Gümrük birliði kararý gözden geçirilecek ise

Ekonomi Bakaný Nihat Zeybekci, “Türkiye olarak AB ile yaptýðýmýz Gümrük Birliði (GB) anlaþmasý yeniden müzakereye açýlmýþtýr ve görüþmeler baþlamýþtýr” dedi.”

Ekonomi Bakaný Sayýn Nihat Zeybekçi’nin gümrük birliðine iliþkin bir ifadesini internetten kes-yapýþtýr yöntemiyle yazýmla alýyorum.

6 Mart 1995 tarihli Gümrük Birliði kararýnýn yeniden müzakereye açýlmasý çok ama çok önemli bir deðerlendirme.

Aþaðýda konuya iliþkin görüþlerimi sýralamak istiyorum.

Alýnan kararlar Allah’ýn emirleri deðildir, gözden geçirilebilirler, bu BÝR

Bu gözden geçirmeler yapýlýrken çok özenli ve dikkatli olunmalýdýr, bu ÝKÝ

Sayýn Bakanýmýz Nihat Zeybekçi’ye küçük bir hatýrlatma, gümrük birliði bir antlaþma deðildir, hukuk tekniði açýsýndan sadece bir karardýr, bu ÜÇ

Gözden geçirmeler gerçekleþir iken, toplumsal refahý azaltýcý deðil, arttýrýcý deðiþiklikler yapýlmalýdýr, bu DÖRT.

Gümrük birliðinin önemli eksikleri ve bir tane de çok önemli yanlýþý vardýr, bu BEÞ.

Bu eksiklikler giderilir, yanlýþ deðiþtirilir iken mevcut rekabet durumundan asla geriye gidilmemelidir, bu ALTI

Korumacýlýða bizi tekrar sürükleyecek her türlü deðiþiklikten ýsrarla ve cesaretle kaçýnýlmalýdýr, bu YEDÝ.

Sayýn Bakanýn basýnda ifade ettiði sakýnca doðru bir deðerlendirmedir, AB bir üçüncü ülke ile serbest ticaret antlaþmasý (STA) imzaladýðý zaman bu STA’nýn tek yönlü iþlemesi yani yeni partönerlerin imalat sanayi mallarýnýn bizim ülkemize serbest giriþi ama bizim imalat sanayi mallarýmýzýn o yeni partönerlerin ekonomik alanlarýna serbest girememesi kabul edilebilir bir konu pek deðildir, Sayýn Bakan’ýn bu sakýnca deðerlendirmesi doðrudur, bu SEKÝZ.

Bu konuda diplomatik ataklar yapmamýz þarttýr, bu DOKUZ.

Ancak, AB’nin yeni ticaret partöneri bu konuya sýcak bakmaz ise AB’nin bu STA’ndan vazgeçmesini beklemek de çok gerçekçi deðildir, bu ON.

AB’nin ABD ya da Kanada ile yapacaðý bir STA’da bu konunun, Türkiye’nin, ABD ya da Kanada için bir “acquis” oluþturmadýðý açýktýr, bunu da iyi görmemiz lazým, bu ON BÝR.

Gümrük Birliði kararýnýn yeni partönerleri, mesela ABD gibi bir devi de bizim için devreye sokmasý bizim için çok hayýrlýdýr, buna kuþku yoktur, bu ON ÝKÝ.

Ama, bir nedenden, ABD bunu kabul etmez ise bizim itirazýmýzý gümrük birliði kararýnýn özünün ortadan kaldýrýlmasýna kadar götürmemiz bizim için bir yýkým olur, bu ON ÜÇ. 

Her fýrsatta kafa kaldýran korumacýlýk, avanta, korumacýlýk rantý lobisine (bir lobi de benden) karþý çok dikkatli olmalýyýz, bu ON DÖRT.  

Gümrük birliði kararýnýn eksikleri de mevcuttur, bunlarýn da yerine getirilmesinin zamaný gelmiþtir, bu ON BEÞ.  

Gümrük birliði sürecinin imalat sanayi mallarýnýn yaný sýra tarým mallarý ve hizmetlere de açýlmasýnýn zamaný çoktan gelmiþtir, bu ON ALTI.

Türkiye tarýmýnýn rasyonalizasyonunun nihai yolu tarým mallarýnýn gümrük birliði kararýna dahil edilmesidir, bu ON YEDÝ.

Baþta kamu ihaleleri, bankacýlýk ve sigortacýlýk olmak üzere hizmetler sektörünün AB rekabetine gümrük birliði üzerinden açýlmasý hem ülke ekonomisinin etkinliði hem de siyasetimizin finansmaný açýlarýndan hayatidir, bu ON SEKÝZ.

Siz okurlara gümrük birliði kararýnýn gözden geçirilmesi hakkýndaki görüþlerimi sundum.