Ankara’nýn gündeminde baþlýk sayýsý, tek konuda yazmayý zorlaþtýrýyor.
Bugüne üç ‘sýcak’ baþlýðý sýðdýralým.
Yerli otomobilin ‘iletiþimi’
Dün yerli otomobil için bir araya gelen ‘babayiðitleri’ tanýttý Cumhurbaþkaný Recep Tayyip Erdoðan.
Anadolu Grubu, BMC, Kýraça, Turkcell ve Zorlu.
Geleneksel otomotiv endüstrisi ile geleceðin ‘akýl’ endüstrisini birleþtiren bir ortaklýk.
Beþ ‘babayiðit’ de bu alanlarda yetkinliklerini kanýtlamýþ isimler.
Devlet arkalarýnda, önlerinde ‘teknik’ engel yok.
Ancak ‘algý engelleri’ var ve onlarý kaldýrmalarý gerekiyor.
‘Biz yapamayýz’engeli kýrýlýyor gibi.
Ama ‘adamlar aþmýþ, nasýl rekabet edeceðiz’ engeli hala duruyor.
Bugüne kadar yapýlan açýklamalardan, yerli otomobilin ‘esasen’ elektrikli olacaðýný, ancak yanýnda sývý yakýtlý motorlu modellerin de üretileceðini biliyoruz.
‘Algý engeli’ni kýrmak için elektrikli otomobil hakkýnda kamuoyunu aydýnlatmak gerekiyor.
Dünya markalarý bunun için envai çeþit iletiþim yöntemleri kullanýyor.
Sözde ‘sýzdýrma’ haberlere varýncaya kadar.
Ürün ortaya çýkmadan ‘efsanesi’ oluþturuluyor.
‘Postmodern kaykay’diyebileceðimiz ‘Ginger’ öyle çýkmýþtý.
Ýphone’un her yeni modeli öncesi ‘sýzdýrýlan’ haberler satýþ günü maðaza önlerindeki kuyruklarý arttýrmaya yönelik.
Elektrikli otomobil efsanesi Tesla, daha otomobili üretmeden tüm dünyada ‘marka’ olmuþtu bile…
Önümüzde iki yýl var.
Sürecin baþarýyla tamamlanacaðýna dair ‘algý’, en az sürecin sonunda baþarýlý bir otomobil üretmek kadar önemli.
Yerli otomobilin elektrik bataryasýný, yani ‘pilini’ TÜBÝTAK’ýn geliþtirdiðini biliyoruz.
En azýndan ‘pil’ için 4 sorunun tartýþýlmasý gerekiyor:
Kaç dakikada dolacak?
Bir pil ile kaç kilometre yol yapýlabilecek?
Kaç kilometre hýza eriþebilecek?
Pilin ömrü ne kadar olacak/kaç kez dolum yapýlabilecek?
Bunlarý sordum, çünkü rekabet için ‘asgari þartlarý’ taþýyan pil üretildiðini biliyorum.
Her yeni geliþme, yerli otomobile duyulan güveni arttýracak þekilde kamuoyunda tartýþmaya açýlabilir.
Eðitim þart, teknoloji þart ama ‘iletiþim’ de þart…
Ankara’ya kim gelecek?
Ankara Büyükþehir Belediye Baþkaný, yarýn yapýlacak ‘temayül’ yoklamasýyla netleþecek.
Ankara milletvekilleri, il yönetim kurulu, ilçe belediye baþkanlarý ve büyükþehir belediye meclisi üyeleri oy kullanacak. Çýkan sonucu Erdoðan deðerlendirecek. Sincan, Altýndað, Keçiören ve Elmadað belediye baþkanlarý en çok konuþulan isimler. Ama Cumhurbaþkaný ve AK Parti Genel Baþkaný Erdoðan, bir isimden yana izlenim vermedi. Kaynaklar, “Cumartesi isim netleþir, pazartesi açýklanýr” diyorlar.
‘Sýrada kimler var’sorusunun cevabý belli deðil. Zira AK Parti çok sayýda belediye için araþtýrma yapýyor. En önemlileri de Ýstanbul’daki 3-4 büyük belediye. Bazý baþkanlarýn ‘uyarý’ ile göreve devam etmesi, bazýlarýnýn ise istifasýnýn istenmesi mümkün. Son seçimlerin sonuçlarý, milletvekilleri ve teþkilatlarla iliþkiler ve halk nezdindeki karþýlýklarý kararda etkili olacak.
Erken seçim olur mu?
Sorunun kýsa cevabý ‘olmaz’…
Hala ‘olur, olacak’ yönündeki yorumlar üç temel ‘varsayým’ üzerine kurulu:
1- AK Parti’deki belediye ve teþkilat baþkanlarýnýn deðiþim süreci partiyi olumsuz etkiler.
2- Yerel seçimlerde genel seçimden düþük oy çýkar, bu seçimin doðasýnda var.
3- AK Parti de, yerel seçimde düþük oy almýþ, belki Ýstanbul ve Ankara gibi büyükþehirleri kaybetmiþ bir parti olarak genel seçim ve cumhurbaþkanlýðý seçimine girmek istemez.
AK Parti’de ise bu varsayýmlara þöyle cevap veriliyor:
1- Erdoðan’ýn prensibi -olaðanüstü bir þey olmazsa- seçimlerin zamanýnda yapýlmasý þeklinde.
2- Belediye ve teþkilat baþkanlarýnýn deðiþimi sonrasý süreç ‘güven arttýran’ bir süreç olacak.
3- Önemli il ve ilçelerde ‘güçlü isimler’ aday gösterilebilecek.
Rakip partilerin adaylarý þekillenmeye baþladýðýnda, özellikle büyükþehirler ve önemli ilçelerde ‘bakan’ düzeyinde adaylarla karþýlaþabiliriz.
Zira AK Parti 15 yýlda ‘yönetim baþarýsý’ ve ‘kamuoyu algýsý’ yüksek çok sayýda isim yetiþtirdi.
O yüzden bugünden oluþan algý veya anketler çok bir þey ifade etmiyor.