Havalimanı oyunları...

Havacılık sektörünü kaç kişi bilir Türkiye’de hadi onu geçtim ayrıntı bilen kaç gazeteci vardır? Yok denecek kadar azdır. Geçmişten bir örnek, bilgi değil fikir erbabı Ruhat Mengi, Atatürk Havalimanı’na inen uçakların park yerine kadar çok dolaşmasını gerekçe gösterip THY’yi eleştirmişti. 

Oysa bir uçağın iniş-kalkış sırasını, park edeceği yeri Devlet Hava Meydanları İşletmesi belirler. Kabin görevlileri var ya, onların asıl işi havada garsonluk değil uçuş emniyetidir.

Mesela hep duyduğunuz cross-check anonsu nedir biliyor musunuz? Acil bir durumda uçağın tahliyesinin slide sisteminin kontrolüdür.

Eğer arıza varsa, çalışmayan sistemin tahliye edeceği kadar yolcu uçaktan indirilir. 

***

Hep duyarız, zaman zaman birileri, THY neden A-380 gibi dev uçaklardan almıyor diye sorar. Uçağı alırsınız ama pist uzunluğu ya da bakım hangarının büyüklüğü yeterli değilse uçak süs olur. 

Business falan oynamalarla koltuk sayısı azalmış olanlar bile ortalama 500 civarında yolcuyla uçuyor.

Emirates en fazla A-380’e sahip şirketlerden biri ama filoya bu uçakları katarken Dubai Havalimanı’na yeni bir terminal kurdu, salonlarını, hangarlarını büyüttü.

Dubai’nin yaptığı bu yatırım nereyi vurdu biliyor musunuz? Avrupa’nın 3. büyük havalimanı olan ve binlerce kilometre uzaklıkta olan Frankfurt Havalimanı’nı... 

Bunu ben değil Havalimanı’nı işletmecisi Fraport şirketinin Yönetim Kurulu Başkanı Stefan Schulte söylüyor. Ve tek söylediği de bu değil adamın.

Adam diyor ki, İstanbul’a yapılacak 3. havalimanı bizim büyümemizi olumsuz etkileyecek, çözmemiz gereken sorunlara bir yenisini ekleyecek. 

***

Biz meseleyi nerelerden tartışıyoruz, önce ismi ne olsun üzerinden. Sonra bir haber çıktı göller kurutuluyor diye. Göl değil aslında onlar terk edilmiş maden çukurlarına dolmuş yağmur suları yani bir kaynaktan beslenmiyor aslında. O sular Karadeniz’e dökülmese daha iyi olur mu ayrı bir tartışma, göller kurutuluyor, bambaşka bir tartışma. 

3. Havalimanı’na ihtiyaç var mı sorusunun yanıtına gelince... Uçakların iniş sırasında birbirini takip mesafesinin yoğunluktan dolayı kısaltıldığını ve Londra’nın Heatrow havalimanıyla neredeyse eş değer hale geldiğini bilmeden neyin yorumu yapılıyor ki? Bilgisi olmadan fikir eyan etmenin en kolay olduğu ülke Türkiye oldu desem sanırım hata yapmış olmam...