Hayal Perdesi 46. Sayıda

Bu yıl başında matbuya geçen bir sinema dergisi olan Hayal Perdesi, iki aylık periyoduyla Mayıs-Haziran sayısında, sinemanın değişik sahalarında ilginç fikirler üretmeyi sürdürüyor. Bilim ve Sanat Vakfı tarafından yayınlanan dergide, değişik başlıklar altındaki bölümlerde sinemada belli bir duruş sergilenmeye çalışılıyor. İlk başta sinemadan haberlerle başlayan dergide, Cannes Film Festivali, Türk Sineması Araştırmaları (TSA) ve Yeşim Ustaoğlu’nun son filmi Tereddüt’ün çekimiyle ilgili haberler okuyucuyu karşılıyor.

Dopdolu bir içerik

Daha sonra vizyon filmlerinin eleştirilerine geçen bölümde Enes Çiçek, Yenilmezler: Ultron Çağı filmi bağlamında, yapma ve sanal kahramanlık mitinin bir kurtuluş hikayesine dönüşmesi sorgulanıyor. Nesibe Sena Arslan, Çador Dişleri Örtmez başlığı altındaki yazısında, Ana Lily Amirpour’un Gece Yarısı Sokakta Tek Başına Bir Kız’ı postmodern bir okumayla ele alıyor. Aybala Hilal Yüksel, Acı Tatlı Limonata’da, Ali Atay’ın ilk filmi Limonata çevresinde, nitelikli bir mizah filminin imkanlarını araştırıyor. Rüveyda Temel, Ghibli’den Bir Öze Dönüş Hikayesi’nde, artık oldukça popülerleşen Japon animasyon sinemasından Marnie Oradayken filminin ruhi dinamiklerini irdeliyor. Betül Özel Çiçek, Hayaller Toplumsal Eleştiri, Gerçekler Romantik Komedi adlı çalışmasında, Kıvanç Baruönü’nün Kocan Kadar Konuş filminin sosyolojisine girişiyor.

Söyleşi bölümünde Barış Saydam, ilk uzun metraj çalışması Toz Ruhu’yla belli bir performans yakalayan Nesimi Yetik’le filmi üzerinden sinema dünyasını nasıl kurduğu hakkında içeriden bir konuşma yapıyor. Betül Durdu, Portre bölümünde, En Güzel Kabusların Yönetmeni olarak Paul Thomas Anderson’ın Amerikan sinemasında kapladığı yere bakıyor. Açık Alan’da Havva Yılmaz, İyinin Kötüsü, Kötünün İyisi’nde, İspanyol sinemasından Carlos Vermut’un Sihirli Kız filminin konusunun ülkedeki ekonomik kriz temelinde resmedildiğini belirtiyor. Belgesel Odası’nda Ebru Afat, Edward Snowden’ın hayatına eğilen CitizenFour adlı belgeseli hacimli bir şekilde irdeliyor.

Bir imkan olarak boşluk

TSA bölümünde Tamer Bayrak, Sadri Alışık’ın Türk sinemasındaki yerini yerel kültür bağlamında inceliyor. Malumatfuruş’ta Nesibe Sena Arslan, Sinemanın Faili Meçhulü olarak film kamerasının babası namzetlerinden Augustin Le Prince’in ölümünü araştırıyor. Akademi bölümünde Meltem İşler Sevindi, Dr. Yalçın Lüleci’yle din ve sinema ilişkisi üzerine etraflı bir sohbet gerçekleştiriyor. Kamera Arkası bölümünde Zeynep Turan, film yapım sürecinin birçok aşamasında çalışan Burak Topalakçı’yla teknik ağırlıklı bir konuşma yapıyor. Canlandırma bölümünde Koray Sevindi, bu tekniğin değişik safhalarına değiniyor. Büyülü Gerçek bölümünde Cihan Aktaş, Kim Ki-Duk sinemasında Bir imkan olarak boşluk kavramlaştırmasını irdeliyor. Uzaktan Kumanda bölümünde Mesut Bostan, Kuruluş Anlatıları Açısından Diriliş Ertuğrul dizisinin tarihi kökenlerini araştırıyor. Kulis kısmında Esra Tice Yıldırım, Aida Begiç’le son projesi hakkında bir konuşma yapıyor. Kitaplık’ta Celil Civan, Siegfried Kracauer’ın klasik çalışması Film Teorisi’nin sinema, modernlik ve teori temelinde sinema literatürü için ne anlama geldiğini soluklu bir şekilde ortaya koyuyor.