Hepimizin bir Kaygý’sý

Bu hafta vizyona giren Kaygý filminin kritiðini yapmak yönetmen Ceylan Özçelik’in arkadaþýmýz ve meslektaþýmýz olmasý sebebiyle zor bir durum. Ama genel itibariyle aldýðý geri dönüþler ve festival yolculuðundaki izlenimlerim baþarýlý bir film olduðu yönünde.

Sinema yazarý ve televizyon programcýsý Ceylan Özgün Özçelik, uzun yýllardýr üzerinde çalýþtýðý projesini beklentilerimizin ve tahminlerimizin üstünde bir þekilde hayata geçirdi. Katýldýðý festivallerden ödüller ve en önemlisi övgülerle dönen ‘Kaygý’ sinemamýz için atýlmýþ baþarýlý bir adým oldu. Haber kanalýnda çalýþan Hasret, uzun süredir ayný kâbusu görmektedir. Tekrarlayan kâbuslarla aklýna bir soru düþer: Annesiyle babasý trafik kazasýnda ölmemiþ olabilir mi? Yavaþ yavaþiþinden, arkadaþlarýndan ve günlükyaþamýndan uzaklaþan Hasret evine kapanarak geçmiþiyle yüzleþmeye hazýrlanýr. AlgýEke, ÖzgürÇevik, AsiyeDinçsoy, Selen Uçer, Ýpek Türktan, Kadir Çermik, Nazan Kesal, Saygýn Soysal ve Taner Birsel’in oynadýðý filmin senaristi ve yönetmeni Ceylan Özgün Özçelik. Ceylan, filmdeki yergiyi baþarýyla yapýyor çünkü uzun yýllar medyanýn içinde ve tüm gerçeklere þahit olarak çalýþtý. Ceylan, sektörün ciðerini okumuþ bu anlamda…

Filmin büyük bölümü Hasret’in evinde geçiyor. Ýlk bakýþta bu durum dezavantaj gibi görünse de filmde muazzam bir atmosfer yakalýyor Özçelik. Sanat yönetiminin baþarýsý bir yana, bu tekinsiz ve dramatik atmosferde görüntü yönetmeni Radek Ladczuk’unbüyükpayývar. Ladczuk’u ‘Karabasan / The Babadook’ filmindeki nefis görüntülerle hatýrlayabilirsiniz. Oldukça etkileyici bir korkuydu. Düþünüyorum da, Ladczuk’un haricinde çok az yerli görüntü yönetmenimiz bu iþin altýndan kalkabilirdi. Bu seçim için de kutlamalý yönetmeni. Birçok kiþiden filmin psikolojik gerilim olarak lanse edildiðini duyunca þaþýrdým. Belki de filmi izlemeden bunu söylediler. Ancak film iyi bir psikolojik drama. Algý Eke’nin seyirciyi paranoyaya düþüren, inandýrýcý, güçlü ve tekinsiz oyunculuðu yapýmýn amiral gemisi kesinlikle. Eke’nin bu tarz kaliteli yapýmlarla daha fazla sinemada yer almasýný istemek bir lüks olarak kalmaz umarým.

Buna mecbur deðil tabii ancak ‘Kaygý’nýn bence en ciddi sorunu, sorunu nasýl çözeceðimizle ilgili bir yanýt vermemesi. Çözümün sosyal medya olduðunu rahatlýkla söyleyebiliriz. Zira sosyal medyanýn eksik yanlarý olmasýna raðmen toplum hafýzasýný ayakta tutmakta müthiþ bir silah olduðunu göz ardý etmemek gerek. Teknoloji ve bilim çaðýnda bunu yakalamak çok önemli. 

Bütün bunlarýn yanýnda yazýnýn giriþinde de söylediðimiz gibi Ceylan, mesleði sebebi ile medyaya çok yakýn ve bu tecrübesini filmin içinde mesajlarýný vermek için çok iyi kullanmýþ. Tabii ki bu bir baþarý. Ama þöyle bir soru da getiriyor akla. Yönetmen kendi kiþisel tecrübesinin dýþýnda herhangi bir derdi hangi estrümanlara baþvurarak sinemaya uyarlayabilecek? Bu sorunun cevabýný Ceylan’ýn bir sonraki filminde alacaðýz diye düþünüyorum. Zaten asýl o zaman onun gerçek sinemacý kimliðini tartýþabileceðiz.

Bunun yanýnda sinema eleþtirmenliðinden yönetmenliðe geçen son dönem az isimden biri Ceylan. Ve bu filmiyle iyi bir sýnav verdiðini söyleyebiliriz. Özellikle son dönem Türk baðýmsýz film sinematografisinin dýþýna çýkmak istediðini görüyorum filmde. Bunu tam baþarabilmiþ mi emin deðilim. Ama hedefinin bu olmasý bile bence ayrýcalýk. Genel itibariyle baþarýlý bir ilk deneme ama devamýný gördüðümüzde daha doðru saptamalar yapabileceðiz Ceylan’ýn sinemasal yolculuðu için.

VÝZYONDAKÝLER

Tuz ve Ateþ

Güney Amerika ekolojik bir felâketle yüz yüzedir. BM, durumu incelemek üzere Bolivya’ya heyet gönderir. Heyet, kaçýrýlýr. Komplonun arkasýnda büyük bir þirket vardýr. Bu karmaþa içinden çýkýlmaz bir hal alýrken hemen yanlarýndaki bir volkanýn aktif hale gelmesiyle de iþler iyiden iyiye çýðýrýndan çýkar.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Filmin orijinal adý: Salt and Fire

Yönetmen: Werner Herzog

Senarist: Erin Dignam

Oynayanlar: Michael Shannon, Veronica Ferres, Gael Garcia Bernal, Volker Michalowski

Yapým: 2016, Almanya. Fransa, ABD, 98 Dk.

4n1k

Yaprak, çocukluðundan itibaren beraber büyüdüðü, renkli karakteristik özelliklere sahip 5 kiþilik arkadaþ grubunun tek kýz üyesidir. Kendine, Ali, Sinan, Gökhan ve Oðuz‘dan oluþan rengarenk bir dünya kurmuþtur. Bir gün ,bu dünya gizemli bir biçimde hayatýna giren Barýþ’ýn oyunlarýyla deðiþir. Bu deðiþim, onu kýzlarýn dünyasýna bir keþfe çýkarýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Deniz Coþkun

Senarist: Deniz Coþkun

Oynayanlar: Gözde Mutluer, Hasan Denizyaran,Burak Yörük, Sine Özer

Yapým: 2016, Türkiye

Kral Arthur: KýlýçEfsanesi

Film, Kral Arthur’un kýlýcý Excalibur’un efsanesini ve Arthur’un sokaklardan, tahta yolculuðunu konu alýyor. Arthur çocukken babasý öldürüldüðünde, amcasý Vortigern taç giyer. Kim olduðunu bilmeyen Arthur, ekmeðini  taþtan çýkaran biridir. Kýlýcýný taþtan çektiðinde, mirasýna, krallýðýna sahip çýkmaya mecbur býrakýlýr.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Guy Ritchie

Senarist: Joby Harold

Oynayanlar: Charlie Hunnam, Jude Law,

Astrid Berges Frisbey, Djimon Hounsou

Yapým: 2017, ABD, 126 Dk.

Aðustos Böcekleri ve Karýncalar

Muzaffer Ýnan ölüm döþeðindedir. Oðlu Kemal, her biri bir tarafa daðýlmýþ aðabeyleri Metin ve Aziz’le birlikte ablasý Selma’yý ‘son bir gece’ için eve çaðýrýr. Büyük aðabey ile kavgalý olduðu için Aziz dýþýnda herkes eve gelir. Artýk son saatlerini yaþamakta olan baba ile kýsa bir süre ilgilenen kardeþler, çok geçmeden miras paylaþýmý üzerine koyu bir sohbete dalarlar.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Erhan Tuncer

Senarist: Erhan Tuncer

Oynayanlar: Gün Koper, Bennu Yýldýrýmlar,

Erdem Akakçe, Yücel Erten

Yapým: 2016, Türkiye, 122 Dk.

Geri Döndü

Melis 24 yaþýnda, üniversite mezunu bir genç kadýndýr. Günün birinde üniversite arkadaþý Tülay, Melis’i alýp eski üniversite arkadaþlarýnýn partisine götürür. Ancak partiyi yapan kiþi hala Melis’e takýntýlý olan eski sevgilisi Uður’dur. Evde Uður, Melis, Tülay ve Tülay’ýn sevgilisi Burak’tan baþka kimse yoktur.

FÝLMÝN KÜNYESÝ

Yönetmen: Kamil Burak

Senarist: Ýbrahim Vurmaz

Oynayanlar: Çaðrý Tokalý, Selin Selvi, Sancak Bayraktar

Yapým: 2017, Türkiye