Hayat olduğu sürece umut vardır

Ben Stiller, Amerikan medya kültürünü hicveden ve Kundera’nın Ölümsüzlük kitabında ele aldığı imagoloji kavramını çağrıştıran entelektüel bir komediye imza atıyor.

Gündüz düşleri gören pasif bir adamın aşkı ve işi uğruna maceralara atılmasını konu alıyor Walter Mitty’nin Gizli Yaşamı... 1947 yılında James Thurber’ın bir kısa öyküsünden serbest biçimde uyarlanan aynı adlı filmin yeniden yapımı olmasına rağmen her iki yapıttan da oldukça farklı ve güncellenmiş bir öykü anlatıyor. Ben Stiller beşinci uzun metrajlı filminde yönetmenliğini yine oyunculuğunun hizmetine vererek ilk uyarlamanın aktörü Danny Kaye ustayla boy ölçüşüyor...  Öte yandan filmin asıl odak noktası Stiller’in önceki filmlerinde de belirgin bir tema olan Amerikan medya kültürünü (sinema, televizyon, basın) hicvetmek.

Beyazperdenin yeni Walter Mitty karakteri yayımcılık tarihinin efsanevi dergilerinden Life’ın negatif arşiv ve baskısından sorumlu. Film, derginin kapatılıp hayatına web sitesi olarak devam etmesine karar verilen, çalışanlarının işten çıkarılmadan önce son sayıyı hazırladığı sırada geçiyor. Bu, bilinçli bir anakronizm: Haftalık dergi olarak yayın hayatı 1972’de sona eren, 1978’de aylık dergi olarak yeniden yayımlanan Life 2000’de kapatıldı. 2004-2007 yılları arasında farklı bir anlayış ve boyutla yeniden yayımlandı. Ama en sonunda sahibi olan Time Inc. varlığına sanal ortamda devam etmesinde karar kıldı.

BENJAMIN BUTTON GÖNDERMESİ

Birer ikon haline gelen kapaklarıysa life.time.com adresinde yayınlıyor. Bu sitede filmde kullanılan Life kapaklarının gerçek olmadığına, derginin arşivinden seçilen fotoğraflar arasından özel olarak film için tasarlandığına dair bir metin de var! Sık sık hayallere dalıp giden Walter gönlünü bir iş arkadaşına kaptırıyor ve derginin hala negatif ve siyah beyaz çeken- maceracı fotoğrafçısı Sean O’Connell’ın son kapak olması için gönderdiği kareyi bulamıyor... Bu yüzden cep telefonu kullanmayan, bir gün bir volkan patlamasının ertesi gün bir kar leoparını fotoğrafını çekmeye giden O’Connell’ın peşine düşüyor. Hemen hemen bütün karakterleri karikatürize edilmiş bu komedinin alt metninde aile bağlarından paranın rolüne dek birçok başka temanın yanı sıra Milan Kundera’nın Ölümsüzlük kitabında tarif ettiği imagoloji kavramını da bulmak mümkün...  Özellikle de ömründe turistik gezi bile yapmamış Walter; Grönland, İzlanda, Afganistan ve Himalayalar’a gitmek zorunda kalınca tipinin git gide değişmesi manidar. 

Walter Mitty’nin çalıştığı kurumun Life olmasının da anlamı var. Öncelikle negatif filmle fotoğraf çekme sanatının ve kağıt üzerine basılan yayınların miadını doldurduğu bir dönemin ruhunu canlandırdığı için... Walter’ın gördüğü gündüz düşleri Hollywood filmlerinden esinli, genellikle süper kahraman oluyor ama Ben Stiller’ın mizahı bir Benjamin Button göndermesini de ihmal etmiyor!

Sonra atılmak zorunda kaldığı maceralarda yıllardır insanlara savaş alanlarından, afet bölgelerinden, vahşi doğadan o inanılmaz kareleri aktaran cesur fotoğrafçı kuşağının izinden gidiyor. Özel efektli kahramanlıklar hayal ederken kendini büyük çaba ve direnç gerektiren koşullarda buluyor! Bunlara uyum sağlamak da derginin amacını tarif ediyor! Tabii bu film bir komedi ve gerçek maceralar hayali olanlar kadar absürt bir biçimde gelişiyor.

Life’ın yıllar içinde değişen bazı sloganları da Walter Mitty’nin Gizli Yaşamı’na esin vermişe benziyor: “While there is Life, there is hope/ Hayat olduğu sürece umut da vardır” ve “Hayat’ı görmek dünyayı görmektir”. Hayal kurmanın organikliğinin karşısında hayatı imgelerle sanal ortama hapsetmenin, doğanın gücünü hissetmeden onu ekranda izlemekle yetinmenin hayat olmadığını vurgulaması -en azından benim gözümde- bile filmin bütün kusurlarını siliyor.

FİLMİN KÜNYESİ

Orijinal adı: Secret Life of Walter Mitty

Yönetmen: Ben Stiller

Senarist: Steve Conrad

Oyuncular: Ben Stiller, Adam Scott, Kristen Wiig, Kathryn Hahn, Shirley MacLaine, Sean Penn

Tür: Macera, komedi

Yapım: 2013, ABD, 114 dakika.