Geçen hafta Vatan’dan Mine Þenocaklý’ya verdiðim demeçte Þemdinli’nin son olmayacaðýný, havalar soðuyuncaya kadar Þemdinli benzeri birkaç saldýrýnýn daha olacaðýný belirtmiþtim. Ben o sözleri söyledikten sonra Beytüþþebap saldýrýsý geldi. Örgüt týpký Þemdinli’de olduðu gibi burada da benzeri bir saldýrý yöntemini benimsedi. Ýntihar edercesine, büyük kayýplarý göze alarak saldýrdý. Karþýsýnda daha farklý bir güvenlik yapýlanmasý olsaydý örgütün kayýplarý çok daha fazla olabilirdi.
Dediðim gibi, önümüzdeki bir-iki ay içinde bu tür saldýrýlar yine olacak. Hedef yerlerden biri de Çukurca olabilir... Terör örgütü Hakkâri’de ýsrarlý. Sadece o deðil, onu teþvik eden devletler de Hakkâri ve çevresine özel bir önem veriyor. PKK saldýrýlarýnda öldürülenlerin bir kýsmý Suriyeli çýktý, Beytüþþebap’ta saldýranlarýn üçü ise Ýranlý çýkmýþ. Ayrýca daha önce de belirttiðim üzere Ýran ve Suriye’yi aþkýn bir stratejik akýl Türkiye’de Ankara’nýn otoritesinin kalmadýðý bir yer oluþturmaya çalýþýyor. Bu sözde kurtarýlmýþ bölge 1 metrekare bile olsa onlar için yeterli. Bu sayede Türkiye týpký Suriye ve Libya gibi gösterilmeye çalýþýlacak. Türkiye’nin burnu sürtülecek, devletin bu topraklarýn her yerinde hâkim olamadýðý dünyaya lanse edilecek.
Terörün ötesi
Bu baðlamda Hakkâri ve çevresine özel bir önem vermek gerekiyor. Karakollar takviye edilmeli, silah ve teçhizat açýklarý kapatýlmalý, özel birimler güçlendirilmeli. Bana sorarsanýz klasik TSK yapýlanmasýnýn dýþýna çýkýlýp bölgede doðrudan komutaya geçilmeli. Bazý konularda vali ve/veya komutanlar kararlarý direkt olarak kendileri alabilmeli. Gerekirse 2. Ordu Komutaný karargâhýný Hakkâri’de kurmalý. Çünkü mesele 30 yýllýk PKK terörü meselesinin ötesine geçirilmek isteniyor.
Hakkâri’de sahada daha fazla bilgi toplanmasý þart. Jandarma’ya daha fazla destek gerekli. Karacýlarýn kolluk güçlerine takviyesinde bazý sorunlar var. Ýþin içine daha akýlcý olmak kaydýyla daha fazla girmeleri gerekli. Hava ile yer arasýndaki iletiþim ve iþbirliðinde de aslýnda kolayca çözülebilecek kopukluklar yaþanýyor. Sahadaki teknik aksaklýklarýn listesi çok uzun. Ama Genelkurmay Baþkaný çevresindekilere bunlarý sorarsa “hiçbir sorun yok komutaným” yanýtýný alabilir. Bizde böyledir. Üstelere gerçekleri aktaramazsýnýz. Bu nedenle sorunlarýn tespitinde geleneksel yöntemlerin dýþýna çýkmamýz gerekiyor.
Ýran ikna edilmeli
Askeri alanda yapýlabilecekler çok. Ama güvenlik güçlerinin buradaki asli görevi siyasete ve diplomasiye zaman kazandýrmak, sýcak saldýrýlarý bertaraf etmektir. Yoksa kalýcý rahatlama sivil adýmlarla gelebilir. O da öncelikle Ýran desteðinin kesilmesidir. Ýran ile Türkiye rekabeti her iki ülkeye de ölümcül zararlar verir. Ýran bu þekilde davranarak çatýþmalarý kendisinden uzaklaþtýrdýðýný deðil, kendi içinde bir iç savaþý hýzlandýrdýðýný, Türkiye’yi ise karþý tarafa daha fazla yakýnlaþtýrdýðýný bilmelidir. Azerbaycanlý, Kürt ve Türkmenler gibi çok sayýda etnik gruptan oluþan, derin dini farklýlýklar içeren, rejim karþýtlarýnýn yüzde 50’yi geçtiði Ýran’a Türkiye’nin düþmanlýðýný deðil, dostluðunu tercih etmesi gerektiði anlatýlmalýdýr.
En önemlisi ise Suriye ve Ýran’ý aþan, bölgede mikser gibi çalýþan bir gruptur. Bu gurubun çalýþmalarý sadece Türkiye’ye deðil, ABD’nin bölge politikalarýna da büyük zararlar veriyor. Seçimler nedeniyle ABD bu grubu durdurmakta zorlanýyor belki. Ama bu þekilde devam eder ise tüm bir bölge serbest salýnýmda kaostan kaosa sürüklenecek. Bu ise Ýsrail de dâhil tüm bölgeye zararlar verebilecektir. Bu baðlamda Ýsrail ile de iletiþim kanalý kurmanýn gerektiði açýktýr. Bu iletiþim resmi yollardan olmak zorunda deðildir. Ancak çevremizde kurulmak istenen kuþatmayý kýrm ak için gerekirse herkesle görüþülmelidir. Kim bilir bu yolla belki de Mavi Marmara için özür ve tazminat bile getirebilir. Çünkü Ýsrail de Türkiye ile kavgalý olmaktan hiç de mutlu görünmüyor.