TRT Çocuk’da harika bir çizgi film var, adý Harika Kanatlar.
Son dönemde gördüðüm en öðretici iþlerden birisi.
Çocuklar o kadar sevdiler ki, karakter uçaklardan her biri oyuncakçý raflarýnda yer alýyor.
Senaryo her bölümde uçaklarýn paket teslimatý için bir ülkeye ve þehre gitmesiyle baþlýyor.
Geçenlerde 4 yaþýndaki kýzým, bir kum saatinin yanýndaki Eyfel Kulesi çýkartmasýný tanýdý, nereden öðrendim dedim, Harika Kanatlar diye yanýt verdi.
Bölümlere baktým, taradým, dünyada Kahire dahil bir sürü yere gitmiþler ama Ýstanbul’u atlamýþlar.
Acaba bir alýcý olarak TRT, Harika Kanatlar’a böyle bir ricada bulunabilir mi?
Adým gibi emnim ki, bu rica yerine gelirse, hem Türkiye imajýnda bir faydasaðlar hem de bugünden baþlayýp 15-20 yýl sonra bile ülkeye gelecek belirli sayýda turisti garanti altýna da almýþ oluruz.
Reklam mý reyting mi?
Dün çocuk kanallarý ve reklamlarý yazdým ya, bir sürü destek mesajý aldým.
Öðleden sonra da reklam dünyasýnýn duayeni sayýlacak isimlerden biriyle konuþtum.
Bir sürü þey öðrendim o konuþmadan. Mesela reklam kuþaklarýnýn dizilerin reytinglerini düþürdüðü inanýþýyla baþlayayým.
Meðer baþtan sona yanlýþ bir bilgiymiþ bu. Kabaca þöyle özetleyeyim öðrendiðimi:
“Çocuklar televizyonu kesintisiz bir saatten fazla seyredebilirler ama büyükler öyle deðildir.
Belirli bir sürenin ardýndan ekranda karþýsýndaki büyüklerin ya dikkatleri daðýlýr ya sýkýlýr ya da bir ihtiyaçlarýný gidermek için yerlerinden kalkmalarý gerekir.
Aslýnda sinemalarda ara verilmesinin sebebi de budur, bazen durmak ve seyirciye nefes aldýrmak gerekir.
Hem ABD hem de Avrupa’da çeþitli ülkelerde verdiðim konferanslarda bunu hep anlattým, Türkiye’de de popüler bir dizinin izlenme payý, reklam kuþaðý sayýsý azaldýðýnda deðil yükseldiðinde arttý.”
Ýtiraz edip, diðer kanallar reklama gittiðinde reytingi yükselen kanallarý nasýl açýklayacaksýnýz dedim, güldü, haber bültenlerinden söz ediyorsun deðil mi diye sordu, þaþýrarak “evet” dedim.
“Ortalama 45 dakikalýk bir yayýnýn ardýndan, diziler baþlamadan, bir sürü kanal reklama gittiðinde bu olur, yaklaþýk 100-110 dakika olan dizilerde de seyirci reklamlarýn tamamýný seyretmez ve zapping yapar ama sonuçta seyrettiði diziye döner” dedi ve ekledi, ”kimse nefes almadan saatlerce bir ekrana bakamaz”
Baþka detaylarda var, mesela dizilerin arasýnda giren ilk ve son reklamlarýn birim saniye fiyatý hesaplanma yöntemi gibi ama ben iþin izleyici tarafýyla ilgiliyim.
Demek ki þikayet ettiðimiz reklamlar aslýnda çoðu zaman seyrettiðimiz iþe bizi daha fazla baðlýyormuþ...