Seninkiler MÝT yasasýný seçim sonrasýna ertelediler, ama sor bakalým neden?” sorusunu yöneltmek için arayan dostuma “Bir defa ‘seninkiler’ demekle ayýp ediyorsun; ayrýca Ak Parti ertelemeyi muhalefetle ters düþmemek için yaptýðýný açýkladý, neden merak edeyim?” diye terslendim...
Aldýrmadý. “Sebep muhalefet deðil” dedi... Muhalefeti önemsemiþ olsaymýþ Ak Parti, internet yasasýyla HSYK düzenlemesini ertelermiþ... MÝT yasasýnýn seçim sonrasýna ertelenmesinin sebebi Cumhurbaþkaný Abdullah Gül’ün bu kadar çok yetkinin az elde toplanmasýna geçit vermeyebileceði yönünde olumsuz iþaretler alýnmasýymýþ...
“Meclis’ten geçirselerdi, Çankaya’ya takýlacaktý MÝT yasasý” dedi dostum...
Bizde sistem 1960 sonrasýnda Çankaya’nýn hep benzer kiþilere evsahipliði yapacaðý varsayýmýyla oluþtuðu için, cumhurbaþkaný ile hükümetin her zaman zýtlaþacaðý kabulü üzerine oturuyor. 2000 yýlýnda seçilen Ahmet Necdet Sezer’in 2007’ye kadar Ak Parti’ye nasýl kök söktürdüðünü biliyoruz, ama Süleyman Demirel de Refahyol’a ayný muameleyi uygun görmemiþ miydi? Süleyman Demirel de baþbakanken, üniformalý cumhurbaþkanlarýyla hep ters düþerdi.
Sistem böyle kurulmuþ, ne yapacaksýn...
Abdullah Gül’ün seçilmesiyle durum deðiþti. Ýllâ seçilmiþler köþeye sýkýþsýn diye düþünmeyen, sistemin daha iyi çalýþmasýný önceleyen bir cumhurbaþkaný modeli þimdilerde geliþiyor. Baðcýyý dövmek yerine üzümü yemek üzerine kurulu anlayýþ siyasete hâkim bugün...
Farklýlýk kendini dönem sonuna doðru iyice belli etmeye baþlayýnca, sevinmesi gerekenlerden eleþtiriler yükselmeye baþladý bu defa... Çok uyumlu buluyorlar Cumhurbaþkaný Gül’ü; iktidara biraz daha ters davranmasý beklentisi var. “Her gelen yasayý imzalamaya mecbur mu?” sorusu eþliðinde itirazlar duyuluyor.
Genel hatlarýyla doðru bir tespit bu. Bütün dönemi boyunca sadece altý yasayý geri çevirmiþ çünkü...
“Neden bu kadar az?” sorusuna karþýlýk, ben, “Nasýl olmuþ da o yasalar geri çevrilmiþ?” hayretindeyim...
Hayretimin sebebi açýk: Cumhurbaþkaný Gül yasama sürecinde çok faal; yasa tasarýlarý komisyonlara gelir gelmez metinleri mercek altýna alýnýyor. Köþk’ün hukukçularý yasalaþana kadar metinleri didik didik ediyor, anayasaya aykýrýlýk ve sistemle uyumsuzluk yönlerinden inceleyip kendisine bilgi sunuyorlar...
Yasa, ilgililere uyarýlar yapýlmasý sonrasý mahzurlarýndan ayýklanarak önüne geldiði için, fazla geciktirmeden onayýný verebiliyor Cumhurbaþkaný Gül...
Zaten onun ince eleyip sýk dokumasý yüzünden Anayasa Mahkemesi’nin iþi de kolaylaþtý; yasalar genellikle sorunsuz çýktýðýndan muhalefet mahkemenin kapýsýný aþýndýrmýyor...
Kötü mü bu? Bence sistem açýsýndan fevkalâde iyi. Anayasa Mahkemesi de bu sayede toplumu ilgilendiren baþka konulara daha fazla vakit ayýrabilir hale geldi.
Son iki yasa, internet ve HSYK düzenlemesi, Cumhurbaþkaný Gül’ün yöntemi bakýmýndan ne ilkti, ne de son olacaða benziyor. O iki yasayý da teklif halindeyken incelettirdi, mahzurlu yönlerini tespit ettirip düzeltilmesini istedi; biri (internet) bütünüyle, diðeri de (HSYK) büyük çapta pürüzlerinden ayýklandýðý için onayýný alabildi.
“Merak etmeyin, internet yasasý kýsýtlayýcý yeni hükümler getirmiyor, hassas olunan konularda hiçbir deðiþiklik olmayacak” demiþti; yasalaþma sonrasý meydana gelen geliþmeler dediðinin doðru çýktýðýný gösterdi.
HSYK yasasý için de yer gök inletildi, binlerce kiþinin görevine son verileceði, bu yüzden maðduriyetler yaþanacaðý ileri sürüldü... Peki sonuç? Dün, gazeteler, görevi yasayla sona eren 270 devlet görevlisinden 238’inin yeniden eski görevlerine atandýðýný duyuruyordu. Yerinden edilen sadece 32 kiþi yani... Küçümsemiyorum, ama sayý yalnýz 32...
Dostum “MÝT düzenlemesi konuþulduðu biçimiyle yasalaþýp önüne gelseydi, onay vermezdi” diyorsa mutlaka bir bildiði vardýr. Nitekim, Cumhurbaþkaný Gül, önceki altý yasayý daha geri göndermeyi bilmiþti...
Telefonu kapatýrken dostuma þu soruyu yönelttim: “Ýnternet yasasýný geri gönderse ve sonrasýnda toplumu sarsan ses bantlarý gündeme girseydi, benimkiler Cumhurbaþkaný için neler derdi?”