TBMM’de bütçe maratonunun baþladýðý, liderlerin, eþbaþkanlarýn konuþma yaptýðý Pazartesi günü ekranlardan Parlamento’yu günlük koþuþturmam elverdiði ölçüde izlemeye gayret ettim, Sayýn Erdoðan’ýn konuþmasýnýn da bir bölümünü izleyebildim; Pazartesi akþamý da, cep mesajlarýna abone olduðum Anadolu Ajansý, söz konusu konuþma ile ilgili çok kýsa ama bence çok önemli bir mesaj geçti.
Tecrübeli, iyi bir gazetecinin elinden çýktýðý anlaþýlan ve cep telefonuma gelen mesaj aynen þöyle: “Erdoðan: Büyüme sürecek; Cumhuriyet tarihiyle hesaplaþma içinde deðiliz. Demokrasiden, terörle mücadeleden vazgeçmeden kardeþlikle Türkiye’yi büyüteceðiz.”
Sayýn Erdoðan’ýn vurgularý çok yerindedir, bir ülkenin baþbakanýnýn kendi Cumhuriyetiyle hesaplaþmasý anlamsýzdýr, büyüme ile demokrasiyi iliþkilendirmesi olaðanüstü yerindedir, kardeþlik olmadan büyümenin de zorlanacaðýnýn en azýndan ima edilmesi çok önemlidir.
Sayýn Baþbakan’ýn bütçe konuþmasýndan Anadolu Ajansý böyle bir özet çýkarmýþtýr, doðrudur, bu yaklaþým desteklenmesi, arkasýnda durulmasý gerekli bir yaklaþým ve üsluptur.
Ancak, meseleye, bu doðru üslubun biraz ötesine geçerek yaklaþtýðýnýzda tartýþmamýz gereken noktalarýn da varlýðý görülmektedir.
Önce þu Cumhuriyet ile hesaplaþma meselesinden iþe baþlayalým.
Bir ülkenin, bir Cumhuriyet’in Baþbakan’ýnýn bir hesaplaþma mantýðý ile konulara yaklaþmasýnýn mantýksýzlýðý, anlamsýzlýðý ortadadýr.
Benim bu tür tartýþmalarda tercih edeceðim kelime, hesaplaþma yerine, normalleþme ya da siyasi erki kontrol edebiliyor iseniz, normalleþtirme kelimeleridir.
Ve Cumhuriyet dönemi, ülkemiz Türkiye’de, hukuki, siyasi, ekonomik yapýlanmasý ile çok sayýda anormal, yani normalleþmesi, normalleþtirilmesi gerekli müessese üretmiþtir ve bu anormallikler hala yerli yerinde durmaktadýrlar ve bir Baþbakan’ýn asli görevi de, hesaplaþma deðil ama anormallikleri normalleþtirmedir.
Bir örnek vermek gerekir ise, Genelkurmay Baþkanlýðý’nýn 2012 senesinde hala Milli Savunma Bakanlýðý’na baðlanamamýþ olmasý bir anormalliktir, bu anormalliði düzeltmek de sistemle hesaplaþmak deðil, sistem kurumlarýný normalleþtirmektir ve iþin doðrusu da budur.
Bu normalleþtirme kavgasý, süreci de þahsi, sýnýfsal pozisyonlardan, tercihlerden baðýmsýz olarak evrensel hukuk devleti ilkeleri doðrultusunda sürdürülmelidir..
Üniversite yaþýndaki kýzlarýmýzýn baþlarýný þöyle ya da böyle örtmek istedikleri için üniversiteye girememeleri anormal, evrensel hukuk normlarýna aykýrý idi, benim gibi þahsi serencamýnda türban ile ilgisi olmayan birisi de bu aptalca yasaðýn kaldýrýlmasý için kavga verdi.
Bendeniz alevi de deðilim ama TBMM Baþkanlýðý’nýn bu konuda Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý görüþü doðrultusunda mahkemeye yanýt vermesini de, iþin özü itibariyle, türban yasaðý kadar anormal, hukuk ilkelerine aykýrý görüyorum; insanlar, kurumlar evrensel hukuk normlarýný, özgürlük ilkelerini kendi siyasi, kültürel pozisyonlarýnýn üzerine taþýyamadýklarý sürece bu ülkede ortak paylaþýlan bir huzur ortamý olanaksýz görünmektedir, huzur ortamý da zaten ancak ortak paylaþýldýðý zaman ve ölçüde mümkündür.
Sayýn Baþbakan’ýn Cumhuriyet ile hesaplaþmasý deðil ama radikal normalleþtirme reformlarýna giriþmesi, mevcutlarý sürdürmesi asli görevidir, kendisine oy veren kitlelere karþý da sorumluluðudur.
Normalleþme olmaz yani hukuk devleti yapýlanmasý eksik, çarpýk kalýrsa, bu durumun orta, hatta kýsa vadede iktisadi büyümeyi olumsuz etkilemesi ise kaçýnýlmazdýr.
Kardeþliðin hükümran olamadýðý topraklarda iç barýþ da olanaksýzdýr ve iç barýþýn kazanamadýðý yerlerde büyüme de yerlerde sürünmeye mahkumdur.
Sayýn Baþbakan’ýn formülü yani demokrasi ve kardeþlik ile büyümeyi iliþkilendiren formülü mutlak bir doðruyu iþaret etmektedir ama önemli olan bu iþaretin siyasi, hukuksal, kurumsal gereklerini yerine getirmektir.
twitter.com/KarakasEser