Bazý yönetmenler vardýr kariyeri mücadele ve tartýþmalarla doludur. Bu isimlerin baþýnda Oliver Stone geliyor. Ülkemizde çok tartýþýlan Geceyarýsý Ekspresi filminin de senaristi olan Stone aslýnda çoðunlukla politik isimlerin çok konuþulan filmlerini çekti. JFK, W., Nixon ve Commadante belgeseli onun bakýþ açýsýndan bu büyük kiþilikleri anlattý bize hep. Son filmi Savages’da ise Meksika ile ABD arasýndaki uyuþturucu savaþýný odaðýna aldý. Kadro ise mükemmel. John Travolta, Emile Hirsch, Salma Hayek, Taylor Kitsch, Aaron Johnson,?Blake Lively... Filmdeki tüm oyuncularýn ‘vahþi’ olduðunu çünkü insan doðasýnda vahþiliðin yer aldýðýný anlatan Stone kendisi için “Sanýrým içimde doðuþtan bir asi var. Sadece doðru þeyi yapmaya çalýþýyorum” diyor. Ýþte “Bu film, güçle ilgili bir kedi - fare oyunudur” diyen Oliver Stone’un dünyasý...
- Vahþiler’de size çekici gelen, ortak senaryo yazarlýðýný ve yönetmenliðini yapmaya iten þey neydi?
Hikaye heyecan vericiydi. Benim için baþýndan sonuna kadar sürprizlerle ve karýþýklýklarla dolu, derin, tahmin edilemez, taze ve renkli bir yolculuktu. Bu ayrýca günümüzde uyuþturucu üzerinden devam eden savaþlar gibi bazý güncel konulara ve Kaliforniya - Meksika sýnýrýnda halen yaþadýðýmýz uyuþturucu savaþýna deðinen bir film. Bir filmde olmasýndan hoþlandýðým tüm unsurlar bu projede vardý.
- Proje nasýl oluþtu? Karekterlerin hepsi iç içe geçen ve ayný zamanda kiþisel olan yolculuklar yaþýyor, deðil mi?
Don Winslow kitabý yazdý. Onu seçtik ve senaryo hazýrlýðý sürecinde yaklaþýk bir yýl boyunca birlikte çalýþtýk. Sonra oyuncularla paylaþtýk ve filme baþladýk. Karmaþýk bir düðümün içinde yer alan altý ana karakter var. Hepsi deðiþim geçiriyor ve sonunda kendilerini hiç gitmeyi beklemedikleri bir yerde buluyorlar. Bu durumun içinde bana göre özellikle Ben en uzak noktaya gidiyor.
- Üç ana karakterin etrafýný saran böylesine müthiþ bir yardýmcý oyuncu kadrosunu nasýl bir araya getirdiniz? Ajan rolündeki Travolta’yla ilk filminiz.
Travolta, Toro ve Hayek daha en baþýndan beri aklýmdaydý. Demián Bichir ve Sandra Echeverría ayrý bir zevk kattý. Travolta’nýn canlandýrdýðý karekter becerikli biri ve ipleri elinde tuttuðu için filmde büyük bir role sahip. O bölümü seviyorum. Bu karakterde bir anlamda basit bir belirsizlik var. Hepsinin programlarýný birbirine uydurmak karmaþýk bir yapboz gibiydi. Filmi çekmek için 58 günümüz olduðu için her gün çalýþmak zorundaydýk.
ORKESTRA ÞEFÝ GÝBÝYÝM
- Bir yönetmen olarak kendi iþinizi nasýl görüyorsunuz?
Yönetmenlik kelimenin tam anlamýyla bir iþbirliðidir. Bir þefin orkestrasýyla olan iliþkisi gibidir. Prova yapar, doðru ortamý kurmak için çalýþýr, her diyaloðun üstünden geçer, tekrar yazarsýnýz.
- Prova süreci ne kadar faydalý?
Benim için son derece faydalý. Yapým öncesi aþamasýnýn bir filmdeki en zorlu süreç olduðunu düþünüyorum çünkü o aþamada elinizde filmle ilgili hiçbir þey olmuyor. Ýnþa etmeye baþlýyor ve ilk gün için sette devam edeceðiniz ana ulaþýyorsunuz. Hala bazý belirsizlikleriniz oluyor. Belirlenen zamanda (planlanan sahnelere) ulaþmayý beklerim çünkü geri kalmaya baþlarsanýz bu her þeyi etkiler. Provalar, prodüksiyonun maliyetiyle karþýlaþtýrýldýðýnda kýsmen daha ucuz.
- Oyunculara ne kadar fikir veriyorsunuz?
Benimle birlikte oyuncularýn da söylenenlere ve yapýlanlara bir sürü katkýsý oluyor. Onlarý düzeltmek ve bir anlamda tamamen çýplak görmek zorunda olduðum için birlikte çalýþmayý ve seçeneklere sahip olmayý seviyorum. Oyuncularla iyi bir iliþki kuramadýðýnýz durumlarda bu imkansýz olur. Ancak çoðu zaman iþe yarar. Ben her zaman hepsinin filmi görmesini ve sevmesini umarým.
- Filminizde vahþi olanlar kimler?
Hepsi vahþi. Hepimizin içinde bir vahþi olduðunu düþünüyorum. Bu doðamýzda var. Film bu vahþiliðimizi ne kadar kontrol ettiðimizle ve onunla ne yaptýðýmýzla ilgili. Ýçinde bulunduklarý iþ de vahþi.
- Vahþiler’i ne etkiledi?
Sahilde geçen bir hikayeyi modern bir Western’le karýþtýrdým. Bu, içinde Sam Peckinpah’ýn Vahþi Belde’sinden King Vidor’un Kanlý Aþk’ýndan ve Sergio Leone’nin Spagetti Western’lerinden parçalar taþýyan, Meksika kartelinin karanlýk yönünü içeren bir yapým.
- Bu, þiddetin doðasýný analiz ettiðiniz ilk filminiz deðil, yanýlýyor muyum?
Ýnsanlarla, iliþkiler ve güçle her zaman ilgilenmiþimdir. Bu film, güçle ilgili bir kedi-fare oyunu. Þiddet her zaman var oldu çünkü Katil Doðanlar’daki gibi bu bizim doðamýzda olan bir þey. Vahþiler’de ortaya konan þiddeti görüyorsunuz ama karakterler sevgi de gösteriyor. Dengeyi kurmak zorundasýnýz. Ýç þiddetinizi inkar edemez ya da bastýramazsýnýz, bu çeþitli yollarla su yüzüne çýkacaktýr. Onu sorumlu ve ahlaki bir þekilde kullanmak önemli. Her zaman filmlerimde bunu gereksiz bir þekilde ortaya koymaktan kaçýndým.
SADECE DOÐRU ÞEYÝ YAPIYORUM
- Belirli bir seviyede þiddet ortaya koyup bunu göstermek zorlayýcý bir þey miydi? Mizahýn da yeri önemli.
Ýnsanlarý iðrendirmek istemedik ama bu acýmasýz bir dünya. Biz yaptýðýmýz þiddeti seçtik çünkü etkiliydi. Bence gerçekte var olandan çok daha azýný gösteriyoruz. Korku filmlerinde midesi bulanan ilk kiþi ben olurum.Mizah her zaman benim kariyerimde yer alan bir þey. Çok kötü þeylerle karþýlaþtýðýnýzda ya da iþler korkunç bir hal aldýðýnda gülmeniz gerektiðini düþünüyorum.
- Sizi yaptýðýnýz þeyi yapmaya iten unsur ne?
Sanýrým içimde doðuþtan bir asi var. Sadece doðru þeyi yapmaya çalýþýyorum. Hala bu dünyadayken umarým adaletsizliklere karþý birkaç iyi þey yapýyorumdur.
Göster gününü fÝlmÝnde ona bayýlmýþtý
- Taylor Kitsch ve Aaron Johnson, iþ ortaðý ve yakýn arkadaþ olan Chon ve Ben ile ana karekterleri sýradýþý tepkilerle canlandýrýyor. Bu kilit roller için oyuncularý nasýl buldunuz?
Travolta’nýn karakteri Dennis; Ben ve Chon’a anlaþma yapmalarýný, kartelden kurtulmalarýný ve mutlu olmalarýný söylüyor. Ben, þiddete baþvurma konusunda isteksiz. Ancak Chon yýlanýn baþýný baþtan ezmek gerektiðine inanýyor. Bu, tüm film boyunca devam eden bir tartýþma. Buda bile ‘Daha büyük bir zararý önlemek için þiddet kullanmamýz gereken anlar vardýr” demiþ. Bu ayný zamanda hikâyenin ahlaki yönü. Londra’da Johnson’la tanýþtým. Son derece sýcak ve yalýndý. Göster Gününü’de ona bayýlmýþtým. O dönemde baþka bir büyük film projesi için önerilmiþti ama Vahþiler için onu istediðimi biliyordum. Ona “Senin için yine bir maskeli filmim var” dedim ve bu proje için söz verdi. Sözünde de durdu. Buram buram baðlýlýk kokan Taylor Kitsch’le mükemmel bir ikili oluþturacaðýný biliyordum. Mükemmel çalýþtýlar. Sonra Blake Lively’le tanýþtým. O da harika bir keþifti.
- Chon ve Ben ile “O” karakterinin iliþkisini nasýl açýklarsýnýz?
Aralarýnda bir aþk hikâyesi olsa da olmasa da Chon ve Ben kesinlikle O’ya karþý sorumluluk hissediyor çünkü onun baþýný derde sokan da onlar.