UYSAL: Þu an Ýstanbul’da 275 km’lik metro inþaatý devam ediyor. Dünyada en fazla metro inþaatý olan þehir konumundayýz. 2023’te Ýstanbul’da 1100 km’lik metronun iþler hale gelmesini hayal ediyoruz, onun için çalýþýyoruz.
CUMHURBAÞKANIMIZ ÝSTANBUL’DA ÇOK ÝYÝ BÝR SÝSTEM KURMUÞ
- Cumhurbaþkaný Erdoðan AK Parti’nin baþýna dönünce teþkilata, belediyelere eleþtiri ve tavsiyeler yöneltti. Ardýndan bazý istifalar oldu. 2004’ten beri ÝBB baþkanlýðý yapan Kadir Topbaþ da istifa etti ve siz de belediye meclisinde yerine baþkan seçildiniz. Devraldýðýnýzda ne buldunuz?
ÝBB, Türkiye’de belediyelere öncülük yapabilecek dinamik yapýya sahip bir belediyedir. Hizmet esaslý yeni nesil belediyeciliðin kuruluþu Cumhurbaþkanýmýz ile beraber burada, Ýstanbul Büyükþehir Belediye Baþkanlýðý’nda (ÝBB) baþladý. O iyi bir sistem oturtmuþ. AK Parti belediyeciliði burada kurumsallaþmýþtýr. O sistem ÝBB’yi Türkiye’nin diðer yerlerine örnek belediye olarak hazýrlamýþ. Ýnsan yetiþtiren, bürokrat ihraç eden bir konumda ÝBB.
Tayyip Erdoðan ÝBB’yi 1994’te kazanýnca Türkiye belediyecilik siyasetinde bir çýðýr açýldý. 2019’da 25 yýl olacak, uzun bir süre bu. Haliyle belli hizmetlerde doyuma ulaþýldý, hafýza oluþtu, beklentiler yükseldi. Tüm ÝBB seçimlerini de Tayyip Bey’in partisi kazandý. Ama öte yandan seçmen de her seçimde yeniden karar veriyor. Bu baðlamda 2019’da Ýstanbullular AK Parti’ye neden yeniden oy versin?
Türkiye belediyecilik hizmetleri açýsýndan dünyada ilk sýralarda. Birçok yabancý ülke gelip Türkiye’de belediyecilik nasýl yapýlýyor diye araþtýrýyor. Bunun öncüsü de Ýstanbul. 1994’te Sayýn Cumhurbaþkanýmýz ile baþladýk. O vakitler, devasa yatýrým ihtiyaçlarý vardý. Biz o süreçten itibaren hep iyi þeyler yapmýþýz. Ama ülkenin ekonomik durumuyla orantýlý olarak yapabiliyorsunuz bunlarý. Bugün þükür durum o yýllara kýyasla çok çok iyi. Metroyu 150 km’ye getirmiþiz ama yetinmiyoruz. Hedefimiz 1100 km’ye çýkarmak. Yollarýmýzý, altyapýyý yapmýþýz ama olduðu yerde býrakmýyoruz, geliþtirmek için çabalýyoruz. Ýstanbul’u dünyadaki þehircilik anlamýndaki geliþmelerle ayný anda buluþturmak için kurumsallaþmýþýz. Akan bir nehir gibiyiz. Ýstanbullularýn beklentileri doðrultusunda alt yapýdan üst yapýya, sosyal hizmetlerden çevreye, gençlerimizden yaþlýlarýmýza, engellilerimizden kadýnlarýmýza kadar toplumun tüm kesimlerini ve ihtiyaçlarýný gözeten bir disiplinimiz var. Ýstanbullular da bunu yakinen görüyor. Biz de bunlarý geliþtirerek devam ettireceðiz.
BÜYÜKÞEHÝR 7/24 ESASIYLA ÇALIÞIYOR
- Ýstanbullular ÝBB’den hizmet beklerken ne istiyorlar sizce?
Birebir görüþmelerimde ve yaptýrdýðýmýz anketlerde vatandaþýn büyükþehirde iþ yapýlmýyor gibi bir yorumu yok. Ýþin yapýlýþ þekliyle ilgili eleþtirileri olabiliyor. Kaldýrýmý niye kazdýn, niye zamanýnda kapatmadýn gibi sitemler. Ýþimizi halkýn isteðine göre yapmaya çalýþýyoruz.
- Sorunlu alanlar neler?
Daimi ikamet nüfusu 15 milyonu aþtý. Günlük dýþarýdan gelenlerle birlikte 17-18 milyon. Dünyada 15 milyonu aþan ama Ýstanbul gibi 100 km uzunlukta 20 km eninde bir alana kurulmuþ baþka bir þehir yok. Ulaþýmý fiziki açýlardan gerçekten zor. Yatýrýmýn en büyüðü her zaman ulaþýma yapýlýr Ýstanbul’da.
- En büyük yatýrým da metroya herhalde?
Ýstanbul gibi bir yerde kazma kürekle metro yapmayý düþünün, bir de bugünkü TBM teknolojisiyle metro yapmayý. Eskiye kýyasla çok daha kolay. Ekonomik olarak kýyaslayýnca daha ucuz. Daha ucuz dediðim de aslýnda dünyanýn gözünün korktuðu, yatýrýmdan çekindiði rakamlar. Ýþte biz Aralýk’ta sürücüsüz metroyu açtýk, dünyada sadece altý þehirde var, yedinciyi biz açtýk. Þu an Ýstanbul’da 275 km’lik metro inþaatý devam ediyor. Dünyada en fazla metro inþaatý olan þehir konumundayýz.
5 YILDA KISMEN 10 YILDA TAMAMEN
- Metro tamamlandýðýnda Ýstanbul’da ulaþým sorunu aþýlacak diyebiliyor musunuz?
Ulaþým sorunu þuandaki yapýya göre 5 yýl içerisinde önemli bir miktarda, 10 yýl içerisinde ise tamamen çözüldü denilebilir diye düþünüyorum. Nasýl bu kadar iddialý konuþuyorum? 2023’te Ýstanbul’da 1100 km’lik metronun iþler hale gelmesini hayal ediyoruz, onun için çalýþýyoruz çünkü. Metro yapýmýyla, finansmanýyla ilgili deðiþik modeller üzerine çalýþýyoruz. Onlarý gerçekleþtirdiðimiz takdirde 2023’te 1100 km hedefimizi yakalayacaðýz. O konuda tartýþmalar var ama çalýþmamýz sürüyor. Ýki ay içinde netleþtirip belki de bu yýl içerisinde birkaç yeni ihaleye çýkmýþ oluruz. Þu an mevcut raylý sistem uzunluðumuz 160,5 km. Ýnþaatý süren raylý sistem çalýþmalarýmýzýn uzunluðu ise 150,4 km. Bunlar 13 hattan oluþuyor. Bir de Ulaþtýrma Bakanlýðýmýzýn yaptýðý 4 hat var. Onlarýn toplamý da 116,6 km. Toplamda 267 km oluyor.
BU YIL EK 110 KM METRO AÇACAÐIZ
- Peki, bunlarý Ýstanbullular ne zaman kullanacak?
2018’in sonuna kadar mevcut duruma ek olarak 110.8 km yeni metro hattýný Ýstanbullularýn hizmetine açacaðýz. Bunlar, Üsküdar-Sancaktepe hattýnýn ikinci etabý, Mecidiyeköy-Mahmut Bey hattý, Dudullu Bostancý hattýnýn birinci etabý ve Eminönü-Alibeyköy tramvay hattý. Ulaþtýrma Bakanlýðýmýzýn yaptýðý 63 km.’lik Gebze-Halkalý banliyö hattý da buna dahil. Ýstanbul’un 2019’da 271.3 km.’lik raylý sistemi olacak. Bu geliþmeler Ýstanbul’un trafiðine ve toplu ulaþýma ciddi bir rahatlama getirecek. Ayrýca Ýstanbul’u yaklaþýk 200 km civarýnda açacaðýmýz yeni tüneller de rahatlatacak.
ÝSTANBUL’DA HALK YENÝLÝK ÝSTÝYOR
- Deðiþime neden ihtiyaç oldu sizce? Kadir Topbaþ neden gitti, siz neden geldiniz?
Ýstanbul dinamik bir yapý, 24 saat yaþayan bir þehir. AK Parti’nin de en büyük özelliði çok dinamik bir yapýyý sürdürüyor olmasý. Yani yeniliklerde öncü olmasý, en iyisini yapmasý, o heyecanýný kaybetmemesi. Dördü büyükþehir altý belediyede, daha sonra ilçelerden de istifalarýn olduðu süreçle ilgili þöyle düþünüyorum. Genel merkezin kararý tabii bu ama tahminen diyorum ki; evet hizmetler yürüyor olsa bile rutinde kaldýysa, bu manada vatandaþ da artýk yenilik istiyoruz diyorsa deðiþim bundandýr, diye düþünüyorum. “Belediye baþkanlýðýndan istifa ediyorum ama partimde üyeliðe devam ediyorum” dedi Kadir Bey. Gerçekten de ben seçildikten sonra tebrik için geldi. Yapabileceði her türlü þeyde yanýmýzda olduðunu söyledi. O konuda bir sýkýntýmýz yok. Dönüp ben neden tercih edildim dersem…
- Evet, siz neden seçildiniz?
Ben 2009’da yeni kurulmuþ bir belediyeye, Baþakþehir’e baþkan olarak seçildim. Nüfusumuz 187 bindi, býraktýðýmda 400 bini aþmýþtý. Sýfýrdan baþladýk ve her alandaki proje ve çalýþmalarýmýzla parmakla gösterilir bir ilçe olduk. Baþakþehir’de bir sloganýmýz vardý “Ýstanbul’un yeni yüzü” derdik. Çünkü 20-30 sene sonra “yeni Ýstanbul nerede kuruldu?” denildiðinde Baþakþehir gösterilecek. 8,5 yýl süren yoðun çalýþmalarýmýz seçilmemizde etkili olmuþtur diye düþünüyorum.
AKILLI ÞEHÝR YÖNETÝMÝ GELÝYOR
“Akýllý Þehir Yönetim Modeli için çalýþýyoruz. Bu amaçla kurulan müdürlüðümüzün ajandasý çok yoðun. Nisan’da Akýllý Þehircilik fuarýmýz olacak. Gelecek, internetin hayatýmýzýn her alanýnda olacaðý bir dönem. Akýllý dediðimiz her þeyin yolu internetten geçiyor. Ben bu nedenle Ýstanbul’un bütün evlerine fiber optik ulaþtýrmak istiyorum. Yüzyýlýmýz hýzlý iletiþim gerektiriyor. Bunun yolu fiber optik. Bunu bir kere yaptýktan sonra beraberinde birçok þeye devam edeceðiz. Belki özel sektörün yapmasý gereken bir þey ama özel sektör yaparken her firma kendi fiber optik kablosunu döþüyor ve bir kabloyla alýnacak hizmet en az 4-5 ayrý kablo döþenerek, 4-5 kez ayrý ayrý kazýlarak yapýlýyor. Bu durum, belediyeye devasa bir külfet, þirketlerin kendisine devasa bir maliyet, vatandaþa eziyet.”
YERALTINDA VE ÜSTÜNDE 500’DEN FAZLA ÞANTÝYE
- Büyükþehir’in her çalýþmasýndan haberdar mýsýnýz?
Belediyemiz Ýstanbul’a 7/24 hizmet ediyor. Þu an yerin altýnda ve üstünde 500’den fazla þantiyemiz var. Alan büyüklüðü, hizmet yelpazesi ve çalýþan sayýsý açýsýndan devasa bir rakam. Göreve geldikten sonra birçok þantiyeye gitsem de hepsini görmek mümkün olamýyor. Ýþlerin vaktinde bitirilmesini çok önemsediðim için þantiyeleri online takip edebileceðim bir sistem kurduruyorum. Aksaklýklara anýnda müdahale edebileceðim. Ýstanbul’un zaman kaybýna tahammülü yok.
69 YENÝ OTOPARK
- Hakikaten öyle. Ama Ýstanbul’da trafiðe sebep olan þeylerden biri de sokaklardaki saðlý sollu parklar. Otopark sorununu nasýl aþacaksýnýz?
Trafik sorununu aþmak için yollarda iyileþtirmeler yapmak, vatandaþlarýmýzýn trafik kültürünü geliþtirmek, toplu ulaþýmý ve otoparký saðlamýþ olmak gerekiyor. Mevcut yollar belki de þu an yüzde 50 kapasiteyle çalýþýyor bu parklar yüzünden. O yüzden otopark da önceliðimiz. Bir master planýmýz var. Þuan 69 otoparkýn inþaatý sürüyor, yaklaþýk 27 bin yeni otopark kapasitesi demek bu. Hedefimiz 1 milyon araçlýk otoparka ulaþmak. Kentsel dönüþüm çalýþmalarýmýzda bu da var. Geçmiþte hep kamu olarak otopark ürettik, artýk fýrsat verelim vatandaþ üretsin. Vatandaþýn diyelim 200 metrekare apartmaný var, otoparka girme çýkma alaný yok. Bu defa vatandaþ cezasýný ödeyip otoparký yapmýyor. Ancak biz vatandaþa alaný geniþletme, yan taraftaki yerlerin altýný beraber kullanma, bunu ticari olarak iþletebilme imkaný sunsak. Bloklarýn altýna komple otopark yapma imkaný verelim, sokaklar rahatlayacaktýr.
15 TEMMUZ’DA TANKLARI DURDURDUK
- 15 Temmuz gecesi neredeydiniz?
Baþakþehir Emniyet’te. Baþakþehir’in bitiþiðindeki zýrhlý tugaydan tanklarý çýkarmamak için mücadele ediyorduk. Emniyet müdürümüz, kaymakamýmýz ve belediye baþkaný olarak önce emniyetin etrafýný çöp kamyonlarýyla çevirttik. Bizden sonra Ýstanbul’daki diðer Emniyet Müdürleri de aynýsýný yaptý. Sonra Baþakþehir ilçe sýnýrlarýndaki tugayý - Ýstanbul’un en büyük zýrhlý tugayý – ayný þekilde çevirttik. Sonra da CNN Türk’ün kurtarýlma hikayesi var. Baþakþehirlileri buraya yönelttik.
610 KÝÞÝ FETÖ’DEN ATILDI
- Rakamsal olarak nasýl bir FETÖ temizliði oldu ÝBB’de?
Þu ana kadar 610 kiþi atýldý Büyükþehir Belediyesinden. Mor Beyin olayý ve diðer tahkikatlarýndan sonra göreve iade edilen 236 kiþi. Devletin ilgili yetkili mercileriyle yakýndan ve özenli çalýþýyoruz. Bize yeni bilgi ve belge geldikçe hýzlýca gerekli iþlemleri yapýyoruz. Mesela þu an 35 kiþi ile ilgili soruþturma sürüyor. Yerel yönetimler çok da tercih ettikleri yerler olmamýþ ama belediyelerde özellikle belirli birimler ve bilgi iþlem öncelikli olmuþ.