Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Gribe manav kalkanı

Selahattin DÖNMEZ tüm yazıları

Bağışıklık sisteminizi güçlendirmek için avuç avuç vitamin hapı yutmanıza gerek yok. Gribe karşı en güçlü ilaç mevsim sebze ve meyveleri.

Okulların açılması ve hava değişiminde yaşanan farklı ısı dereceleri nedeniyle     grip ve üst solunum yolları enfeksiyonu yaygın bir şekilde görülmeye başlayacaktır. Eğer bu sonbaharı dirençli bir şekilde geçirmek istiyorsanız aşağıda sizler için hazırladığım beslenme önerilerini düzenli uygulamanızı tavsiye ederim. İşte bağışıklığı güçlendiren beslenme tüyoları... Sebze ve meyveler büyüme ve gelişmeye yardımcı olduğu gibi hücre yenilenmesini ve doku onarımını sağlar. Ayrıca hastalıklara karşı direncin oluşumunda etkindirler. Yeterli     ve dengeli beslenebilmek için çeşitli renk ve tür-deki sebze ve meyvelerin tüketimi önemlidir.

Yeşilin şifalı gücüyle şifa bulun

Sabah kahvaltısı da olmak üzere her öğünde sebze ve meyve tüketimine özen gösterilmeli, günde en az 5 porsiyon (400 gram) tüketilmelisiniz. Savunma sistemini güçlendirici özelliği olan A ve C vitamini gibi antioksidan vitaminlerden zengin, havuç, brokoli, kabak, lahana, karnabahar, maydanoz gibi sebzeler ile portakal, mandalina, elma ve greyfurt gibi meyveleri bolca yemelisiniz.

- Gerek C vitamini ihtiyacının karşılanması gerekse sıvı alımına katkı sağlaması yönünden taze sıkılmış meyve suları da içilebilir. Meyve sularının tüketiminde önemli olan bekletilmemesi.

- Meyve ve sebzeler bol su ile iyice yıkanmalı gerekirse fırçalanmalı ancak deterjan veya sabun kesinlikle kullanılmamalıdır.

C ve E vitamininden yararlanın

- E vitamini de bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkilidir. Soğuk algınlığı ve diğer enfeksiyonlara karşı vücut direncini artırarak, A vitamininin okside olmasını engeller. E vitamininin iyi kaynakları olan; yeşil yapraklı sebzeler, fındık, ceviz gibi yağlı tohumlar ve kuru baklagillerin yeterli miktarlarda tüketilmesi önemlidir. Ancak kurubaklagillerin protein kalitesini arttırmak için tahıllarla ve C vitamininden zengin besinlerle tüketilmesi daha faydalıdır. İmkan dahilinde günde 1 avuç fındık, ceviz  gibi tohumlar yenmelidir.

- Yumurta, protein kalitesi en yüksek olan besindir. Her gün  bir yumurta tüketilmesi yararlıdır.

- Vücut ısısını dengede tutabilmek için bol sıvı alımı unutulmamalıdır. Ateş yükselmesi durumunda sıvı tüketimi artırılmalı ve yeterli enerji alınmalıdır. Enerji kaynağı olarak basit karbonhidrat olan saf şeker ve şekerli besinler yerine     kepekli ekmek, makarna, bulgur gibi tam tahıl ürünleri, enerjisi yüksek hamur tatlıları yerine sütlü tatlılar, meyve tatlıları, tercih edilmelidir. Artan enerji ihtiyacının karşılanması için ölçülü olarak tahin pekmez de tüketilmeli.

Toksin atan bağışıklık çayı

TAZE adaçayı yaprakları, 1 kakuleyi havanda çok toz halinde olmayacak şekilde ezin. Kuru kekik, yarım adet lime veya limon, çok az kuru biberiyeyi hazırlayın. Cam demliğe taze adaçayı, kakule, kuru kekik, kuru biberiye ve limon dilimini koyup üzerine sıcak suyu dökün. Sadece bir dakika demleyip süzün ve sıcak servis edin.