Çocuklarýmýzýn akademik baþarýlarýný, ilkokul sýralarýna oturduklarý andan itibaren gözlemleyebiliyoruz. Oysa uzmanlar bu baþarýnýn temelinin ilk beþ yýlda atýlan adýmlarla yakýndan ilgili olduðunu söylüyor.
Okullarýn kapanmasýna az kaldý ya, bizim evde bir telaþ! Unutulan ödevler mi istersiniz yoksa bir gaza gelip “Zaten okul bitiyor hemen dersimi yapayým” diye gözlerimi yaþartan tablolar mý! Elvan da Kerem de þahane bir yýl geçirdi. Öðretmenleri de memnun, biz de! Ama daha çok önemsediðim þey, onlarýn mutluluðu! Öðrendiklerini benimle paylaþýrken gözlerinde yýldýzlar çakýyor! (Evet, biraz abartýyor olabilirim.) Kerem ödeve “Ne gerek var ki!” diye yaklaþýp yapmak mecburiyetinde olmanýn zorunluluðuyla yaklaþýyor, ödev kaðýtlarýndaki resimleri boyayarak durumu kurtarmaya çalýþýyor! Elvan ise ödev yapmayý büyümenin bir iþareti olarak gördüðünden sanýrým daha keyifli oturuyor masa baþýna! Yalnýz burada iðneyi kendime batýrma ihtiyacý hissediyorum; yaklaþýk bir ay önce ödev konusunda bir ‘yalpalama’ olduðunu hissedince sazý elime aldým azýcýk “Bu böyle olmuyor!” diye. Bazen, en ufak bir durum deðiþikliðini ‘kalýcý’ olabileceði endiþesiyle karþýlýyorum. Bu da iþleri zorlaþtýrýyor. Çocuklar da þaþýrýyor. Neyse ki benim dümeni doðrultmam çok uzun sürmedi. Okulda öðretmenleri ve rehberlik servisi ile konuþtum, asayiþ berkemalmiþ! “Çok mutlular, derslerde de bir sýkýntý yok!” diye genelleyebileceðim geri bildirim rahat nefes almamý saðladý. Kendime yaptýðým telkinlerin de bini bir para tabii.
OKUL ÖNCESÝNÝN ÖNEMÝ
Çocuklarýmýzýn mutlu olmasý, öðrenirken keyif almalarý çok önemli ama iþ gelip de akademik baþarýya dayanýnca bizi bazen bir telaþ alabiliyor. Oysa uzmanlar, okul çaðýna gelene kadar zaten iþin büyük bölümünün halledilmiþ olduðunu söylüyor... Yüksek beyin iþlevlerini ve algýlama-deðerlendirme ile ilgili temel görevleri yürüten beyin kabuðunun yüzde 90’ýnýn bireyin ilk 5 yýlýnda oluþtuðuna dikkat çeken uzmanlar, aileleri çocuklarýnýn akademik yönden baþarýlý olabilmeleri, odaklanma sorunu yaþamamalarý için onlarý bu yaþ aralýðýnda sýký takip etmeleri konusunda uyarýyor. Organize olmakta zorlanan, neye nasýl baþlayacaðýný planlamakta zorlanan ya da ödevlerinin takibini yapmayan çocuklarýyla ilgili olarak anne-babalarýn bu noktada uzman desteðine baþvurduðunu ama bu dönemde çocuðun veya gencin akademik yaþantýsýnda önemli deðiþimler yaratabilmek için geç kalýnmýþ olabildiðini belirten Ayna Eðitim ve Psikolojik Danýþma Merkezi’nden Uzman Psikolojik Danýþman Nur Aðdelen, þunlarý söylüyor: “Çocuklarýn okul yaþamýndaki dikkat ve öðrenme performansýnýn nasýl olacaðý, okul öncesi dönemde þekillenmeye baþlar. Bu nedenle okul öncesi dönemde, çocuðun geliþimsel ihtiyaçlarýnýn karþýlanmasý ve geliþimsel becerilerinin yaþýna uygun olup olmadýðýnýn deðerlendirilmesi, geliþimsel gecikmelerin saptanmasý durumunda, bu konuda bir uzmandan destek alýnmasý çok önemli. Çocuðun yaþamýnýn ilerleyen yýllarýndaki akademik etkinliklere dikkatini yöneltebilmesi, ilk beþ yýlýndaki geliþimiyle yakýndan ilgili. Beyin kabuðunun yüzde 7’si 6-12 yaþlar arasýnda þekillenirken, 12-18 yaþlar arasýnda yüzde 2’si þekilleniyor. 18 yaþýna gelindiðinde beyin kabuðunun geliþiminin yüzde 99’unun tamamlandýðý, yetiþkinliðe ise geliþimin sadece yüzde 1’inin kaldýðý vurgulanýyor.”