Nasýl bir Türkiye hayal ediyoruz sorusunun cevabý ve anahtarýdýr Ýstanbul.
Ýyi ve akýllý bir Ýstanbul tasarlayýp tüm Türkiye’ye uyarlamak, rol model olarak sunmak mümkün.
Dünyanýn en büyük, en önemli metropollerinden Ýstanbul için tek çýkar yol akýllý bir þehir olabilmek.
Akýllý þehir de sadece LED ekranlar, mobil uygulamalar demek deðil, þehrin akýllý bir þekilde yönetilmesine, gelecekçi bir bakýþ açýsýyla idare edilmesine ve “dünya nereye gidiyor?” sorusunun cevaplarýyla kaplanmasýna akýllý þehir diyebileceðiz.
Ýstanbul için yeni dönemde en büyük potansiyel “bir akýllý þehir modeli” yaratmak demiþtik.
Bu noktada en önemli þehir yönetim unsuru ise “yenilenme” olacak.
Tüm yönleriyle altyapý, ulaþým, çevre, enerji, kentsel yapý gibi konularda “yenilenme trendi” sürdürülebilirlik trendinin önüne geçecek.
Peki biz bu yeni normale, yakýn geleceðe ne kadar hazýrýz?
Örneðin 2019 yýlýnda piyasaya çýkacak yerli ve milli araç elektrikli olacak.
Ortalama olarak yerli araç da dahil, 5 yýl içinde Ýstanbul yollarýna çýkacak elektrikli araçlarýn sayýsý 1 milyon civarýnda ve bu tahmin uçuk bir tahmin deðil.
Peki bugün Ýstanbul’un elektrikli þarj araçlar için þarj istasyonu kapasitesi kaç biliyor musunuz?
1500… Sayýyla bin beþyüz.
Bu þu demek, ayný anda sadece bin beþyüz elektrikli otomobil þarj edilebilir.
Örneðin yeni nesil konut projelerinden birinde toplam 1000 konut bulunuyor. Proje yeni bir proje olduðu için elektrikli araçlar da unutulmamýþ.
Ama kaç araçlýk þarj istasyonu var? Bir ya da iki…
Aklýnýza hemen akaryakýt istasyonlarý gelebilir. Gelmesin…
Çünkü Ýstanbul’daki benzin istasyonlarýnýn neredeyse hiç birinde elektrikli þarj ünitesi yok.
Kuralým desek bile þehir altyapýsýndan dolayý hýzlý þarj denilen istasyonlarýn Ýstanbul’da bugün itibariyle kurulabileceði akaryakýt istasyonu ya da baðýmsýz nokta sayýsý çok az.
Bu tablonun bu denli olumsuz görünüyor olmasýnýn temel sebebi de Ýstanbul’un yaþayan dev bir yapý olmasý ve binlerce yýllýk bir altyapýnýn, geçmiþin üzerinde oturuyor olmasý.
Gerçekleri ortaya koyarak doðru çözümleri konuþabiliriz. Bu tablo gerçekleri yansýtýyor.
2019’da, 2020’de, 2023’de dünya hýzla elektrikli otomobillere geçerken Türkiye de kendi yerli elektrikli otomobilini üretmiþ olacak.
Þehirlerimizi de baþta Ýstanbul olmak üzere akýllý, esnek ve yenilikçi þehirlere dönüþtürmek için çok çalýþmamýz gerek.
Örneðin, Akýllý Þehirlerle ilgili akademik ve pratik birçok çalýþmaya imza atan, arama konferanslarý düzenleyen Ýnfoloji þirketi ve genç kurucusu Muhammet Atilla Sevim, akýllý þehirlere çok ciddi derecede kafa yoruyor.
Örneðin teknoloji sektörünün önemli þirketlerinden Cisco’nun Global Akýllý Þehirler Ýþ Kolu'nun kurucusu ve baþkaný olan Caspar Herzberg’in birçok þehrin akýllý þehir olma ve dijitalleþme süreçlerini yürüttükten sonra tüm deneyimlerini yazdýðý “Akýllý Þehirler, Dijital Ülkeler” kitabýný Optimist Kitap ile bir iþbirliðiyle Türkçeye kazandýran Ýnfoloji böylece Türkiye’deki þehirlerin akýllý þehirleþme ve dijitalleþme sürecine büyük katký saðlýyor.
Ýnfoloji’ye, Muhammet Atilla Sevim’e ve Optimist Kitap’a teþekkürler, ben okumaya çoktan baþladým, size de tavsiye ederim.
Geçtiðimiz günlerde yazdýðým Rahmetli Mehmet Ali Özbuðday’ýn genç yaþta vefatýna iliþkin yazým çok güzel tepkilerinize mazhar oldu.
Ama sadece güzel tepkiler deðil, ayný zamanda yazýnýn sonundaki temenni de hayal bile edemeyeceðimiz bir hýzda gerçeðe dönüþerek hepimize buruk bir mutluluk yaþattý.
Konya Meram Belediye Baþkaný Sayýn Fatma Toru hanýmefendi, yapýmý tamamlanmakta olan 1500 metrekarelik Gençlik Merkezi’nin adýný Mehmet Ali Özbuðday Gençlik Merkezi olarak belirledi ve bunu da sayýn baþkan haným merkezin fotoðraflarýyla birlikte benimle paylaþtý.
Ýyi insanlarýn isimleri ölümsüzleþmeli.
Þükürler olsun.