Hayat olduðu sürece umut vardýr

Ben Stiller, Amerikan medya kültürünü hicveden ve Kundera’nýn Ölümsüzlük kitabýnda ele aldýðý imagoloji kavramýný çaðrýþtýran entelektüel bir komediye imza atýyor.

Gündüz düþleri gören pasif bir adamýn aþký ve iþi uðruna maceralara atýlmasýný konu alýyor Walter Mitty’nin Gizli Yaþamý... 1947 yýlýnda James Thurber’ýn bir kýsa öyküsünden serbest biçimde uyarlanan ayný adlý filmin yeniden yapýmý olmasýna raðmen her iki yapýttan da oldukça farklý ve güncellenmiþ bir öykü anlatýyor. Ben Stiller beþinci uzun metrajlý filminde yönetmenliðini yine oyunculuðunun hizmetine vererek ilk uyarlamanýn aktörü Danny Kaye ustayla boy ölçüþüyor...  Öte yandan filmin asýl odak noktasý Stiller’in önceki filmlerinde de belirgin bir tema olan Amerikan medya kültürünü (sinema, televizyon, basýn) hicvetmek.

Beyazperdenin yeni Walter Mitty karakteri yayýmcýlýk tarihinin efsanevi dergilerinden Life’ýn negatif arþiv ve baskýsýndan sorumlu. Film, derginin kapatýlýp hayatýna web sitesi olarak devam etmesine karar verilen, çalýþanlarýnýn iþten çýkarýlmadan önce son sayýyý hazýrladýðý sýrada geçiyor. Bu, bilinçli bir anakronizm: Haftalýk dergi olarak yayýn hayatý 1972’de sona eren, 1978’de aylýk dergi olarak yeniden yayýmlanan Life 2000’de kapatýldý. 2004-2007 yýllarý arasýnda farklý bir anlayýþ ve boyutla yeniden yayýmlandý. Ama en sonunda sahibi olan Time Inc. varlýðýna sanal ortamda devam etmesinde karar kýldý.

BENJAMIN BUTTON GÖNDERMESÝ

Birer ikon haline gelen kapaklarýysa life.time.com adresinde yayýnlýyor. Bu sitede filmde kullanýlan Life kapaklarýnýn gerçek olmadýðýna, derginin arþivinden seçilen fotoðraflar arasýndan özel olarak film için tasarlandýðýna dair bir metin de var! Sýk sýk hayallere dalýp giden Walter gönlünü bir iþ arkadaþýna kaptýrýyor ve derginin hala negatif ve siyah beyaz çeken- maceracý fotoðrafçýsý Sean O’Connell’ýn son kapak olmasý için gönderdiði kareyi bulamýyor... Bu yüzden cep telefonu kullanmayan, bir gün bir volkan patlamasýnýn ertesi gün bir kar leoparýný fotoðrafýný çekmeye giden O’Connell’ýn peþine düþüyor. Hemen hemen bütün karakterleri karikatürize edilmiþ bu komedinin alt metninde aile baðlarýndan paranýn rolüne dek birçok baþka temanýn yaný sýra Milan Kundera’nýn Ölümsüzlük kitabýnda tarif ettiði imagoloji kavramýný da bulmak mümkün...  Özellikle de ömründe turistik gezi bile yapmamýþ Walter; Grönland, Ýzlanda, Afganistan ve Himalayalar’a gitmek zorunda kalýnca tipinin git gide deðiþmesi manidar. 

Walter Mitty’nin çalýþtýðý kurumun Life olmasýnýn da anlamý var. Öncelikle negatif filmle fotoðraf çekme sanatýnýn ve kaðýt üzerine basýlan yayýnlarýn miadýný doldurduðu bir dönemin ruhunu canlandýrdýðý için... Walter’ýn gördüðü gündüz düþleri Hollywood filmlerinden esinli, genellikle süper kahraman oluyor ama Ben Stiller’ýn mizahý bir Benjamin Button göndermesini de ihmal etmiyor!

Sonra atýlmak zorunda kaldýðý maceralarda yýllardýr insanlara savaþ alanlarýndan, afet bölgelerinden, vahþi doðadan o inanýlmaz kareleri aktaran cesur fotoðrafçý kuþaðýnýn izinden gidiyor. Özel efektli kahramanlýklar hayal ederken kendini büyük çaba ve direnç gerektiren koþullarda buluyor! Bunlara uyum saðlamak da derginin amacýný tarif ediyor! Tabii bu film bir komedi ve gerçek maceralar hayali olanlar kadar absürt bir biçimde geliþiyor.

Life’ýn yýllar içinde deðiþen bazý sloganlarý da Walter Mitty’nin Gizli Yaþamý’na esin vermiþe benziyor: “While there is Life, there is hope/ Hayat olduðu sürece umut da vardýr” ve “Hayat’ý görmek dünyayý görmektir”. Hayal kurmanýn organikliðinin karþýsýnda hayatý imgelerle sanal ortama hapsetmenin, doðanýn gücünü hissetmeden onu ekranda izlemekle yetinmenin hayat olmadýðýný vurgulamasý -en azýndan benim gözümde- bile filmin bütün kusurlarýný siliyor.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Orijinal adý: Secret Life of Walter Mitty

Yönetmen: Ben Stiller

Senarist: Steve Conrad

Oyuncular: Ben Stiller, Adam Scott, Kristen Wiig, Kathryn Hahn, Shirley MacLaine, Sean Penn

Tür: Macera, komedi

Yapým: 2013, ABD, 114 dakika.