Bu hafta vizyona giren Adým Adým: Iþýða Doðru filminin engelli oyuncularý kendi hayat hikayelerinden yola çýkarak çekilen filmde baþrolleri paylaþtý. Türk Sinemasý’nda bir ilk olan film izleyicisiyle buluþmayý bekliyor.
FÝLMÝN KÜNYESÝ
Yönetmen: Sinan Uzun
Senarist: Sinan Uzun
Oyuncular: Haldun Dormen, Asuman Dabak, Can Filiz, Yüksel Ünal
Yapým: 2016, Türkiye
Bazý filmler vardýr sinemadan çok daha fazlasýdýr. Adým Adým: Iþýða Doðru filmi iþte bu yapýmlardan. Türkiye’de ilk kez üç yürüme engelli, bir göremeyen ve bir de down sendromlu oyuncu kendi hikayelerini beyazperdede anlattýlar. Çok az film insanlarýn içine bu kadar iþleyebilir. Yanlýþ anlaþýlmasýn muhteþem çekilmiþ veya süper oyunculuklar var demiyorum. Ama kendi dramatik hikayelerini beyazperdede anlatma cesaretini gösteren hem kendileriyle yüzleþen hem de toplumun vicdanýna fener tutan bu küçük grubun yaptýklarý bir sinema deðerlendirmesinden çok daha fazlasýný hak ediyor. Sefa Öztürk baþarýlý bir baletken 2006 yýlýnda geçirdiði motosiklet kazasý sonucu belden aþaðýsý felç olur. Hayatýný tekerlekli sandalyede geçirmek zorundadýr. Üstelik bu dramatik kaza baþka dramatik olaylarýn zincirleme yaþanmasýna da sebep olur; sevgilisi onu terk eder, babasý evden ayrýlýp baþka bir kadýnla yaþamaya baþlar. Sefa’nýn içinde nasýl bir güç varsa bunlar onu yýkamaz.
Bir sinema deðerlendirmesinden fazlasý
Tekerlekli sandalyede bale yapmaya ve modern dansa ilgisini devam ettirmeye karar verir. Sefa Öztürk’ün bu gerçek hikayesi Sinan Uzun ve eþi Pelin Uzun’un dikkatini çeker. Filmi çekmek için büyük bir çaba içine girerler. Sefa Öztürk’ün arkadaþý Bora Acar Zöngür de ayný Sefa gibi balet olan fakat 2014 yýlýnda geçirdiði kaza sonucu kötürüm kalan bir isimdir, o da onlara katýlýr. Ýzmir’den Can Filiz 15 yýldýr engelli olarak hayatýný geçirmektedir, o da projeye katýlýr. Görme engelli Ümran Sevinç’in de hayatý bir azim ve baþarý hikayesidir. Ege Üniversitesi Konservatuarý’ný ikincilikle bitiren Ümran kendi hikayesiyle filme katýlýr. Down sendromlu Can Ayan ile artýk kadro tamamdýr. Daha önce hiç oyunculuk yapmamýþ isimler, yine daha önce yönetmenlik yapmamýþ bir yönetmen ve yapýmcý, Haldun Dormen, Asuman Dabak, Yüksel Ünal gibi ustalarla birleþirler. Ortaya Adým Adým filmi çýkar. Filmin sinemasal kalitesini konuþmak istemiyorum çünkü bu filme gelene kadar o kadar berbat yapýmlar vizyon alýyor ki böyle iyi niyetli ve cesaret ürünü bir yapýmý baþka gözle seyredebilirsiniz. Balet Sefa Öztürk’ün dediði gibi yürüyen merdivende iki dakika ayakta durmak yerine asansörde ayakta durmayý tercih eden engelsizlerin olduðu bir yerde bacaklarý çalýþmayan veya gözleri görmeyen bu insanlarýn yüreklerinin büyüklüðü bir þeyler ifade etmeli.
Sizin engeliniz nedir?
Bir toplumda ötekileþtirme, farklý olanlara karþý alýnan tavýr, engelli vatandaþlarýn toplumun içinde uyumla birlikte yaþayabilmeleri çok önemli. Filmde bu noktalara çok deðinilmiyor ama kiþisel dramlar ve ayaða kalkýþlar iyi anlatýlmýþ. Filmin etkisi sadece engelsiz insanlara verdiði mesajlarla da sýnýrlý deðil. Bence daha çok engelli kardeþlerimizi yüreklendiren, bütün engellerine raðmen bu toplumun saðlam, vicdanlý, cesaretli bireyleri olabileceklerini hissettiren bir tarafý var. Bunun dýþýnda bu ülkenin yüzde 10’u engelli, geriye kalan yüzde 90’a da soruyor film ‘Sizin engeliniz nedir?’, ‘Niye engelli park yerlerine arabalarýnýzý park edersiniz?’, ‘Kaldýrýmlarda tekerlekli sandalyelerin çýktýðý tümsekleri niye iþgal edersiniz?’