Gloria, annemin kuþaðýndan bir kadýn

Son yýllarýn en gözde sinemalarýndan Þili, Gloria adlý filmle salonlarýmýzda. Bu ülke sinemasýnýn yükselen yýldýzlarýndan yönetmen Sebastian Lelio’nun yönettiði film, 2013 Berlin Film Festivali’nde yarýþtý ve baþrol oyuncusu Paulina Garcia’ya En iyi Kadýn Oyuncu Gümüþ Ayý ödülü kazandýrdý. Geçen nisan ayýnda Ýstanbul Film Festivali’ne konuk olan BAÞARILI yönetmenle konuþtuk.

-Dördüncü filminiz Gloria, adý misali filmografinizdeki en parlak zafer. Bir süredir hep sinemanýn yükselen yýldýzý olarak görülüyordunuz. Kariyerinizde bu noktaya nasýl vardýðýnýzýn bir özetini yapar mýsýnýz?

Ýlk filmim La Sagrada Familia-Kutsal Aile idi. 2005 yýlýnda vizyona girdi. Þili’de yeni kuþak sinemacýlarýn ortaya çýktýðý yýldý. Sanýrým ben de filmlerimi Þili sinemasýndaki bu hareketin yanýnda geliþtiriyormuþum. Artýk Þili sinemasýnda çok þey olup bitiyor ama o sýralarda biz film yapan birkaç kiþiydik sadece. O günden beri toplam dört film yaptým: Navidad-Noel, El Ano del Tigre-Kaplan Yýlý ve þimdi de Gloria. Ben de bir anlamda Gloria’nýn tema ve biçim açýsýndan bir arayýþ döngüsünü kapattýðýný hissediyorum. Daha birçok film yapmayý umut ediyorum.

-Ýlk iki filminizin dini arka planý ilginç. Bu temayý nasýl ele aldýnýz? Ýlki Paskalya zamaný geçiyordu, ikincisi de Noel’de...

Þili, Katolik bir ülkedir. Güney Amerika kýtasýnýn tamamýna Katoliklik egemendir. Kültürümüzün DNA’sýnda var. Nerede yaþadýðýnýzý anlamak istiyorsanýz üzerinde durduðunuz topraðý kazacaksýnýz. Madencilik yapacaksýnýz soyut anlamda, ‘Ýþte burada yaþýyorum’ diyeceksiniz. Ben insanýn sorunlarýndan çok çeliþkileriyle ilgileniyorum. Ýsa’nýn öldüðü ve doðduðu günlerin kutlandýðý o özel yýldönümleri, insanlýk durumunun ve iliþkilerinin meydana çýktýðý arka planlar olarak kullandým. Ýkisi arasýndaki zýtlýðý da ele aldým.

ÇELÝÞKÝLÝ KARAKTERLER ÝLGÝMÝ ÇEKER

-Her iki film de ayný zamanda büyüme öyküleri. Navidad’daki üç genç ve Kutsal Aile’deki genç adam ve sevgilisi, sizi de kendi yaþýnýz, gençlik, kimliðini ve hayatýn anlamýný bulma gibi nedenlerden ötürü mü çekti?

Benim ilgimi çeken, kendini geliþtirme konusunda, hayatta nereye gidecekleri, hangi seçimleri yapacaklarý konusunda çeliþkiye düþen karakterlerdir. Sanki seçimleri kendilerine ve baþkalarýna zarar verecektir... Þiddet içermektedir... Kim olduðunuzu bulmanýn karþýlýðýnda ödeyeceðiniz bir bedeldir adeta... Karakterlerim hep bu durumlara düþer ve olduklarý kiþi haline gelmenin bedelini öder. Farklý yaþ gruplarýndan ve kuþaklarýndan da gelseler benim karakterlerimde birbirine benzeyen nokta budur.

-Kaplan Yýlý, Þili’yi yýkan deprem hakkýndaydý. Filmdeki öykü depremden mi çýktý yoksa zaten aklýnýzdaydý da depreme göre mi uyarladýnýz?

Hayýr, Kaplan Yýlý neredeyse depremin film olarak artçý þoku gibidir. Gerçek olaylara dayanýr, gerçek mekanlarda, felaketten sadece iki ay sonra çekildi. Güneydeki birçok cezaevi yýkýldý. Yaklaþýk 800 mahkum kaçtý. Birkaç gün sonra çoðu geri döndü hapse... Bu, bana çok dokundu. Öyküyü baþka bir olayla birleþtirdik. Okyanus dalgalarý bir sirki yýktý, hayvanlarýný sürükledi, bir kaplan kaçtý. Yýkýntýlar üzerinde yürüyen kaplaný televizyonda gördüm. Hemen çektik filmi.

DOÐAÇLAMAYA GENÝÞ YER AYIRIRIM

-Gloria özellikle kadýn izleyicilerin çok beðendiði bir film oldu. Bir erkek yönetmenden beklemezsiniz bu kadarýný. Olgun bir kadýnýn ruhunun derinliklerine iniyor. Bu çalýþmayý nasýl yaptýnýz ve karakteri nasýl geliþtirdiniz?

Gloria annemin kuþaðýndan bir kadýn. Bir þekilde onun aracýlýðýyla neler hissetiklerini, nelerle mücadele ettiklerini, gündelik hayatta yaþadýklarý deneyimleri biliyorum. Gloria’nýn senaryosu adeta mülakat yaptýðýmýz farklý kadýnlardan duyduðumuz anekdotlarýn toplamý. Gerçekten Santiago’dan çýkan, Santiago’ya özgü durumlarý anlatan bir film oldu. Kendimi karaktere çok yakýn hissediyorum, her ne kadar film onu çok zor durumlara düþürse de! Ahlaken ve duygusal olarak onun yanýnda yer alýyorum. Onu korumak, onun yanýnda olmak, mücadelesinde onun yanýnda yürümek istiyorum. Filme duygusal enerjisini veren de bu oldu sanýrým. Öte yandan aktris Paulina Garcia karaktere elbette benim bir erkek olarak bilemeyeceðim çok þey kattý. O benden daha iyi biliyor, bir kadýnýn hayatýnda neler olup bittiðini.

-Oyuncu olarak performansý hakikaten olaðanüstü. Filmdeki her hali o kadar inandýrýcý ki! Onunla iliþkiniz nasýldý? “Filme çok þey kattý” dediniz belki siz de onun oyunculuðuna katkýda bulunmuþsunuzdur...

Bir iþbirliði yaptýk. Ben doðaçlamaya geniþ yer ayýrýrým. Oyuncularýma her zaman yazýlý diyalog vermem. Bazý þeyler çekim yapana dek kesin deðildir, onlarla nasýl yüzleþeceðimizi bilemeyebiliriz. Bu belirsizlik oyuncudaki hayatý tetikler. Her gün olduðu gibi tepki vermelerini, her gün ne yapýyorlarsa onu yapmalarýný isterim. Çok doðal ve iyi olmalýdýr. Paulina’nýn yorumu da çok iyi oldu.