Çalýþma hayatýnda, yükümlülüklere uymayan iþverenlere bazý yaptýrýmlar getirilmiþtir. Mevcut düzenlemede çalýþma mevzuatý uyarýnca uygulanan idari para cezalarýna itiraz yolu olmayýp, doðrudan dava açýlmasý gerekmektedir.
4857, 854, 5953, 4904, 6331 ve 6356 Sayýlý Kanunlar gereðince uygulanan idari para cezalarý için herhangi bir idari itiraz yolu düzenlenmemiþ olup, maddi hata bile yapýlmýþ olsa ancak dava yoluna gidilerek düzeltilmesi söz konusu olabilmektedir. Ýdari para cezasýna taraf gerçek/tüzel kiþiler tarafýndan yargý yoluna baþvurulmakta ve yargý makamlarýnýn iþ yükü artmaktadýr.
Bu da ciddi zaman ve emek kaybýna neden olduðu gibi iþveren ve devlet açýsýndan yargý giderlerine neden olmaktadýr. Öncelikle bu kapsamda uygulanan idari para cezalarýna karþý, mahkemeye baþvurmadan önce 15 günlük süre zarfýnda Çalýþma ve Ýþ Kurumu Ýl Müdürlüðü’ne itiraz edilmesine dönük mevzuat deðiþtirilmeli, maddi hata ve mevzuata aykýrýlýk yönünden deðerlendirildikten sonra itirazýn Çalýþma ve Ýþ Kurumu Ýl Müdürlüðü’nce reddi halinde 15 gün içinde yargý yoluna müracaat edilebileceði düzenlenmelidir. SGK mevzuatýnda önce kuruma itiraz ve itirazýn reddi durumunda müeyyidelerin uygulanmasý 4857, 854, 5953, 4904, 6331 ve 6356 sayýlý Kanunlar gereðince uygulanan idari para cezalarý için de uygulanabilir.
Yine itiraz komisyonlarýnda sadece ilgili kurum çalýþaný devlet memurlarý deðil sanayi odalarý, ticaret odalarý, esnaf odalarý, baro ve mali müþavirler odalarýnýn temsilcileri de yer almalýdýr.
Bu köþeden ara ara dile getirdiðimiz bir konudur Kimlik Bildirme Kanunu…
1973 yýlýnda sýkýyönetim döneminde çýkartýlan ve halen yürürlükte olan 1774 sayýlý Kimlik Bildirme Kanunu’na göre de ayrýca iþçilerin kimliklerini polis veya jandarma karakoluna bildirilmesi istenmektedir. Tüm çalýþanlar zaten bir gün önceden SGK’na bildirilmektedir.
Sýkýyönetim döneminde çýkartýlmýþ olan Kimlik Bildirme Kanunu gereðince çalýþanlarýn iþe giriþ ve çýkýþlarýna iliþkin 60 milyon sayfa döküm yapýlarak polis ve jandarma karakollarýna verilmesi hem devlete arþiv yükü oluþturmasý ve hem de kaðýt israfýdýr, milli ekonomiye zarardýr.
Dolayýsýyla, 1774 Sayýlý Kanun hem gereksiz bürokrasi yükü oluþturmakta, hem de verilen bildirimler karakollarda arþiv sýkýntýsý yaratmaktadýr.
Zaten SGK elektronik ortamda tüm iþe giriþ ve çýkýþlarý tutamaktayken bir de karakola bildirim zorunluluðu bürokratik yüktür. Polis veya jandarma karakoluna yapýlan kimlik bildirimleri muhakkak kaldýrýlmalý, SGK’ ya yapýlan bildirimler yeterli kabul edilmelidir.
5510 sayýlý yasanýn Ek 1. Maddesi’nde yapýlacak ilave bir düzenlemeyle SGK’na yapýlan sigortalý ve iþyerlerine iliþkin bildirimlerin 1774 sayýlý Kimlik Bildirme Kanununa göre yapýlmasý gereken bildirimlerinin yerine geçeceðinin hüküm altýna alýnmasý sorunu çözecektir.