Güzellik güzel sanatlarla baþlar

Seul (KORE)- Güzel sanatlarýn sanatçý açýsýndan ancak karýn doyurmaya yarayan bir uðraþ olduðu günler geride kaldý; evlerin ve iþyerlerinin duvarlarýný süsleyen sanat eserleri ayný zamanda ticari birer deðer bugün... Dünyanýn her tarafýnda sanatseverler, hem kiþisel zevklerini tatmin için hem de birer yatýrým aracý olduðunu bilerek, eser koleksiyonu yapýyorlar.

Türk sanatçýlarý uluslararasý alanda fazla þanslý sayýlmaz; dünyaca tanýnýrlýða ve koleksiyoner ilgisine mazhar az sanatçýmýz var. Tanýtma yönünde çok yönlü çabalar gösterilmesi gerekiyor.

‘Contemporary Istanbul’ (CI) bu amaçla kurulmuþ bir þirket; sanat eserlerini, dünyanýn dört bir tarafýna, ülkelerin beðeni düzeyi yüksek insanlarý önüne taþýyor ve Türk sanatçýlarýnýn daha iyi tanýnmasý için çaba sarf ediyor.

Aslýnda resim baþta olmak üzere güzel sanatlarýn hayli eskiye dayanan renkli bir geçmiþi var bizde; ‘çaðdaþ Türk resmi’ de o mazinin üzerine oturuyor. Son dönemin önemli ressamlarýnýn çoðu, tuvalle fýrçayý birleþtiren ve pazarlanacak esere dönüþtüren birer ‘zanaatkâr’ olmaktan uzak, ince zevk sahibi sanatçýlar; renklerle zihin dünyalarýnda yakaladýklarý estetiði sanat eserine dönüþtürdüklerinin bilincindeler...

Eserleri son yýllarda büyük ilgi çekiyor ve her yaptýklarý kapýþýlýyorsa sebebi budur. Pek çok sanatçýmýz, daha sergiye çýkmadan, hatta galeriye uðramadan eserlerine alýcý bulabiliyor bugün...

Sanatýn ilgi görmesi elbette önemli, ama sanatçý açýsýndan daha da önemli olan yaptýðýnýn iþin ehli kiþiler tarafýndan da bilinip beðenilmesidir. Sadece yakýn muhitinde, eþ-dost sanatçýlar çevresinde, hatta kendi ülkesinde deðil baþka ülkelerin sanatçýlarýyla mukayese edilebileceði platformlarda da yer alabilmek hiç kuþkusuz sanatçýnýn rüyasýdýr.

Devletin henüz el atmadýðý çaðdaþ sanatý yurtdýþýnda tanýtma alanýný özel giriþimler büyük fedakârlýklara katlanarak yürütme gayretindeler. Kore’nin baþkenti Seul’e elli sanatçýmýzýn 100 eserinden oluþan sergiyi sanat-dostu Koreliler ile birlikte CI gerçekleþtirdi. Sergide daha kýdemli sanatçýlarýn eserleri de bulunmakla birlikte, bazýsý adlarýný son 10-15 yýlda duyurmuþ, bir kýsmý yeni yeni tanýnýrlýða kavuþan gençlerin çalýþmalarý da fazla.

Sergiyi evsahibi ülkenin insanlarýyla birlikte gezerken, “Keþke hep gözümün önünde olsa” diyebildiðim eserlerin karþýsýnda Koreli sanatseverlerin de kümeleþtiðini görmek beni müthiþ sevindirdi. Sanatýn bir de böyle evrensel birleþtiriciliði var.

Güzel sanatlar baþka hiçbir alanýn saðlayamayacaðý bir tanýtým faaliyeti aslýnda. Dünyanýn önemli müzelerini gezer, ya da isimlerini artýk herkesin bildiði sanatçýlarýn ders kitaplarýna kadar geçmiþ eserlerine göz atarken, onlarýn yetiþtiði ve sanatlarýný icra ettiði ülkeleri de gözünüzün önünde canlandýrýyorsunuz. Türkiye maalesef o ülkeler arasýnda bulunmuyor.

Tek istisna çaðdaþ güzel sanatlar; her fýrsattan yararlanarak, çoðu kez yeni imkânlar da yaratarak, bu durumu kalýcýya çevirmek ve ülkenin adýný bu alanda da duyurmak mümkün. Unutmayalým: Sanatta adý geçmeyen bir ülkeyi baþka alanlarda uzun süreli önde tutmak hayli zordur.

Kore’de açýlan sergi bunu düþündürdüðü için de önemli.