Ýstanbul ‘Ýstemezük’ Havalimaný

Önceki gün Ýstanbul’da yapýlacak dünyanýn en büyük havalimanýnýn temeli Baþbakanýn katýldýðý bir törenle atýldý. Böylece de Türkiye, Baþbakanýn da dediðince,  “gündemi belirlenen deðil gündemi belirleyen bir ülke” olduðunu gösterdi.

Temel atma töreni yapýlýrken  hava alanýna karþý olanlar, yeþili, çevreciliði, kesilen aðaçlarý bahane ederek yürüyor, oturma eylemleri yapýyordu. Ancak Baþbakan “yeþil bir havalimanýndan” söz ediyordu, dikilmiþ ve dikilecek yeni aðaçlardan, kurulacak güneþ enerjisiyle çalýþacak santralý anlatýyordu o sýra.

Tamamý 2018’de açýlacak, 120 bin kiþiye yeni iþ olanaðý saðlayacak, milyarlarca liranýn her yýl devletin kasasýna akmasýna neden olacak 150 milyon yolcu kapasiteli bir hava limaný yapýmýna neden karþý çýkýlýr?  Bunu salt çevre duyarlýlýðýyla açýklamak mümkün mü? Hayýr ama Alman basýnýnýn telaþýný biraz irdelersek “istemezük” tayfasýnýn gerçek amacýný daha iyi kavrayabiliriz. Bu gün Asya ve Afrika’dan okyanus aþýrý ülkelere gidecek olanlarýn uðrak yeri Hamburg Havalimanýdýr. Bu havaalaný yýlda 60 milyon yolcuya hizmet verir, 500 binden fazla uçak iniþ kalkýþ yapar, 2 milyon metreküpten fazla kargo taþýr. Bunun anlamý bu havaalaný aracýlýðýyla Almanya’nýn kasalarýna her yýl milyarlarca euronun girmesi.  Frankfurt Havaalanýný iþleten Fraport Þirketinin operasyonlardan sorumlu yönetim kurulu üyesi Peter Schmitz, “Avrupa’nýn yaþlý Türkiye’ninse genç ve dinamik bir nüfusa sahip, ekonomisinin de çok iyi, geleceðinin parlak” olduðunu söyledi. Ýstanbul Havaalaný ihalesine de Fraport olarak girdiklerini ancak kazanamadýklarýný belirtti. Neden Frankfurt gibi dünyanýn en büyük ve kalabalýk üçüncü havaalanýn iþletirken Ýstanbul havaalaný ihalesine girmiþ Fraport? Çünkü 2018’de Ýstanbul tam kapasiteyle çalýþmaya baþladýðýnda, Frankfurt Havalimanýnýn gelirleri yarý yarýya azalacak. Çünkü “hub” yani sayýsýz yolcunun baþka ülkelere gitmek için kullanacaðý, milyonlarca ton kargonun boþaltýlýp yükleneceði bir merkez olma özelliðini yitirecek Hamburg ve yerini Ýstanbul’a býrakacak. Nasýl Lufthansa Avrupa’nýn en iyi havayolu olma özeliðini Türk Hava Yollarýna býraktýysa!

Almanya Ýstanbul “tehlikesini” sezerek Berlin Hava limaný inþaaatýna soyundu. Ama inþaat yerinde sayýyor bir yýldan bu yana. Ve iþte bu yüzden önceki gün Alman medyasýnda baþlýklar “Merkel Hayal Ederken Erdoðan Yapýyor” diye baðrýyordu. Ýþte bu yüzden Baþbakan “yeþil havaalanýndan” söz ederken Merkel’den fazla Merkel’ciler sokaklara döküldü, molotof kokteylleri savruldu, otobüslere saldýrýldý. 

Bakýnýz dünyanýn ekonomik aðýrlýðý doðuya kayýyor. Türkiye, hele de Ýstanbul havacýlýðýn yeni merkezi olacak. Avrupa’da hava trafiðinin büyümesi yüzde 4’ten yüzde 2’ye düþerken Doðu’da yüzde 15 civarýnda artýyor. (World Air Traffic Panorama—2014) Almanya bu düþüþü durdurmak ve Doðu’yla Batý arasýnda köprü görevini elinde tutmak için Berlin havaalanýnýn temelini attý...attýðýyla da kaldý. Bu görevi Ýstanbul devralacak! Bunun getirileriyse saymakla bitmez.

Türkiye savunma sanayinde dev adýmlar atýyor, insansýz hava araçlarýndan, atak helikopterlerinden, tanklara kadar birçok ihtiyacýný kendi üretiyor ve birileri çok rahatsýz oluyor. Türkiye hava ulaþýmýndan dünyanýn en önemli merkezlerinden biri olma yoluna giriyor, kimileri çýldýrýyor. Nerede o vur ensesine al lokmasýný Türkiye? “Bu bölgede artýk biz de varýz; gündemi belirlenen deðil gündemi belirleyen bir ülkeyiz!” diyen bir Baþbakan bu sözleriyle son bir yýlda ortalýðý karýþtýrmak için bir taraflarýný yýrtanlara da onlarý sokaða salanlara da  gerekli yanýtý veriyor sanýrým...