Habil ile Kabil’in düþüþü

Þiddetin usta yönetmeni Park Chan Wook son filmi Lanetli Kan’da kardeþ kýskançlýðýný anlatýyor. Nicole Kidman karizmasý ve fiziðiyle filme damgasýný vuruyor.

Bazý filmler oyuncularýyla bazýlarý ise yönetmenleriyle aklýmýzda yer eder. Hollywood daha çok oyuncu filmleriyle giþe peþinde koþar. Avrupa sinemasý ise yönetmenlerle satar filmini. Yeni bir pazar var ki Güney Kore, daha çok Avrupa’nýn yolunda gidiyor. Yani yönetmenleriyle sýnýrlarý aþýyor. Bu isimlere örnek Kim Ki Duk’u verebiliriz. Sonraki isim ise Park Chan Wook. Özellikle Old Boy ile dünyanýn ilgisini çeken yönetmen insanýn karanlýk yönlerine odaklanmýþtýr. Ýntikam üçlemesi seyredilmesi gereken bir seri. Üçleme; Oldboy dýþýnda Sympathy For Mr Vengeance ve Sympathy For Lady Vengeance filmlerinden oluþuyor. Filmlerindeki en ayrýksý ve onu ilgi odaðý haline getiren duygu ise þiddeti kullanýþý. Oldboy ile bu anlamda zirve yapan yönetmen bir röportajýnda kullandýðý þiddetin abartýlý olduðunu kabul ediyor, kendi kýzýna filmlerini seyrettirmediðini de itiraf ediyor. Böyle bir yönetmenin Hollywood endüstrisi ile buluþmasý her eleþtirmenin dikkat etmesi gereken bir durum.

Yönetmenin farklýlýðý yok olmuþ

Bu hafta vizyona giren Stoker/ Lanetli Kan’da yönetmenin Hollywood’ta çektiði ilk yapým. Filmin senaryosunu ise Prison Break’ten hatýrlayacaðýnýz Wentworth Miller yazmýþ. Onun da ilk senaryosu. Bence problem de burada baþlamýþ. Miller hikayeyi yazarken olduðu kadar, Amerikan tarzýný benimsediði için yönetmenin rengiyle birlikte film absürt olmuþ. Önce filmi kýsaca anlatalým: India Stoker babasýný trafik kazasýnda kaybeder. Cenazeye kayýp amcasý Charlie de gelir. Karizmatik amcasýna geliþinin tesadüf olmadýðýný fark eden India hayatýný sýradýþý bir þekilde yeniden inþa edecektir. India’nýn annesiyle amcasýnýn yaþadýðý cinsel çekim ise genç kýzýn kafasýný karýþtýrýr...Filmin odaðýndaki Mia Wasikowska Avustralyalý bir oyuncu. Amcasý için çekiþtiði Nicole Kidman’ýn karþýsýnda hem fizik hem de karizma anlamýnda ezildiðini söylemeliyim. Nicole Kidman çekici ama annelikten uzak olgun kadýn rolünde inanýlmaz bir kast. Sanki yýllar gençliðini alýyor ama geride bir parlaklýk býrakýyor. Amca rolünde ise Matthew Goode var.

Park Chan Wook kendi sularýnda ne kadar güvenli bir isim ise bu yapýmda o kadar geriye çekmiþ kendini. Sanki yaratýcýlýðý alýnmýþ eski bir usta gibi. Ne yazýk ki film usta yönetmen için geriye atýlmýþ bir adým. Amerikan izleyicisinin hassasiyetleri büyük ihtimalle stüdyonun da yansýttýðý bir irade olmuþ yönetmenin üstünde. Yapýmdaki þiddet ve yönetmenin farklýlýðý, bu yüzden yok olmuþ. Filmin hikayesinin kökünde kardeþ kýskançlýðý yatýyor, biraz Habil ile Kabil kokan bir hikaye. Öykünün baþlangýcýnda yönetmen neredeyse fantastiðe varacak karakterler inþa ediyor. Sonra yaþananlar, izleyiciyi kandýrmaya yönelik acemilikler gibi görünüyor. Kýsacasý olmuyor...