Haccýn ardýndan

Allah’a yakýnlaþtýkça bütün farklýlýklar ortadan kalkýyor, mevki makam, zengin fakir, siyah beyaz, kadýn erkek eþitleniyor. Tavafta, Arafat’ta, Müzdelife’de, þeytan taþlama sýrasýnda kadýn ve erkek yan yana.

Kabe yönetimi tavaf sýrasýnda kadýn ve erkek mahallerini ayýrmak istemiþ. En azýndan bir öneri olarak konuþulmuþ bu. Tavaf alanýnýn darlýðý zaman zaman herkesi bunaltacak sýkýþýklýklara yol açýyor ama bunun çözümü kadýnlarý üst kata ya da arkaya itmek deðil tavaf alanýný geniþletmek olmalý. Nitekim bu öneri peygamberimizin böyle bir uygulamasý olmadýðý için kabul görmemiþ.

Ýslam dünyasýnda kadýnlarýn ikincil konumunun dinden deðil dine dayandýrýlan erkek egemen yorumlayýþtan kaynaklandýðýnýn en açýk kanýtý hacdýr.

***

Hac ibadeti için Mekke ve Medine’de olduðumuz süre içinde bizleri en çok rahatsýz eden husus 1400 yýllýk tarihin þirk denilerek yerle bir edilmiþ olmasý oldu. Peygamberimizin teblið için arkadaþlarýyla gizlice toplandýðý Darul Erkam dahil olmak üzere Hz. Muhammed, ailesi ve sahabesinin hayatý sürdürdüðü yapýlardan eser kalmamýþtýr. Siyeri nebinin numunesi olan 900 kadar yapý 1971’e kadar ayakta iken dönemin kralý tarafýndan verilen bir karar ve alýnan bir fetva ile þirk ilan edilmiþ ve buldozerlerle yýkýlmýþ. Mekke belediyesinin ambleminde buldozer resmi olmasýnýn sebebi de bu. Þirk diye Kabe dýþýnda hemen her þeyi yýkmýþlar. Fakat Kabe’yi çevreleyen mescidin kapýlarý krallarýn adýný taþýyor. Peygamberin hayatýný bize anýmsatacak her þeyin yýkýldýðý Mekke ve Medine’de bütün yollar ve tüneller krallarýn adýný taþýyor. Kabe’ye krallarýn adýný taþýyan kapýlardan geçip girebiliyorsunuz.

***

Harem’in idaresi ve hac organizasyonunun þu haliyle devam ettirilmesi Ýslam ümmetini incitiyor. Bütün Müslümanlarýn kýblesi olan Kabe’nin bakýmý ve kilidinin kimde olacaðý Peygamberimizden önce de þeref payesi olagelmiþ. Bugün de Kabe’nin örtüsü ve anahtarý Peygamberimizin zamanýnda o görevi üstlenmiþ olan ailede. Bu sembolik ritüeli bozmaya gerek yok ancak hac ibadeti 4-4,5 milyon kiþinin ayný anda aðýrlanmasýný gerektiriyor ve bu yaklaþýk iki ay boyunca Medine ve Mekke’de temizlik baþta olmak üzere ciddi sorunlarýn yaþanmasýna sebep oluyor. Suud yönetimi bu iþlere kimseyi katmama tutumundan vazgeçmeli ve Harem’in idaresi bütün Ýslam ülkelerinin müþterekiyle gerçekleþmeli.

Türkiye bu konuda ön ayak olabilir. Fakat Medine ve Mekke arasýnda bir dinlenme tesisi yapabilmek için bile yýllardýr ýsrarcý olunduðu ve bu izin ancak alýnabildiðini öðrenince insan ümitvar olamýyor.

***

Müslümanlarýn birbirini boðazladýðý, mezhep farklýlýklarýnýn savaþ sebebine dönüþtüðü bugün bu hastalýklarýn ilacý da hacda. Farklý mezhepler haccýn rahmeti adeta. Hac ilmihali anlamýnda mezhepler son derce geçiþken ve kullanýþlý. Sizin tabi olduðunuz mezhep imamýnýn yorumu fazladan bir zorluk oluþturacaksa þartlar çerçevesinde ilmihali kolay olan bir mezhebe uyuyorsunuz. Yani mezhepler hacda iken kendi aralarýnda yardýmlaþabiliyorken, dýþarýya çýktýðýnýzda ihtilaflar þiddete ve savaþlara dönülebiliyor.

IÞÝD’in yaptýðýyla kurban ibadetini ayný gören patolojik zihinlerin anlamasý mümkün deðil kuþkusuz fakat bu konular üzerinde Müslümanlarýn düþünmesi ve konuþmasý gerek.