10-15 Eylül tarihlerinde 30.su düzenlenen Ýskenderiye Akdeniz Ülkeleri Film Festivali’ne, Yunus Emre Enstitüsü’nün davetiyle, Türk Sinemasýnýn 100. Yýlý üzerine düzenlenen programda konuþmacý olarak katýldým. Sinemamýzýn ünlü oyuncularýndan Engin Çaðlar’ýn da uluslararasý yarýþmada jüri üyesi olarak bulunduðu festivalde, En Ýyi Film ödülünü Tunus’tan Nejib Belkadhi’nin Bastardo adlý filmi kazandý. Aralarýnda Ýtalya’dan Luciano Sovena, Slovenya’dan Katarina Resek, Yunanistan’dan Alexandra Anthony, Mýsýr’dan Sümeyye el-Khashab, Tunus’tan Dorra Zarrouk ve Fransa’dan Patrick Dumont’un bulunduðu jürinin tercihiyle, En Ýyi Yönetmen ödülünü Slovenya’dan Goran Vojnoviç’in Chefurs Raus!, En Ýyi Senaryo ve Erkek Oyuncu ödülünü Fas’tan Hiþam Ayouch’un Ateþler, Sanatsal Baþarý ödülünü Suriye’den Muhammed Malas’ýn Þam’a Merdiven, En Ýyi Kadýn Oyuncu ödülünü Tunus filmi Bastardo, Jüri Özel ödülünü Lübnan’dan C. Ighniades, J. Beyrouthy, M. Abdulkerim, N. Beþara, S. Habir, T. Korkmaz ve Z. Mekki’nin Boþluk, En Ýyi Ýlk Film ödülünü de Mýsýr’dan Muhammed Nadir’in Aþktan Sonra adlý çalýþmalar aldý. Uzun metraj yarýþmaya Asasýz Musa filmiyle katýlan Aydýn Orak’ýn bulunduðu kýsa film yarýþmasý jürisi de, Filistin’den Nora el-Þerif’in eseri Ýsmail’i En Ýyi Kýsa Film ödülüne layýk gördü.
Yurtdýþýnda ülkemizdeki yabancý kültür merkezlerinin gördüðü iþlevi görmesi amaçlanan Yunus Emre kültür merkezlerinin Ýskenderiye þubesi müdürü Mustafa Aydoðdu, son derece gayretli çabalarýyla bizi özenli bir þekilde aðýrlarken, merkezin deðerli personeli de bu yýl çok ilgi gören Türkçe kurslarýnýn yeni dönemine hazýrlanýyorlardý. Ýskenderiye baþkonsolosumuz sayýn Serdar Belentepe, iki ülke arasýnda iþbirliðini kolaylaþtýrýcý çalýþmalarýný yürütmektedir. Festivalin davetlisi olarak Ýskenderiye’de bulunan Kahire Yunus Emre Kültür Merkezi müdürü, yine çok azimkar ve özellikle festival organizasyonuyla insani iliþkileri çok baþarýlý bir þekilde yürüten Süleyman Sezer de etkinliðin önemli bir parçasýný tamamlýyordu. Türk sinema seyircisinin Mýsýr sinemasýndan ünlü oyuncu Ferid Þevki’yle oynadýðý filmleriyle yakýndan tanýdýðý Engin Çaðlar, sinemada kýrkbeþ yýllýk kariyerinin verdiði tecrübeyle 100. yýlýnda Türk sinemasýyla ilgili yaptýðýmýz oturumda, kendi oyunculuk tecrübesi, Ferid Þevki’yle yaþadýðý neþeli hatýralar, Mýsýr sinemasýnýn kurulmasýnda önemli katkýlarý bulunan Türk sinemacý Vedat Örfi Bengü gibi önemli bilgiler sundu. Geniþ katýlýmlý bir dinleyici kitlesiyle ilgiyle izlenen oturumdan sonra dinleyiciler özellikle iki ülke sinemasý arasýndaki iliþkilere deðinen sorular yöneltip yorumlar yaptýlar. Akþam da Yunus Emre Kültür Merkezi’nin verdiði resepsiyon, Ýskenderiye valisinin de katýlýmýyla festivalin renkli etkinliklerinden biri oldu.
Organizasyonun biraz düzensiz olduðu festivaldeki diðer bölümlere baktýðýmýzda, onur konuðu Fransa, Cezayir Sinemasýna Bir Bakýþ, Alain Resnais, Mýsýr sinemasýndan Þafi Shalaby, ve Charlie Chaplin gibi önemli sinema buluþmalarýna tanýk olduk. Güzel bir tesadüf olarak da, kadim kütüphaneden esinle bugün son derece modern bir þekilde kurulan ve açýk sistemle faaliyet gösteren, öðrencilerin çok ilgi gösterdiði Ýskenderiye Kütüphanesi’nde yer alan sergilerden biri de ünlü yönetmen Þadi Abdusselam’a ait kiþisel eþya ve çalýþmalardý. Ayný zamanda senarist, kostüm ve set tasarýmcýsý olan yönetmenin filmlerine ait kendi el çizimleri, tablolarý ve kütüphanesi de sergilenenler arasýndaydý. Ýskenderiye, tarihin derinliklerine giden kadim kültür ve medeniyet safhalarýnýn verdiði esintiyle, yakýn tarihte özellikle Avrupa’dan gelen istila ve kültürel kolonyalizmle bugün biraz daðýnýklaþmýþ bir zihniyet formasyonu görüntüsü sunuyor.