Bir hafta önceki ‘Ýstihdamýn Ýlacý Giriþimcilik’ baþlýklý yazýmda, istihdam ve giriþimciliðe yönelim bakýþ açýsýný irdelerken, ‘Türkiye, dünyadaki giriþimcilik haritasýnda nerede yer alýyor? Nasýl bir karneye sahip?’ diye sormuþtuk.
Türkiye’de giriþimcilik profilinin aðýrlýklý ortalamasýnýn 30 yaþ altýnda olmasý, bu söylemlere daha da anlam katmaktadýr. Yapýlan araþtýrmalara göre özellikle 30 yaþýn altýndaki gençler (Yüzde 53) ve öðrenciler (Yüzde 56) ciddi bir giriþimcilik ruhu sergiliyor.
Peki Türkiye’nin giriþimcilik haritasýna baktýðýmýzda nasýl bir fotoðrafa sahibiz. Türkiye’de her 5 katýlýmcýdan 3’ünün (Yüzde 61) kendi iþine sahip olmaya yönelik tavrý son derece olumlu görünüyor. Türkiye, bu oranla araþtýrmaya katýlan 24 ülke arasýnda 5. sýrada yer alýyor. Ayrýca üniversite mezunu katýlýmcýlarýn (Yüzde 67), olmayanlara göre (Yüzde 60) giriþimciliðe karþý daha olumlu yaklaþtýklarý görülüyor.
Amway Avrupa tarafýndan Münih Teknik Üniversitesi iþbirliðinde GFK Almanya’ya yaptýrýlan ve son olarak dünyanýn dört bir yanýndan 24 ülkeyi kapsayan Giriþimcilik Araþtýrmasý’nýn Türkiye sonuçlarý ‘Türkiye’de Giriþimciliðin Yol Haritasý’ açýsýndan önemli ipuçlarý veriyor.
Ege Bölgesi giriþimcilikte dünya ortalamasýnýn gerisinde
Araþtýrmaya göre farklý yaþ gruplarýnýn sonuçlarý deðerlendirildiðinde ise 50 yaþýnda bir düþüþ gözlemleniyor. 20 ila 29, 30 ila 39 ve 40 ila 49 yaþlar arasýndaki katýlýmcýlar, yüzde 63 ila yüzde 68 arasýnda deðiþen oranlarda olumlu tavýr sergiliyor. Bununla birlikte, 50 ila 59 yaþlarý arasýndaki katýlýmcýlarda, onay yüzde 47’ye düþüyor.
Yüzde 78 ile Doðu Anadolu ve yüzde 75’er oranla Karadeniz ve Marmara Bölgeleri’ndeki katýlýmcýlar giriþimciliðe karþý olumlu bakýyor. Ege Bölgesi ise yüzde 30 oranýyla, yüzde 70’lik dünya ortalamasýnýn çok altýnda kalýyor.
Türkiye’de bir iþe baþlamanýn en cazip tarafý yüzde 40 oranla ‘bir iþverene baðlý olmamak ve kendi kendisinin patronu olmak’. Bunu yüzde 35 ile ‘kiþisel tatmin ve kendi fikirlerini gerçekleþtirme imkâný ve yüzde 32 ile ‘ikinci gelir olanaklarý’ izliyor. ‘Aileye daha iyi uyum, boþ zaman ve kariyer’ de diðer faktörler arasýnda yer alýyor. Farklý yaþ gruplarý arasýnda önem sýrasý deðiþiyor. ‘Kiþisel tatmin’e en fazla ilgi duyanlar 20 -29 yaþ grubundan çýkýyor. 30-39 yaþ grubunda olanlar ‘bir iþverene baðlý olmamak ve kendi kendisinin patronu olmak’ daha birincil faktörken 40-49 yaþ grubunda ise ‘ikinci gelir olanaklarý öne çýkýyor.
Giriþimcilik kategorisinde Türkiye sýnýfta kalýyor
Türkiye’de kendi iþinin sahibi olma yönündeki isteklilik yüzde 39 oranla dünya ortalamasýnýn üzerinde kalmayý sürdürüyor. Katýlýmcýlarýn yüzde 11’i de halihazýr da kendi iþine sahip olduðunu belirtiyor. Ancak týpký uluslararasý ortalamada olduðu gibi (Yüzde 70), Türkiye’deki her 3 kiþiden 2’si (Yüzde 66) giriþimlerinde baþarýsýz olma korkusunu iþletme kurmalarýnýn önünde bir engel olarak görüyor.