Baþbakan “Ýki ayyaþýn hazýrladýðý yasa” sözüyle artýk deðiþtirilen alkollü içeceklerle ilgili eski kurallarýn sahibi olarak kimleri kast etti, emin olun bilmiyorum; ancak, “Keþke deðiþikliði içkiyi bütünüyle hayatlarýndan çýkarmamýþ olanlarla gerçekleþtirseydi” temennisinde bulunmadan da edemiyorum...
Keþke...
Yeni kurallarý, aslýnda, Batýlý bir dizi ülke bizden çok önce benimsedi. Sonuncusu, Rusya’da 1 Ocak 2013 tarihinde yürürlüðe giren kýsýtlamalardýr. Bugün çaðdaþ ülkelerin hepsi, ‘alkolizm’ tehlikesi karþýsýnda vatandaþlarýný korumak için tedbir alma ihtiyacý duyuyor. Alkollü içeceklerle ilgili yeni kurallarýmýzla mukayese edildiðinde, ABD, Ýngiltere ve Rusya gibi ülkelerdeki kurallar daha kýsýtlayýcý...
Rusya, ABD ve Ýngiltere’de alkollü içeceklerle ilgili kýsýtlayýcý kurallarý koyanlar içki içmeyen kimseler deðil; getirdikleri yasaklarda Ýslâmiyet’ten etkilendikleri ise söylenemez. Yasakçý kurallara o ülkelerde de karþý çýkanlar oldu, ama hiçbirinde düzey, bizde medyaya yansýyan türden, basit ve önyargýlý deðildi.
Uygar bir tartýþma iklimi sonrasýnda çýkan yasalarla alkollü içki tüketimi bayaðý sýnýrlandýrýldý pek çok Batý ülkesinde; bir çoðunda kýsýtlayýcý düzenlemeler için hazýrlýklar sürüyor...
Alkollü içecek sektörünün kâr marjý hayli yüksek; kýsýtlayýcý giriþimlerin olduðu dönemlerde itiraz seslerinin yüksek çýkmasýnýn en önemli sebebi de bu. Ýçki üreten firmalar pek çok sanat ve kültür etkinliðine sponsorluk yapýyor ve bu sayede etki çevreleri bayaðý geniþ... Medyanýn gelir kaynaklarý arasýnda en yüksek kalemlerden birini içki reklâmlarý teþkil ediyor.
Dün gazetelerde tam sayfa ‘reklâma veda’ duyurularý yaptý içki firmalarý...
Ýçkinin, alkollü içeceklerin, ‘çaðdaþlýk’ ile irtibatlandýrýlmasý da yalnýzca bize özgü bir durum. Bugün canýnýn deðerini bilen, saðlýðýna düþkün, kaliteli yaþama derdi olan kiþiler Batý’da da alkolü hayatlarýnýn dýþýna çýkardýlar. En yaygýn ‘trend’, sanýlanýn tersine, alkolsüz-içecek ikramý yapýlan davetlerin yaygýnlaþmasýdýr; ancak ýsrarla isteyene içki ikramýnda bulunuluyor bazý etkinliklerde...
Çaðdaþlýk, bugünün dünyasýnda, nicedir, ‘saðlýklý yaþam düþkünlüðü’ olarak algýlanýyor...
Kavramlarý tersine çevirmek ülkemizde fazlaca rastlanan bir uygulama; iktidardaki partinin ‘muhafazakâr’ kimliði, programýný gerçekleþtirmede takýnýlan pervasýz tavýr ile sunumda seçilen üslup da gerçeðin apaçýk görülmesini engelliyor. Getirilen yeni düzenleme alkollü içeceklerin reklâmý, satýþý ve eriþilmesine kýsýntýyý öngörüyor; buna karþýlýk çýkan gürültüye kulak verenler Türkiye’nin ‘içki yasaðý uygulanan bir ülke’ haline getirildiðini düþünebilirler.
Gürültünün fazla çýkmasýnýn muhalif propaganda amacýna yaradýðý ise çok açýk. Algý yönetimine zerre kadar önem vermeyen bir iktidar, hemen her alanda, gerçeklerle taban tabana zýt bir algý saldýrýsýyla gözden düþürülmeye çalýþýlýyor. Burada iþe yaramasa bile, gürültüler, dýþarýda etkili olabiliyor.
Yasaklarla, hem de daha sýkýsýyla daha önce tanýþmýþ ülkelerin vatandaþlarýna bile yeni düzenlemeyle Türkiye’nin ekseninin farklý bir yöne kaydýðýný düþündürme becerisine þapka çýkarýlýr...
Herhalde “Keþke deðiþiklikle ilgili düzenlemeye içkinin kötülüðünü bilen, ama ondan uzak duramayan bir-iki kiþi de katýlsaydý” dememin sebebini anlamýþsýnýzdýr.
Ne yapalým...