Halime Sürek KAHVECÝ
Halime Sürek KAHVECÝ
Tüm Yazýlarý

Ýlham veren öðretmenler pes etmez!

Çocuk geliþim uzmaný Ýngiliz yazar Penny Tassoni, bir öðretmenin hangi niteliklere sahip olmasý gerektiðini anlattý.

Anne ve babalarýn, çocuklarýyla ilgili olarak endiþelendiði konularýn baþýnda eðitim hayatý geliyor. Okula baþlamadan önce hem kurum hem de öðretmen arayýþý, en büyük telaþ sebebi. Öðretmenlerin sahip olmasý gereken nitelikler hakkýnda konunun uzmanlarýndan görüþler aktarmak istiyorum size. Çocuk geliþimi üzerine 70’i aþkýn kitabý bulunan Ýngiliz yazar Penny Tassoni, geçen hafta Ýstanbul Çekmeköy’deki Özel Ütopya Ýlkokulu’nda gerçekleþtirilen 'Small Hands & Ütopya Okullarý Kongresi’ne katýldý. Ana konu baþlýðý “Birey olarak varolma” olan kongrede Tassoni de etkili bir öðretmenin nasýl olmasý gerektiðini anlattý. Üniversitede eðitmenlik yapmaya baþlamadan önce ilkokul öðretmeni olan Tassoni’nin dikkati çektiði noktalar, anne babalar için de önem taþýyor…

- Her þeyden önce öðretmenler, kendini öðrenen kiþinin yerine koymalý. Örneðin bir otomobili tamir edebilmek, dil veya matematik öðrenmek için sýfýrdan baþlamak gerekir. Bunu unutmayýp gerektiðinde 'tekrar sýnýfa dönmeyi' bilmek lazým.

- Ýlham veren öðretmenler pes etmez. Daha zor koþullarda çalýþmaya hazýrlýklý olmalýlar. Herbir çocuða ulaþmalý ve eðilmeliler.  Örneðin, ben öðrenciyken Fransýzca öðretmenimiz herkesin seviyesine göre ödev verirdi. Ancak ödev kaðýdý üzerindeki her þeyi yeþil kalemiyle düzeltirdi. Öyle ki yeþil kalemle yazýlan yazýlardan hiçbir þey görünmezdi. Ama bir aydýr Türkçe öðreniyorum. Türkçe öðretmenim “Ýlk baþta seni düzeltmeyeceðim. Siz öðrenmeye baþlayýn, hatalarý sonra düzelteceðim” dedi. Bu beni çok yüreklendirdi.

- Ýlham veren bir öðretmen, sadece bireysel deðil, grup enerjisini de çok iyi yönetmeli. Dolayýsýyla hem bireye hem de gruba ulaþmalý.

- Ýyi bir öðretmen, çocuðun ödevini kontrol ederken önünden kaðýdýný alýp çekip bakmamalý. Tam tersine yaklaþýmý “Ödevine bakýp sana yardýmcý olacak tavsiyelerde bulunabilir miyim?” þeklinde olmalý. “Sana yardýmcý olacak birkaç not yazýyorum” diye açýklama yapmalý. Çünkü doðru da olsa yanlýþ da olsa, eksik de olsa o çalýþma çocuðundur, bunu unutmamalý. Öðretmen çocuða saygý göstermeli.

- Ýlham veren öðretmenler, kendilerinden emin kiþilerdir. Eðer öðretmenin elinden güvenini alýrsanýz, performansý düþer.

- Ýyi öðretmen her çocuðun her bilgiyi ayný seviyede öðrenmeyeceðini bilir. Bu nedenle herbir öðrenciyle özel iliþki kurup her öðrenciye kendini özel hisettirmeyi becerebilmelidir. En önemlisi de herkesin birbirine yardým etmesini saðlar.