ABD’liler olmasa Avrupa müzeleri boþtu sloganýný atan Hazine Avcýlarý insan hayatýyla sanat eserinin deðerini kýyaslama hatasýna düþüyor.
Davut heykeli halen ayakta duruyorsa, Mona Lisa hala gülümsüyorsa bunu Amerikalý fedakar sanat tarihçi askerlere borçluyuz! ABD, sadece Avrupa’yý Naziler’den ve komünistlerden kurtarmakla kalmadý, Avrupa uygarlýðýnýn sanat eserlerinin özgür Batý’da kalmasýný da saðladý. O eserler ki insan hayatýndan da kýymetli. O yüzden hayatlarýný o eserlere feda etti sanatsever Amerikalýlar...
Yukarýdaki paragrafý okuyunca “Yok daha neler!” dediyseniz Hazine Avcýlarý size göre bir film deðil... Gözleriniz yaþardýysa bu yazýyý okumakla vakit kaybetmeden koþun sinemaya! Evet, oyuncu kadrosu da muhteþem. Bob Balaban ve Bill Murray özellikle iyi, Cate Blanchett dekor, Jean Dujardin çeþni, Matt Damon yine dümdüz olsa da!
George Clooney’yi Hollywood’un liberal kanadýndan, o alemin standartlarýnda muhalif bir oyuncu ve yönetmen olarak biliriz... Babasý dolayýsýyla içinde büyüdüðü medya çevresinden öyküler anlattýðý ilk filmleriyle baþarýlý oyunculuk kariyerini yönetmenlikte de sürdüreceðinin sinyallerini vermiþti... Filmlerinde çalýþtýðý Steven Soderbergh’ü ustasý bellediði ve bir stil oluþturacaðý umudunu vermiþti... Politik doðrucu bir çizgi de tutturmuþtu...
SOVYETLER VE NAZÝLER YAÐMACI, FRANSIZLAR GEVÞEK
Gelin görün ki son iki filminde George Clooney’in de ana akým Hollywood’un dümen suyuna girdiði; kalýplaþmýþ fikir ve yaklaþýmlarý benimsediði ve eðlence sinemasýna daldýðý görülüyor. Ýyi Geceler, Ýyi Þanslar’ýn yönetmeniyle Hazine Avcýlarý’nýn yönetmeni ayný kiþi deðil sanki! Soderbergh’de de benzer bir eklektizm vardýr zaten...Trafik’in Argo’dan çok mu farký vardý ki Hazine Avcýlarý’nýn olsun? Filmin Türkçe adý, anýtlarý/ yadigarlarý kurtaran adamlar anlamýna gelen özgün adýnýn aksine foyasýný çýkarýyor! Çünkü içeriðinde anýtý dikilecek adamlar konusunu iþliyor!
Bir misyon uðruna bir araya gelmiþ, birbirinden çok farklý erkeklerin misyonu yerine getirme sürecinde kahramanlaþmalarýný ve tarih yazmalarýný anlatan pek çok film izlemiþizdir... Gerçek olaylardan yola çýkan Hazine Avcýlarý’nýn Naziler’in baþta Paris müzeleri olmak üzere iþgal ettikleri topraklardan yaðmaladýklarý eserleri kurtarmalarýna bir diyeceðim yok. Müttefiklerin asýl Nazi altýnlarýnýn peþinde olduðunu inkar etmemekle birlikte tipik Hollywood önyargýlarýný da kullanýyor: Sovyetler’i Naziler ile ayný yaðmacý kefesine koyuyor, Fransýzlar’ý savaþmaktan imtina eden gevþek ahlaklýlar olarak yaftalýyor, vs. vs.
Öte yandan sanatý yücelten, insan hayatýyla sanat eserinin deðerini kýyaslayan didaktik sözlerle dolu bu film. Ýzlediðimiz içinde aksiyon da mizah da bolca bulunan bir eðlence yapýmý deðil de entelektüel bir film olsa belki bu sözler bir zemine oturur ve ciddiye alýnýrdý ama ileri sürdüðü fikirler bu sývýlaþmýþ zeminde tartýþýlmamalýydý...
Orijinal adý: Monuments Men
Yönetmen: G. Clooney
Senaryo: G. Heslov, G. Clooney
Oyuncular: G. Clooney, M. Damon, B. Murray, J. Goodman, J. Dujardin
Tür: Dram, macera
Yapým: ABD, 2010, 111 dakika.