Dünya nüfusunun %21’ini Müslümanlar oluþturmaktadýr. Bu da yaklaþýk olarak 1,5 milyar rakamýna eþittir. Dünya genelinde Ýslami Pazar ya da baþka bir ifadeyle Global Helal Pazar, 1999 yýlýnda sadece 12 milyar dolarlýk deðerinde bir pazarken, 2001 yýlýnda 150 milyar $, 2008 yýlýnda ise 580 milyar $ deðerine ulaþmýþtýr. 2020 yýlýnda ise bunun 2,5 trilyon $ olacaðý tahmin edilmektedir. Ýslami baðlýlýða sahip kiþilerin yaþam biçimi, Ýslami öðreti ve kurallarýyla þekillendirilen hayat tarzýný yansýtmaktadýr. Diðer inanç sistemlerinde olduðu gidi Ýslam dininin de inananlarýna sunduðu bir takým tüketim normlarý ve kavramlarý vardýr. Bu baðlamda “Helal” ve “Haram” kavramlarýnýn altýný çizmemiz gerekmektedir.
Her þeyin helalinden olmasýný hedefleyen Ýslami tüketim olgusu sonucu Müslümanlara dini kurallar çerçevesinde hitap eden Ýslami oteller faaliyete baþladý. Bir turizm ülkesi olan, çok sayýda ve çeþitte otellere ev sahipliði yapan Türkiye’de Ýslami otellerin seçilmesini birçok sebep etkilemektedir. Ýslami otellerde çalýþanlarýn geleneksel Ýslami elbiseler giymesi þarttýr. Kadýnlar için özellikle kapalý iþ üniformasý zorunluluðu vardýr. Otel içinde Mekke’yi gösteren simgeler, dua etme odalarý, namaz kýlmak için hazýr seccadeler, helal yemek vb. gibi birçok özellikler mevcuttur. Genel olarak incelendiðinde Ýslami konaklamada bazý önemli kurallar uygulanmaktadýr. Bu þartlarla uygun sunulan hizmetlerden bazýlarý þunlardýr: Giriþ yapýlmasý için erkek ve kadýnýn evli olduðunu belgelemesi gerekir. Alkol servisi yasaktýr. Yemekler Ýslami usulle hazýrlanýr. Gece kulüpleri yoktur. Kadýn ve erkek için ayrý ayrý spor salonlarý vardýr. Namaz kýlmak için kadýn ve erkeklere ayrý ayrý yerler tahsis edilmiþtir. Dini kanallarýn yayýnýna izin vardýr. Yataklar Mekke doðrultusunda yerleþtirilmiþtir. Sadece Ýslami müzikler çalýnmaktadýr Helal lojistik, gýda ve gýda olmayan bütün ürünlerin tüketiciye ulaþana dek Ýslami usullerle temiz þekilde paketlenmesinden, stoklanmasýna ve güvenli þekilde taþýnmasýný içeren bir süreçtir.
Alternatif turizme yaptýðý yatýrýmlarla dikkati çeken iþadamý Rauf Memedov “Turizm bizim severek üstlendiðimiz iþ kolumuz, muhafazakar tatilin yaygýnlaþmasý Türkiye’yi uzak ülkelerden gelenleri misafir edecek olmaktan onur duyduðunu ve tesisin yakýn olan Alara Çay’ýna dikkat çekerek tarih kokan tesiste tatil yapacak olmak ayrýcalýktýr” dedi. Memedov, 2017 sezonunda turizme yatýrým yapmayý ve hareketlendirerek devamlýlýðý saðlamak için Alanya’da yeni açacaklarý mutaassýp oteli Tac’ün Nisa Delta’yý Türkiye de en ucuz, en uygun ama en kaliteli hizmet veren alternatif turizmin Alanya’da ki Alara Çayý’na yakýnlýðýyla tarih ve doða ile iç içe sahil , havuzlarý , otel kullaným alanlarýyla muhafazakar tatil anlayýþýnýn yeni otel adresi olacaklarýný ve bu alanda farklý konseptlerle yeni otel yatýrýmlarý yapacaklarýný ifade etti.
Dünden bugüne dünya genelinde bu anlayýþýn geliþim sürecini deðerlendirdi; 90’lý yýllarýn sonlarýnda Batý Dünyasý’nda Ýngiliz kibarlýðýnýn bir ürünü olarak “Muslim Friendly” kavramýyla ortaya çýkmaya baþlamýþtýr.
Yahudilere göre geliþtirilen “Koþer” standartlarýnýn benzeri Dünya üzerindeki en kalabalýk ikinci fraksiyon olan Müslümanlara için neden olmasýnda yola çýkýlarak geliþtirilen “Muslim Friendly” pazarý adým adým tahmin dilemeyen bir ticaret hacmine ulaþmýþtýr.
Bunun altýnda dünya geneline yayýlmýþ olan batýlý otel zincirlerinin yeni ihtiyaçlara dayalý yeni bir ürün ve Pazar yaratma stratejileri yatmaktadýr. Gelir seviyelerinin yükselmesiyle birlikte hayat standartlarýný da yükseltmeye baþlayan Ortadoðu ülkeleri ve Malezya, Endonezya gibi doðu Asya ülkelerinin kendilerini onure edilmiþ hissetmelerini saðlayarak gittikçe artan harcama güçlerinden faydalanma arzusu sonucunda “Muslim Friendly” ürün ve hizmet yelpazesi adým adým geliþmeye baþlamýþtýr. Ýlk etapta otellerin büfelerinde içerisinde domuz eti olmayan yemeklerin tanýmlanmasý ve bunun zamanla yine büfelerde ayrý köþelere dönüþmesinin ciddi oranda tercih sebebi olmasýnýn ardýndan yavaþ yavaþ otellerin diðer alanlarýna da yayýlmaya baþlamýþ ve zamanla tamamen “Ýslami” olarak tanýmlanabilecek otel konseptlerinin ortaya çýkmasýna kadar gitmiþtir. 2000‘li yýllarýn sonlarýna gelindiðinde “Muslim Friendly” Dünya genelinde artýk apayrý bir pazara dönüþmüþ olarak milyarlarca dolarlýk bir hacme ulaþmýþtýr.
Otellerini bu konsepte dönüþtüremeyen oteller bile bu pazardan pay alabilmek için en azýndan þartlarýn bir kýsmýný yerine getirdiklerini ifade eden “Salam” kategorileri geliþtirmiþlerdir. Sunduklarý hizmet ve imkanlara göre Salam Gold-Silver ve bronz kategorileri ortaya çýkmýþtýr.