Dünya ekonomisinin 3’te birinden fazlası hava durumundan direkt etkileniyor. Çok soğuk havalarda insanlar evlerinden çıkmıyorlar, dükkanlar, alışveriş merkezleri boş kalıyor. Buna karşın güneşli günlerde de bu kez açık alanlara çıkıyorlar, perakende sektörü yine darbe alıyor. Sadece bu değil don oluyor tarım sektörü etkileniyor...
Aşırı kar yağışı, buzlanma ya da fırtına hem hava hem de kara ulaşımını etkiliyor. Aynı hava şartları elektrik üreten ve dağıtan şirketleri de vuruyor. Bitti mi derseniz bitmedi, bir de sigorta sektörü var.
Tarımda yaşanan kayıplardan tutun da, buzda kaza yapan arabalardan, düşüp bir yerini inciten ya da grip olan insanlara kadar yapılan bir sürü ödeme var. Amerika’da yapılan bir araştırmaya göre, dünya genelinde sigorta şirketleri kötü hava koşullarının sebep olduğu sorunlar nedeniyle her yıl 200 milyar dolar para ödüyor.
***
80’li yıllarda televizyonda, radyoda duyduğumuz hava tahmini doğru çıktığında şaşırırdık. Bugün uydular ve teknoloji çok kapsamlı tahminler yapma imkanı veriyor. Bir haftadan uzun olanlarda değil ama kısa vadeli tahminlerde yüzde 90’ların üzerinde bir başarı sağlanıyor.
Günümüz dünyasında yapmaktan çok duyurmak önemli ya, gelelim işin o kısmına ve vizyona. Türkiye’de faaliyet gösteren tüm GSM operatörlerinin tarım sektörü için hazırladığı özel paketler olduğunu biliyor musunuz?
Don uyarısı, köy bazlı hava durumu, nem durumu, hal fiyat bilgileri, otomatik sulama yönetmeden tutun da alarm sistemine kadar bir sürü uygulama saymak mümkün. Bilgi ve vizyon birleşince ortaya hem tarafların hem de üretim artışıyla tüm ülkenin kazandığı bir tablo çıkıyor.
***
Ancak işin bir de ama kısmı var... Çok önemsemediğimiz hava durumu aslında hepimizin bütçesini etkiliyor. Don oldu, dolu yağdı, ürün zarar görürse fiyatlar yükselir.
Kar oldu, tipi oldu, yollar kapandı, kamyonlar şehirlere ürün getiremedi yine fiyatlar yükselir. Fırtına çıktı, uçuşlar, deniz seferleri iptal oldu, iş ve iş gücü kaybı yaşanır. Kar yağar, kış lastiği fiyatları yükselir, çekiciler daha çok iş yapar, araba yıkanan yerlerde iş durur...
Hava soğuduğunda doğalgaz ve elektrik, hava çok ısındığında klimalardan dolayı elektrik tüketimi patlar.
Hava iyi olduğunda televizyon izleyenler sayısı azalır, hava kötü olduğunda artar, bu da reklamları etkiler. Hava durumu sadece hava durumu değildir aslında.
Bilgiye ulaşma, bilgiyi işleme, bilgiyi yayma ve bilgiye göre pozisyon alma... Özetle hava durumu demek en yüksek ve en düşük sıcaklıktan çok daha fazlası demektir aslında...