Yazýlý medya, çaðýn iletiþim teknolojisine yenildi. Baþ döndürücü hýzla ilerleyen dijital zamanlarda yaþýyoruz. Bilgi çaðý diyen de var… Biliþim çaðý diyen de… Bu çaðýn en baþat özelliði bilgiye ve habere hem çok kolay hem de çok hýzlý ulaþabilmek.
***
Hal böyle olunca bir gün sonra çýkan gazetelerdeki haberler bayat kalýyor. Çaðýmýz hýz ve farklýlaþma çaðý. Geleneksel medyaya alýþkýn nesil hýzla yaþlanýyor ve azalýyor. Dijital medyayý kullanan; yani genç nüfus ise artýyor. Böyle olunca da gazete bayiinden gazete almaya gidenler azalýyor.
***
Ýnsanlar artýk ceplerinde taþýdýklarý akýllý telefonlarýyla birçok þeyi yaptýklarý gibi habere de buradan ulaþýyorlar. Buradan okuyorlar ve buradan besleniyorlar.
***
Yani anlayacaðýnýz iletiþim fakültelerinde okutulan basýn yayýn tarihi kitaplarýndaki ilk haber merkezleri kabul edilen Ýngiltere’deki “cafe”lerden çok uzaðýz artýk.
***
Batý medyasý bunu çok erken fark etti ve önlemini aldý. Almaya da devam ediyor. Birçok küresel medya grubu 2000’li yýllarýn baþýndan itibaren yazýlý medyaya yatýrýmlarýný neredeyse durdu. 5 yýllýk planlamalarýnda daha çok dijital mecra yer aldý. Yirmi yýla yakýndýr kendilerini güncelleyerek yol alýyorlar. Artýk Batý’daki çoðu medya kuruluþunun dijital platformlarýndan gelen reklam gelirleri yazýlý versiyonundan daha fazla.
Maalesef bir iki medya kuruluþu dýþýnda kimse dijital platforma yatýrým yapmýyor. Hala geleneksel düzen devam ettiriliyor. Hala vasat haberciler dijitalde donanýmlý haberciler ise yazýlý basýnda çalýþtýrýlýyor. Oysa dünyada habercilik ya da gazetecilik çoktan kendini yeniledi. Çaðýn gereklerine göre aksiyon aldý.
Çaðýn gerekliliklerine göre muhabirler yetiþtiriliyor. Teknolojiye hakim, dijital medyaya göre kendini konumlandýran muhabirler ayakta kalacak. Biz ise hala eskiyi sürdürmekte direniyoruz. Ne kadar dirensek de gazete sahibi iþ insaný zarar edince gazeteyi ya kapatýr ya da kapatmak zorunda kalýr. Yeni düzene direnmek çözüm deðil!
***
Ýþte yaþanan son durum: Habertürk gazetesinin kapanmasý. Habertürk iyice azalan reklam gelirleri ve önlenemez tiraj düþüþü nedeni ile kapýya kilit vurmak zorunda kalýyor. Üzülerek belirtmeliyim ki bunun arkasý da gelecek. Yazýlý basýn hýzla sona doðru gidiyor. Bu durumlar gazetecilikte kitlesel iþsizliklere neden olacak.
***
Haftaya kapanacak olan Habertürk gazetesinde çalýþan birçok deðerli muhabir, editör ve foto muhabiri var. Umarým bu meslektaþlarým baþka medya kuruluþlarýnda iþ bulabilir ya da CÝNER Medya Grubunun dijital platformlarýnda deðerlendirilir. Bu deneyimli gazetecilerin dijital medyada çalýþtýrýlmasý halinde Habertürk.com’un marka deðerinin artacaðýný düþünüyorum.
***
Burada daha önce de bu konuya dikkat çeken birkaç yazý kaleme almýþtým. Yeri gelmiþken bir kez daha belirteyim. Gazetecilik her gün geliþen ve yenilenen bir mesleðe dönüþtü. 20. Yüzyýlýn haberciliði geride kaldý. Bu yüzyýlda ise bambaþka bir habercilik anlayýþý var. Ayak uyduramayan gazeteciler ve basýn kuruluþlarý yok olmaya mahkum. Mevlana’nýn dediði gibi: “Düne ait ne varsa dünle beraber gitti. Þimdi yeni þeyler söylemek lazým.”