Ýki gündür bir ‘bürokratik kriz’i tartýþýyoruz. - Bir savcý, baþsavcýsýna haber vermeden, yetkisi olmayan alanda bir grup polisle ‘bir kýsým sermaye’, dahasý Baþbakan’ýn oðlu hakkýnda ‘yargýsal süreçten saklayarak’ soruþturma açýyor;
- ‘Günü geldiðinde’ operasyon talimatý veriyor.
- Ancak bir hafta önce yine benzer þekilde ‘baþsavcýya haber verilmeden’ ve ‘yargý sisteminden saklanarak’ yürütülen ve gözaltý operasyonuna dönüþtürülen bir soruþturma nedeniyle ‘bir grup polis’ görevden alýnmýþtýr.
- Bu nedenle ‘gruptan’ olmayan polisin emrini yerine getirmeyeceðini düþünür ve operasyon talimatý verirken bilgileri de basýna sýzdýrýr.
- Polis, hukuksuz operasyon emrini yerine getirmez. Savcý buna karþý Emniyet Müdürü ve Vali hakkýnda soruþturma açar.
- Ve ayný anda ‘gizli’ soruþturma dosyasýndaki gözaltýna alýnacaklar listesi ve ‘dudak uçuklatan’ büyüklükte yolsuzluk (!) rakamlarý medyaya sýzdýrýlýr.
- Ortalýk karýþýr. Baþsavcý internette yayýlan söylentiler sayesinde durumdan haberdar olur. Resmi bir açýklama yapar: “Görev ve yetki kurallarýna uyulmayarak, mevzuata aykýrý olarak soruþturma bilgilerini medya organlarýna verilerek oluþturulan tartýþma ortamýnda soruþturmalarýn saðlýklý yürümeyeceði öncelikle soruþturma makamlarýnca bilinmesi gerekir.”
- En çok satan gazete, internet sitesinden ‘gözaltýna alýndý’ haberleri yapar, oysa kimse gözaltýna alýnmamýþtýr!
- Baþsavcý ‘görev ve yetki kurallarýna uyulmadan, mevzuata aykýrý olarak soruþturma bilgilerinin medyaya verilmesi’ nedeniyle dosyayý savcýdan alýr, 5 ayrý savcý görevlendirir.
- Savcý küplere biner ve yetkisi olmadýðý halde basýna bildiri daðýtýr: “Soruþturma yapmam engellendi. Yargýya baský yapýldý.”
- Baþsavcý da kameralarýn önüne geçerek savcýnýn nasýl keyfi soruþturma yaptýðýný açýklar: “Yalan yanlýþ bilgiler verildi. Çalýþma talimatýmýz belli, savcýlar kamuoyunu ilgilendiren önemli olaylarý derhal baþsavcýya veya vekile bildirir. Ama iki yýldýr hiçbir bilgi verilmeden yürütülen soruþturmalar var. Kayýtlara baþka isimler girilmiþ ya da hiç kaydedilmemiþ. Hukuka uygun soruþturma yürütemeyen, soruþturma bilgilerini medyaya verenlerin soruþturmasý baþka savcýya verilir. Bu ilk kez olmuyor. Savcý yanlýþ aktarýyor. Þimdi, cebir ve þiddet yok ise TMK organize suçlara da bakmaz. Savcý medyanýn gücüyle çalýþýr mý? Medyaya aktarmak suç deðil mi? Neyi kimden kaçýrýyor?”
- Ertesi gün (bugün) asla yan yana gelmeyecek medya gruplarý, ‘gizli’ soruþturma dosyasýný bir kýsmý utangaç, diðerleri çarþaf çarþaf yayýnlýyor. Baþsavcýnýn deþifre ettiði ‘tezgah’ deðil, keyfi soruþturma yapan savcýnýn yaygarasý büyütülüyor!
- Ve ‘maksat hasýl oluyor’; bu isimlere medya üzerinden itibar suikasti yapýlýyor, Baþbakan hedef gösteriliyor.
Bu tabloya yorum gerekir mi?
Ama bitiyor mu, hayýr...
Devreye HSYK giriyor ve bir ‘bildiri’ yayýnlýyor: “Soruþturma gizlidir; savcý polise ‘adli kolluk’ olarak emir verdiyse polis buna uymalýdýr, uymazsa soruþturma açýlýr. Polise ‘adli kolluk’ göreviyle ilgili üstlerine veya mülki amirlere bilgi vermesine dair son düzenleme anayasaya aykýrýdýr. Kanunsuz emir veren savcýya biz ceza veririz. 2013 yýlýnda 13 bin 500 hâkim ve savcýdan 331’ine soruþturma açýldý, 19’u meslekten atýldý, diðerlerine disiplin cezalarý verildi. Tüm yetkililerin, basýn mensuplarýnýn yargýyý yýpratacak, töhmet altýnda býrakacak tutumlardan kaçýnmasý yargý camiasýnýn ortak beklentisidir.”
Güzel...
De...
1- HSYK bir sivil toplum örgütü deðil, hükümetin baþýnda bulunduðu ‘yürütme’nin bir organý. ‘Bildiri’ yayýnlamasý yasal deðil, etik de deðil.
2- Bir ‘kurul’dan yapýlan açýklama ‘yargý camiasý’ný temsil etmez.
3- Hatta kendi camiasýný da temsil etmez, çünkü ‘oy çokluðu’ ile yayýnlanýyor.
4- ‘Soruþturma gizlidir’ demesine raðmen soruþturma dosyasýný ‘bir kýsým medya’ya sýzdýran savcýya deðinmiyor.
5- ‘Polis adli kolluk olarak savcýnýn emrine uymak zorunda’ diyor, ancak kanunsuz emirle itibar katliamý yapýlmasýna iliþkin bir kaygý taþýmýyor.
6- ‘Amirlere haber vermeyi öngören yeni düzenleme anayasaya aykýrýdýr’ diyor ama son iki soruþturmada ‘baþsavcýya haber vermeme’ hukuksuzluðunu görmüyor.
7- Ayný konuda 5 HSYK üyesinin ‘bu yeni düzenlemeye iliþkin Danýþtay’a iptal baþvurusu var, oradan karar çýkmadan yorum yapamayýz’ itirazýný dikkate almýyor.
8- ‘Yanlýþ yapanlar üzerinden yargýyý yýpratmayýn’ diyor, ancak savcýlarýn ‘dosyayý baþsavcýdan kaçýrarak ama medyaya sýzdýrarak’ suretiyle siyaseti yýpratma, Baþbakan dahil onlarca kiþiyi töhmet altýnda býrakma operasyonunu önemsemiyor!
9- HSYK, hakim ve savcýlarý cezalandýrma yetkisine sahiptir. 22 kiþilik Kurul’un 13 üyesinin bu açýk ‘taraf’ açýklamasý, dosyaya yeni atanan savcýlar üzerinde ‘tehdit’ etkisi yapmayacak mýdýr?
Yargý camiasýnýn deðerli mensuplarý; Hiçbir kurum, meslek erbabý kutsal deðildir. Devlette tek kutsal ‘yönetim biçimi’dir. O yönetim biçimini de ‘cumhur’ belirler. Cumhur’un temsilcisi de ‘sivil siyaset’tir. Eðer ‘dolaylý’ bir kutsallýk atfedilecekse, ancak ‘sivil siyaset’ kurumuna atfedilebilir.
HSYK ‘yargý’ diye, görevinin dýþýna çýkmýþ bir ‘savcý’yý korumaya alamaz. Savcý yargýnýn kendisi deðildir; ‘müdde-i umumi’dir, ancak bir ‘avukat’ kadar yargýnýn parçasýdýr. Savcý ne kadar ‘halkýn savunucusu’ ise, siyasi irade de o kadar ‘halkýn temsilcisi’dir ve ‘en ziyade yýpratýlmamaya, töhmet altýnda býrakmamaya layýk’ kurumdur.
Bitti!..