Geçen pazar günü halkoylamasý yapýlarak yeni Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sistemi halkýn yüzde 51.4’ünün kabul oyuyla vize almýþ oldu. Þimdi artýk yeniden ekonomiyi ayaða kaldýrma, sanayiciyi ve yatýrýmcýyý yeni projelerle buluþturma, vizyoner projeler geliþtirerek ülkeye hizmet etme vakti geldi. Ýþsizliðin düþürülmesi, istikrar ve güven ortamýnýn gençlerimize iþ ve aþ kapýsý olmasý için bürokrasinin azaltýlmasý, sanayiciler üzerindeki mali yüklerin düþürülmesi, yerel yönetimlerin sanayiciyi ve yatýrýmcýyý bezdiren uygulamalarýnýn sonlandýrýlmasý gerekiyor. Referandum/Halkoylamasý nedeniyle ertelenen projelerin güven ve istikrar ortamýnda hayata geçirilmesiyle birlikte yüzbinlerce iþçi kardeþimize iþ ve ekmek kapýsý açýlmýþ olacak.
Ýktidarýyla, muhalefetiyle el ele verilmesi ve farklýlýklarýmýz zenginliðimizdir düsturuyla yeni bir baþlangýç yapýlmasý gerekiyor. Cumhurbaþkanýmýz Sayýn Recep Tayyip Erdoðan ve Baþbakanýmýz Binali Yýldýrým referandumun sonuçlarýnýn belli olmasýnýn hemen akabinde tüm kesimleri kucaklayan mesajlar vermesi de bu anlamda çok önemli oldu.
ÝTO bünyesinde oluþturulan Ýþ Kanunu Çalýþma Grubu, iþ hayatýnda yaþanan sorunlarý ve bu sorunlara çözüm önerilerini ele alan çok önemli bir rapor hazýrladý. Ýþte referandum nedeniyle basýnda yeterince yer bulamadýðýný düþündüðüm ÝTO'nun Çalýþma Hayatý Raporunu yeniden gündeme getirmenin gerekli olduðunu düþünüyorum.
ÝTO'nun 13 Nisan günü Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakaný Dr. Mehmet Müezzinoðlu'nun katýlýmýyla gerçekleþtirilen nisan ayý meclis toplantýsýnda konuþan ÝTO Baþkaný Ýbrahim Çaðlar "Reel sektörün önünü açacak en büyük reform Cumhurbaþkanlýðý Hükümet Sistemine geçiþ olacaktýr” demek suretiyle yeni dönemde ekonomik yatýrýmlarýn ve istihdamýn artacaðýný öngörmesinin önemli olduðunu düþünüyorum.
Acil çözüm bekleyen konular
Ýþ dünyasý ve çalýþma hayatýna etki eden unsurlar dikkate alýnarak belirlenen sorunlarýn ve öneriler özetle;
- Ücretten alýnan vergi ve SGK prim oranlarýnýn indirilmesi,
- Bireysel hesaba dayalý kýdem tazminatý fonu kurulmasýna yönelik çalýþmalarýn bir an önce sonuçlandýrýlarak uygulamaya konulmasý,
- Ýþ mahkemelerinde açýlan davalara iliþkin zamanaþýmý sürelerinin kýsaltýlmasý,
- Ýþyeri hekimi ve iþ güvenliði uzmanlarýnýn çalýþma sürelerinin artýrýlmýþ olmasýnýn, maliyetleri olumsuz yönde etkilemesi,
- Özel sektör iþverenlerinin kreþ açma yükümlülüðü,
- 10 iþçiden az çalýþaný olan iþyerleri için uygulanmaya devam edilen, SGK eksik gün bildirim yükümlülüðü,
- Ýþ Mevzuatý ve Türkiye Ýþ Kurumu Mevzuatý uyarýnca uygulanan idari para cezalarýna itiraz mekanizmasýnýn saðlýklý iþlememesi ve yargý yolunun týkanmasý,
- SGK sigorta prim teþvikleri ve vergi teþviklerinden yararlanma koþullarýnda karþýlaþýlan güçlükler ve bürokratik iþlemlerin fazlalýðý,
- Raporlu iþçilerin SGK’ ya bildirilmesine yönelik SGK ‘çalýþamazlýk kaydý’ uygulamasý kapsamýnda; iþverenlere, haberdar olmadýklarý istirahat raporlarýndan dolayý idari para cezasý uygulanmasý,
- Sýkýyönetim döneminde çýkartýlmýþ olan 1774 sayýlý Kimlik Bildirim Kanunu’nun iþverenler üzerinde gereksiz bir bürokrasi yaratmasý,
- Ýþ Kanununa Ýliþkin Fazla Çalýþma Ve Fazla Sürelerle Çalýþma Yönetmeliði gereði çalýþanlardan her yýl fazla çalýþmaya iliþkin onay alýnmasý,
gibi önemli sorunlarý ve çözümlerini çok kapsamlý bir þekilde ele almýþ. Ýþ dünyasýnýn beklentilerinin karþýlanmasý, istihdam önündeki bürokrasinin anlamsýz uygulamalarýnýn bir an önce kaldýrýlmasý için hem Maliye Bakanýmýz Naci Aðbal’a ve hem de Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanýmýz Dr. Mehmet Müezzinoðlu’na büyük sorumluluklar düþüyor. ÝTO’nun bu naporunda önerilen;
- Ücretten kesilen vergiler ve SGK primlerinin iþçi ve iþveren payý toplamý, net ücrete oranlandýðýnda oldukça yüksek tutardadýr. Ücretler üzerindeki vergi ve sigorta primi maliyetlerinin düþürülmesi gerekir.
- Ücret üzerinden damga vergisi alýnmamalýdýr.
- Ýþverenlerce çalýþanlara yapýlan ayni yardýmlarýn vergiden muaf tutulmasý saðlanmalýdýr.
- Sendikalý, Toplu Ýþ Sözleþmeli iþyerlerinde SGK iþveren payýndan ilave yüzde 1-2 oranýnda sendikal indirim saðlanmalýdýr.
- Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Hizmetleri Yönetmeliði’nin 12. maddesinin 5. ve 6. fýkralarýnda yer alan OSGB’ler komþu il dýþýndaki illere hizmet verememesi kuralý kaldýrýlarak OSGB’lerin her yerde hizmet verebilmesi saðlanmalýdýr.
- 1 Temmuz 2017 tarihinde yürürlüðe girecek olan 50’den az çalýþaný olan ve az tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde iþ güvenliði uzmaný ve iþyeri hekimi çalýþtýrýlmasý yükümlülüðü en az 2 (iki) yýl ertelenmelidir.
- 20’den az iþçisi olan az tehlikeli sýnýftaki iþyerleri için iþ güvenliði uzmaný ve iþyeri hekimi çalýþtýrýlmasý yükümlülüðü 6331 sayýlý kanundan tamamen kaldýrýlmalýdýr.
Taleplerinin en kýsa zamanda hýzlýca ele alýnmasý gerektiðini düþünüyorum.
Bir sonraki yazýmda da ÝTO’nun Kýdem Tazminatý Fonu önerisini ele alacaðým.