyor.
Birden fazla eþle evli olmaya inanan bir erkeðin açýkça ve ilan edilmiþ bir þekilde ikinci evlilik yapmasý ile, imam nikahý ile gizli bir iliþki içinde olmasýnýn oluþturduðu iki psikoloji arasýnda dünya kadar fark var. Ýlan edilmiþ ikinci evlilikte de kadýnýn zorluklar yaþadýðý açýk. Ama gizli nikahlarda ek olarak ihanet hissi yaþanýyor.
Gizli birlikteliðin eþte ürettiði psikolojiler
Açýk þekilde, ilan edilerek ikinci kez evlenme birinci eþ tarafýndan hoþ karþýlanmasý beklenmez. Ama en azýndan kadýn erkeðin ne yapýp ettiðinden haberdardýr. Kendisinin ne yapacaðýný seçme imkaný ve þansý olabilir. Olup bitenin kültürel ve dini temelleri olduðu kabulü ile anlamlandýrmasý bir miktar daha mümkün olabilir. Ama gizli nikah; yalan söyleme, gizleme, dürüst olmama, kandýrma da içerdiði için psikolojik etkileri oldukça aðýr.
Gizli þekilde ikinci bir eþ ile yaþayan kiþi bu gizliliði sürdürme sürecinde bir dizi ek hatalar yapar. Daha önce yalan söylemeyen biri eþinin gözlerine bakarak yalanlar söyler hale gelir. Öðrenildiðinde kurduðu düzenin bozulacaðýný düþündüðü için sürekli planlar içinde olur. Bazýlarý bu ikili hali profesyonel þekilde sürdürmeyi beceriyorlar. Bazýlarýnýn psikolojisi bu ikili hali sürdürmeye uygun olmuyor. Bu kiþiler eþlerinden uzaklaþýyorlar. Tüm bunlar sonuçta kadýn için ayrýca yýkýcý etkiler yapýyor.
Gizli ikinci eþ pratiðinin psikolojisi
Ýslam dininin cinsel iliþki için nikahýn þart kýlmasýnýn oluþturduðu psikolojik hal, dini dikkate alan erkekleri gündelik aldatmalardan koruyucu bir etki yapýyor. Gerçekten de dindarlýk düzeyi arttýkça, farklý kadýnlarla cinsellik yaþama sayýsý azalýyor. Erken yaþta dindarlaþmýþ erkeklerin oldukça aðýrlýklý kýsmý hayatlarý boyunca tek bir kadýnla cinsellik yaþýyorlar.
Tek eþlilik günümüz dünyasýnýn sosyal ve kültürel normu. Bu norma erkeklerin aðýrlýklý kýsmý uyarken bir kýsmý uymuyor. Tek eþlilik normuna uymayan muhafazakar erkeklerin bir kýsmý ikinci eþi ilan ederek bir törenle evleniyorlar. Bir kýsmý ise bu ilan etmeyi çeþitli sebeplerle göze alamayýp gizli nikahla birlikte yaþamaya yöneliyorlar.
Gizli ikinci eþ ne kadar yaygýn?
Evli iken baþka bir kadýnla uzun süreli iliþki içinde olmak, Türkiye’nin tüm toplumsal kesimlerinde var. Bu durumu tanýmlamak için “eþini aldatmak”, “evliyken sevgilisi olmak”, “metresi olmak”, “gizli ikinci eþ” gibi farklý tabirler kullanýlýyor. Elimizde bu ikincil iliþkilerin sýklýðýný ve toplumsal kesimlerde daðýlýmýný gösterecek istatistiksel veriler yok.
Aldatan erkekler veya gizli nikah yapanlar bu ikincil iliþkilerin çok yaygýn olduðunu düþünüyorlar. Bu düþünmeyi yapýp ettiklerini normalleþmede kullanýyorlar. Aldatýlan kadýnlar da benzer bir inanca sahip. Travmaya uðramýþ halleri ile “erkeklerin tümünün gizli iþler çevirdiðini” düþünmeye meyilli oluyorlar.
Gerçek ise farklý. Erkeklerin çok büyük kýsmý tek eþli ve eþlerine sadýk. Muhtemelen gizli eþ pratiði %2-3’ler düzeylerinde. Yalnýz, gizli ikincil eþ pratiði %2-3’ler düzeyinde olduðunda bile önemli oranda kiþiyi acý dolu bir þekilde etkiliyor.