AK Parti hükümeti döneminde, iþ saðlýðý ve güvenliðine iliþkin ciddi adýmlar atýlmýþ, hukuki boþluklar doldurulmuþ ve uygulamadaki dönüþümler hýzlanmýþtýr. Mesleki risklerin önlenmesi ve bu risklerden korunmaya yönelik çalýþmalarý da kapsayacak þekilde iþ saðlýðý ve güvenliði hizmetlerinin sunulmasý için 6331 sayýlý Kanunla yasal çerçeve oluþturulmuþtur.
Ýþverenler, çalýþanlarý arasýndan iþ güvenliði uzmaný, iþyeri hekimi ve 10 ve daha fazla çalýþaný olan çok tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde diðer saðlýk personeli görevlendirir. Çalýþanlarý arasýnda belirlenen niteliklere sahip personel bulunmamasý hâlinde, bu hizmetin tamamýný veya bir kýsmýný ortak saðlýk ve güvenlik birimlerinden hizmet alarak yerine getirebilir. Ancak belirlenen niteliklere ve gerekli belgeye sahip olmasý hâlinde, tehlike sýnýfý ve çalýþan sayýsý dikkate alýnarak, bu hizmetin yerine getirilmesini kendisi üstlenebilir. Belirlenen niteliklere ve gerekli belgeye sahip olmayan ancak 10’dan az çalýþaný bulunan ve az tehlikeli sýnýfta yer alan iþyeri iþverenleri veya iþveren vekili tarafýndan Bakanlýkça ilan edilen eðitimleri tamamlamak þartýyla iþe giriþ ve periyodik muayeneler ve tetkikler hariç iþ saðlýðý ve güvenliði hizmetlerini yürütebilirler. Ýþ güvenliði uzmaný, iþyeri hekimi ve diðer saðlýk personeli istihdamýnda, en büyük tartýþma, çalýþma sürelerinde kendini gösteriyor. Yapýlan deðiþiklik ile 1.1.2016’dan itibaren artýþ yapýldý.
Bakanlýk tarafýndan yapýlan duyuruda da sürelerin uygulanmaya baþlayacaðý açýklanmýþ ve tablo yayýnlanmýþtýr. Konuya hakkaniyet çerçevesinden bakýldýðýnda bu sürelerin ihtiyaçlar gözetilmeden tamamen masa baþý çalýþmayla belirlendiði görülmektedir. Madencilik, inþaat ve metal sektörü gibi iþ kazasý ve meslek hastalýklarýnýn en fazla tehdit ettiði çalýþanlar için hem sektörel iþ güvenliði uzmanlýðýna geçilmesi ve hem de çalýþma sürelerinin bu þekilde belirlenmesi uygundur. Ancak bunun dýþýndaki özellikle az tehlikeli ofis, maðaza, market, banka ve finans sektörü çalýþanlarý olmak üzere birçok sektörde bu sürelerin yanlýþ belirlenmiþ olduðunu söyleyebiliriz. Önemli olan ihtiyaçlarýn karþýlanmasý ve iþletmelerde iþ güvenliði kültürü ve bilincinin yaygýnlaþtýrýlmasýdýr.
Doðum parasý nasýl alýnýr?
Analýk hali, sigortalý kadýnýn veya sigortalý erkeðin sigortalý olmayan eþinin, kendi çalýþmalarýndan dolayý gelir veya aylýk alan kadýnýn ya da gelir veya aylýk alan erkeðin sigortalý olmayan eþinin gebeliðinin baþladýðý tarihten itibaren doðumdan sonraki ilk sekiz haftalýk, çoðul gebelik halinde ise ilk on haftalýk süreye kadar olan gebelik ve analýk hali ile ilgili rahatsýzlýk ve özürlülük halleri olarak tanýmlanmýþtýr. Geçici iþ göremezlik ödeneði hekimin vereceði istirahata baðlý olarak doðumdan önceki ve sonraki 8 haftalýk sürede, çoðul gebelik halinde doðumdan önceki 8 haftalýk süreye 2 haftalýk süre ilave edilerek çalýþmadýðý her gün için ödenmektedir. Sigortalý kadýnýn isteði ve hekimin onayý ile doðuma 3 hafta kalýncaya kadar çalýþmasý halinde, doðum sonrasý istirahat süresine çalýþýlan süre eklenmektedir. Bu sürelerin eklenebilmesi için doðumdan önceki 3 haftaya kadar çalýþmasýnýn uygun olduðuna dair saðlýk raporu yetkilendirilen saðlýk hizmet sunucularýnca düzenlenmektedir. Geçici iþ göremezlik ödeneði ödenebilmesi için;
a- Ýstirahatýn baþladýðý tarihte sigortalýlýk niteliðinin sona ermemesi,
b- Doðumdan önceki 1 yýl içinde en az 90 gün kýsa vadeli sigorta primi bildirilmiþ olmasý,
c- Bu süre içinde iþyerinde çalýþmamýþ olmasý,
ç- Doðum olayýnýn gerçekleþmiþ olmasý, gerekmektedir.