Ýþyerlerinde emzirme odasý ve kreþ zorunluluðu

Kreþ açma yükümlülüðü, 16.08.2013 tarihli Resmî Gazetede yayýmlanan Gebe veya Emziren Kadýnlarýn Çalýþtýrýlma Þartlarýyla Emzirme Odalarý ve Çocuk Bakým Yurtlarýna Dair Yönetmeliðin ilgili maddelerinde düzenlenmiþtir.

Buna göre, yaþlarý ve medeni halleri ne olursa olsun, 100-150 kadýn çalýþaný olan iþyerlerinde, emziren çalýþanlarýn çocuklarýný emzirmeleri için iþveren tarafýndan, çalýþma yerlerinden ayrý ve iþyerine en çok 250 metre uzaklýkta bir emzirme odasýnýn kurulmasý zorunludur.

Ayný zamanda, 150'den çok kadýn çalýþaný olan iþyerlerinde, 0-6 yaþýndaki çocuklarýn býrakýlmasý, bakýmý ve emziren çalýþanlarýn çocuklarýný emzirmeleri için iþveren tarafýndan, çalýþma yerlerinden ayrý ve iþyerine yakýn bir kreþin kurulmasý zorunludur.

Eðer kreþ, iþyerine 250 metreden daha uzaksa iþveren taþýt saðlamakla yükümlüdür.

Ýþverenler bu þekilde kreþ açarak bu yükümlülüðünü yerine getirebilecekleri gibi, bir kreþle anlaþma saðlayarak da bu yükümlülüðü yerine getirmiþ kabul edilebilirler.

Ayrýca, ortaklaþa oda ve yurt kurabilecekleri gibi, oda ve yurt açma yükümlülüðünü, kamu kurumlarýnca yetkilendirilmiþ yurtlarla yapacaklarý anlaþmalarla da yerine getirebilirler.

Emzirme odasý ve kreþ açma yükümlülüðünde gereken kadýn çalýþan sayýsýnýn hesabýna erkek çalýþanlar arasýndan çocuðunun annesi ölmüþ veya velayeti babaya verilmiþ olanlar da dâhil edilmelidir.

Yine çalýþan sayýsý tespitinde, iþverenin belediye ve mücavir alan (belediye sýnýrlarý dýþýnda olup, imar mevzuatý bakýmýndan belediyelerin kontrol ve mesuliyeti altýna verilmiþ olan alanlardýr.) sýnýrlarý içinde bulunan tüm iþyerlerindeki kadýn çalýþanlarýn toplam sayýsý dikkate alýnmalýdýr.

Bu kural, iþyerinde gebe ya da emziren sayýsý deðil, toplam kadýn çalýþan ve bu kapsama dâhil edilecek diðer çalýþanlarýn sayýsýnýn dikkate alýnmasýdýr.

Uygulamada genellikle kreþ yardýmýnýn personellere nakit olarak yapýldýðý görülmektedir. Ancak, Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý denetimlerinde kreþ yardýmýnda bulunulmasý (nakit para yardýmýnda bulunulmasý) kreþ yükümlülüðünün yerine getirildiði anlamýnda deðerlendirilmeyerek ayrýca bir kreþ açýlmasý/kreþ ile anlaþýlmasý talep edilebilecektir.

Bu bakýmdan emzirme odasý ve/veya kreþ açýlmamasý ya da açýldýðý halde gerekli þartlarý taþýmamasý durumunda iþverenler, 6331 sayýlý Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Kanunu kapsamýnda idari para cezasý ödemek zorunda kalacaktýr. Ödenecek idari para cezasý miktarýnýn iþyerinin tehlike sýnýfýna göre artýþ gösterdiði de unutulmamalýdýr.

Buna göre 2024 yýlýnda uyulmayan her hüküm için tespit tarihinden itibaren, tehlike sýnýfýna göre;

* Az tehlikeli 18.432 TL

* Tehlikeli 24.576 TL

* Çok tehlikeli 36.864 TL

idari para cezasý gündeme gelebilmektedir.