Otomotiv sektörü, uzun bir süredir hurda araç teþviki getirilerek otomotiv ve yan sanayi endüstrisinin canlandýrýlmasýný ve istihdamýn artýrýlmasýný istiyor.
Daha önce de uygulanýp büyük bir fayda saðlanan hurda teþviki konusunda hem vatandaþta hem de otomotiv sektöründe büyük bir beklenti var.
Esasen Türkiye’nin lokomotif sektörlerinden olan, otomotiv ve yedek parça sanayinin canlandýrýlmasý ve buna baðlý olarak istihdam artýþýnýn saðlanmasý için yeni bir hurda düzenlenmesinin getirilmesi ve yeni araç alacaklara, hurda teþvikinden faydalanarak, belli miktarda indirim saðlanmasý uygun olacaktýr. Hurda teþviki paketi sadece tek bir vergi indirimi ile sýnýrlý tutulmalý, 15 yaþýn üzerindeki tüm araç sahiplerini kapsayan bir paket olmalýdýr.
Hurda teþvikinin getirilmesi hem tüketimin canlanmasýna baðlý olarak üretim ve istihdam artýþý, hem de ekonomiye ve finansal piyasalara katký saðlayacaktýr.
Yapýlacak bu düzenleme;
1-Hurda teþviki ile otomotiv ve yan sanayi piyasasý canlanýr,
2-Yeni alýnacak araçlar nedeniyle kamuya ciddi miktarda vergi ödemesi yapýlýr,
3-Otomotiv sektöründe istihdam artar ve buna baðlý olarak iþsizlik düþer,
4-Trafikte ciddi tehdit oluþturan 6 milyonun üzerinde hurda aracýn trafikten çekilerek can ve mal güvenliðinin artýrýlmasý saðlanýr,
5-Eski teknolojili araçlarýn karbon salýnýmý ile yaptýðý çevre/hava kirliliði önlenmiþ olur,
6-Eski model araçlarýn piyasadan çekilmesiyle Nakliye piyasasýnda fiyat dengesi saðlanýr.
7-Ülkemizde ciddi bir ithalat kalemi olan hurda demir-çelik ithalatýndaki düþüþ nedeniyle cari açýk olumlu yönde etkilenir. Hurda demir ve çelik üretimi ile bu mamullerin fiyatlarýndaki düþmelere baðlý olarak diðer sektörlerde de fiyat avantajý saðlanmýþ olur.
Hurda araç teþvikinin getirilmesi halinde ciddi avantaj ve faydalarýn saðlanacaðý açýktýr.
Baþta binek otomobil, kamyon, kamyonet, minibüs, otobüs ve Pick-Up gibi araçlar olmak üzere hurda teþvikinden tüm araçlarýn yararlandýrýlmasý ekonomiye cansuyu olacaktýr.
Stajyer avukatlarýn ‘sigorta maðduriyeti’ giderilmeli
Hukukun ve adaletin bekçisi olarak gördüðümüz avukatlarýn staj dönemleriyle ilgili önemli bir maðduriyet yaþanýyor. Esasen birçok stajyer de bunu bilemediði için staj döneminde sigortalý olarak çalýþtýðýnda stajýnýn yanmasý nedeniyle stajýný yeniden yapmak zorunda kalýyor.
Avukatlýk mesleðine kabul edilebilmek için 1136 sayýlý kanunun üçüncü maddesinde gereken þartlardan biri de ‘c. Avukatlýk stajýný tamamlayarak staj bitim belgesi almýþ bulunmak’ olarak belirtilmiþtir.
Avukatlýk stajý bir yýl olup, stajýn bu kýsmýnda yer alan hükümler uyarýnca ilk altý ayý mahkemelerde ve kalan altý ayý da en az beþ yýl kýdemi olan (bu beþ yýllýk kýdem hesabýna kanunun 4 üncü maddesinde yazýlý hizmette geçen süreler de dahildir) bir avukat yanýnda yapýlmaktadýr.
Mali Müþavirler staj süresince ücretli çalýþýp sigortalý olabilmekteyken, avukat stajyerleri bu haktan mahrum edilmiþtir. Avukatlýk Yasasýnýn 12. maddesinin (c) bendi uyarýnca, bir avukat yanýnda ücret karþýlýðýnda sigortalý yapýlsa bile stajý geçersiz sayýlmaktadýr. Avukatlýk stajý döneminde sigortalý olarak bir ücret karþýlýðýnda çalýþmanýn avukatlýða engel olmasý nedeniyle birçok stajyer avukat maðdur olmaktadýr.
Avukatlýk stajý sýrasýnda, bir iþyerinde çalýþma ve sigortalý bildirme yasaðý kaldýrýlmalý ve avukatlýk stajý süresince, kiþilerin, yaþamlarýný idame ettirebilecekleri ücretleri kazanma ve ayný zamanda sosyal devletin bir unsuru olan sosyal güvenlikten sýnýrsýz yararlanabilmelidirler.
Yapýlacak bu düzenleme ile binlerce avukat stajyerinin maðduriyeti çözüleceði gibi, ücretlerden alýnabilecek Vergi ve SGK primlerinin ödenmemesinden doðan kamu kayýplarý giderilecek ve sosyal güvenlik hakký stajyer avukatlara da tanýnmýþ olacaktýr.
1136 Sayýlý Avukatlýk Kanunu’nun 15. maddesine; avukatlýk stajý yapanlarýn bir avukat yanýnda ücret alabilecekleri ve sigortalý olabilecekleri yönünde düzenleme yapýlmasý halinde stajyer avukatlarýn maðduriyetleri giderilmiþ olacaktýr.