Ýnsan hayatý hurdaya çýkarýlýr mý?

Tamir edilmesi için yeterli para bulunamayýnca çürümeye terk edilen eþya muamelesi yapýlýr mý bir insana! Hurdacýnýn Hayatý, sosyal adaletsizlik temasýný olabilecek en yalýn ve sakin tarzda ele alan hiper gerçekçi bir film. Bu yýl Berlin Film Festivali’nde Jüri Büyük Ödülü Gümüþ Ayý’yý kazandý, amatör oyuncusu Nazif Mujiç’e de En Ýyi Erkek Oyuncu Gümüþ Ayý Ödülü getirdi.

Tarafsýz Bölge adlý filmiyle Yabancý Dilde En Ýyi Film Oscarý alan Boþnak yönetmen Danis Tanoviç, Hurdacýnýn Hayatý’nda bizi bir canýn deðerini ölçmenin vahþetiyle yüzleþtiriyor. Asýl adý Bir Hurdacýnýn Hayatýndan Bir Bölüm olan filmde, Saraybosna kýrsalýnda yaþayan, yoksul ve sosyal güvenceden yoksun olduðu için ayrýmcýlýða uðrayan bir Roman ailesi, yaþadýðý trajediyi yeniden canlandýrýyor. Tanoviç, gazeteden okuduðu bir olay üzerine aileyle konuþup dokuz günde çektiði ve sadece 30 bin dolara mal ettiði filmine ‘reenact gerilla’ tarzýný yakýþtýrýyor. Ýki çocuk annesi Senada Alimanoviç, düþük yapýyor, kanamasý durmuyor. Acil ameliyat olmasý gerekiyor. Hurdacýlýk yapan kocasý Nazif Mujiç ile birlikte hastane kapýlarýndan geri çevriliyorlar; paralarý ve sosyal güvenlik kartlarý bulunmadýðý için, “Paran yoksa ölümü bekle” deniyor. Kendisini yok sayan sisteme direnebildiðince direniyor,  sükunetini ve gururunu koruyarak...

SANATI AÞAN METAFOR!

Tanoviç, hem kýþ soðuðunu hem kalp soðuðunu bize hissettiriyor. Ama kamerasýný dinginlikle kullanýp karakterlerle aramýzdaki mesafeyi koruyor, filmin tonunu Senada ile Nazif’in hali tavrý belirliyor. Onlar için beklenmedik bir durum deðil böyle hiçe sayýlmak... Senada ya da bir baþka insan, ekonomik ve bürokratik açýlardan ‘vazgeçilebilir bir birim’ sadece. Nazif’in hurdacý olmasýyla sistemin Senada’yý ‘hurdaya çýkarýlabilir’ bir eþya gibi görmesi tüyler ürpertici tesadüf sadece; hayatýn sanatý aþtýðý bir metafor! Sadece bir film izlemeyeceksiniz, özgün adýndaki gibi bir hayat kesitine de tanýklýk edeceksiniz.