Ýktidarda olmayý sýnýrlý bir kesimi zengin edecek rant daðýtýmý olarak gören anlayýþý anlamakta zorlanýyorum. Üstelik yanýna “iktidar bozar” beylik sözünü de eklediklerinde ortaya gerçeklikten uzak, ama mutlak haklýlýk pozisyonu üretilmiþ oluyor. Üstelik Türkiye’de sert ve varoluþsal bir iktidar mücadelesi olduðu gerçeðini ýskalayarak, mutlak ahlakilik pozisyonu üreterek, iktidar mücadelesi dýþýna çýkma çaðrýsý yapmýþ oluyorlar.
Türkiye’deki “iktidar mücadelesinin” üç beþ kiþiyi zengin eden rant paylaþýmýnýn ötesinde anlamý var. Ýktidarda olmak sadece paranýn daðýlýmýna etki etmek deðil. Ayný zamanda insan gücünün geliþimine de etki etmek demek. Ýktidarda olmak demek; eðitimin, yönetim tecrübesinin, kültürün ifadesinin de imkanlarýna etki etmek demek. Ýktidar mücadelesi; Türkiye’nin kimliðinin belirlenmesi, Ýslam Dünyasý ve Batý ile iliþkinin nasýl olacaðý ve dünya düzenine nasýl bir tepki verileceði meselesi demek. Yani, sanýldýðý gibi dünya nimetlerinden pay alma meselesinden ibaret deðil. Varoluþsal bir mesele.
Beyaz Türkler nasýl oluþtu?
Bugün Türkiye’de sadece üniversite mezunlarý oy verse CHP birinci parti oluyor. Bu durum, daha akýllý, kültürlü ve bilgililerimiz CHP’li olduðu anlamýna gelmiyor. Anlamý þu: 90 yýldýr iktidarý elinde tutan kesimin resmi partisi CHP. Kemalizm anlayýþýnýn iktidar hali olan CHP, beyaz Türkleri üretti. Yani beyaz Türklük CHP iktidarlarýnýn sosyolojik ürünü olarak açýða çýktý.
Beyaz Türklük, Cumhuriyet’in oluþum ve geliþim sürecinde güç verilen bir “imtiyazlý sýnýf” olmak anlamýna geliyor. Büyük kýsmý Kemalist ideoloji eþliðinde ekonomik, siyasal ve eðitim imtiyazlarýna ulaþmýþ kesimlerin çocuklarý. Yani beyaz Türklük, Osmanlýnýn devþirilmiþ soyluluðundan ziyade, Kemalizm’in devþirdiði /ürettiði imtiyazlardan zaman olarak öncelikli, miktar olarak da daha fazla pay kapmýþ olmaktan ibaret. Üstelik bu imtiyazlarýn çoðu da, hakiki bir mücadelede haklý bir baþarýdan kaynaklanan, hak edilmiþ bir konum deðil. Yeni düzenin adamlarý olarak, fazladan pay verilmek ile ilgili.
Beyaz Türkler 90 yýllýk bu iktidarda olmanýn getirdiði imkanlarla daha fazla sermaye birikimine, eðitimli insana sahipler. Ýþadamlarýnda, akademide ve kültür sanat dünyasýnda baskýn durumdalar.
Ýktidar mücadelesini sürdürmek elzem
Son yýllarda Erdoðan ve Ak Parti etkisiyle muhafazakar/dindar kesim devleti yönetebilme kapasitesine ulaþtý. Bu deðiþim taþlarý yerinden oynattý. Ýktidar mücadelesini alevlendirdi. Bu iktidar mücadelesini sürdürmek birçok açýdan elzem.
Türkiye’de Anadolu kökenli toplumsal kesimlerin oylarýyla gelen bir iktidar toplumun geniþ kesimlerinin eðitime, bürokrasi tecrübesine, iþ dünyasýnda büyümesine, kültür sanat dünyasýnda yer bulmasýna yol açar. Örneðin baþörtülü olarak eðitime katýlabilme, siyasete katýlabilmek iktidar deðiþimi sayesinde mümkün oldu. Türkiye’nin vesayet düzenin gerilemesi ve demokratik özgürlükler alanýnýn geniþlemesi bu iktidar deðiþimi sayesinde oldu.
Ýktidarda olmak perspektifi sadece aktif parti siyasetinde bulunmayý gerektirmez. Parti dýþýnda sahici siyaset de yapmak gayet mümkün. Sivil toplum, insani yardým, insan haklarý, meslek organizasyonlarý, cemaat çalýþmalarý, kültürel organizasyonlar üzerinden üretkenlik yapýlabilir. Bu türden çalýþmalar birçok insanýn doðasýna da gayet uygun.
Siyasal alanýn pratiði içinde oluþan ahlaki sorunlarý eleþtirmek ve deðiþim talep etmek tatbikî haklý ve meþru. Sorun siyasi alan pratikleri üzerinden siyaseti aþaðýlayan ve gayrimeþru gören tutumlarda. Bu yaklaþým, siyaset dýþý vesayet odaklarýnýn deðirmenine su taþýyor.