Yazarlar

Ahmet KAPLAN

Ahmet KAPLAN

akaplan@stargazete.com

İzmir rekabeti

Ahmet KAPLAN tüm yazıları

Son yıllarda İzmir’e hiç gelmediği kadar yatırımcı akın etmeye başladı. Gayrimenkul, turizm, imalat, hizmet ve iletişim sektöründe İzmir’le ilgili artan yoğun rekabet, kentin bir cazibe merkezi olmaya başladığı noktasında bize bazı göstergeler sunuyor.

Son yıllarda sektörel firmalar ve yatırımcılar arasında liderlik, pazar payını artırmak, öne geçmek daha fazla müşteriye ulaşmak gibi konularda en amansız rekabet İzmir’de yaşanıyor. 

Yatırımcıların gözdesi olmaya başlayan kentte gözle görülen en büyük rekabet ise iletişim sektöründe görülüyor. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım, ‘İzmir’de bilişim sektöründe istihdamın 3.000’i geçtiğini’ belirtiyor. Kuşkusuz bu yatırımda çağrı merkezleri ve dijital hafızalarını kente taşıyan ve bu alanda yatırımlar yapan iletişim şirketlerinin önemli payı var. Üç büyük GSM şirketi İzmir’de büyük bir yarışa girmiş durumda. İzmir; 577 dakika ile en çok konuşan iller arasında üçüncü; en çok SMS gönderenler arasında ise ilk sıralarda yer alıyor. İstanbul’un ardından en çok mobil internet kullanan kent ise yine İzmir olarak dikkat çekiyor. İşte bu pazarda etkin olmak için Turkcell, Vodafone ve Avea İzmir’de kılıçları çektiler. Rekabet kentler boyutuna taşındı. İzmir, bu şirketlerin son zamanlarda en çok yatırım yaptığı, etkinlikler düzenlediği ve üst düzey yöneticilerinin ziyaret ettiği kentlerden birisi oldu. 

Vodafone Türkiye, yaptığı açıklamaya göre, Haziran 2012 itibarıyla hizmet sunduğu 18.4 milyon abonesiyle Türkiye’nin 2. büyük mobil iletişim şirketi. 200 kişinin istihdam edileceği yeni “Veri Operasyonları Merkezi” ile İzmir Vodafone Türkiye’nin dijital hafızası olacak. Merkeze, önümüzdeki 5 yıl içerisinde yaklaşık 40 milyon TL yatırım yapılması planlanıyor. Vodafone Türkiye, İzmir’e hem teknolojik hem de sosyal yatırımlar yapıyor. Vodafone Türkiye İcra Kurulu Başkanı Serpil Timuray, “Vodafone Türkiye olarak her zaman büyük önem ve öncelik verdiğimiz kent İzmir’dir” diyor. Vodafone’nun İzmir’e olan bu ilgisi ve ataklarına karşılık Turkcell ve Avea’da karşılıksız kalmadı. Her iki şirkette İzmir’e yönelik yatırım ve ziyaretlerini artırdı. 

Turkcell, İzmirli gazetecilere merkezini gezdirerek kente olan bakışını ve yatırımlarını dolayısıyla ilgisini dile getirdi. Türkcell çağrı merkezleri ve abone sayısı ile İzmir ve Ege’de varlığını güçlü bir şekilde hissettiriyor. Yaptıkları yatırımlarla İzmir’i Türkiye’nin en büyük ikinci fiber altyapıya sahip kenti yapan Turkcell, İzmir’de 175 bin haneye fiber internet ulaştırıyor. Turkcell’de çağrı merkezleriyle de İzmir’de güçlü bir yapıya sahip. 

Avea’nın da yeni yatırımlarda ilk durağı İzmir oldu. Türkiye’nin abone başına en çok konuşturan GSM operatörü olduğunu açıklayan Avea, 2012 yılı ikinci çeyrek itibariyle 13 milyon aboneye sahip. İzmir’e adeta yatırım çıkarması yapan Avea, İzmir Gücü Spor Vakfı (İZVAK) ile önemli bir işbirliğine imza attı. Ericsson ve Avea işbirliği ile Ericsson-Avea Yazılım Test Merkezi”ni İzmir’de açtı. Avea CEO’su Erkan Akdemir, “Avea’yı İzmir’in en çok tercih edilen operatörü yapan müşterilerine verdikleri değer olarak, çağrı merkezleriyle gerçekleştirilen yatırımla toplam istihdam sayısı 850 kişiye ulaştı. İzmir bizim için önemli bir kent” açıklamasını yapıyor. Avea’nın toplam trafiğinin yüzde 9’unu İzmir oluşturuyor. İlk yeniliklerini İzmir’de test eden Avea, 2011 yılında kente yaklaşık 11 milyon dolarlık network yatırımı yapmış. 2012 yılı sonunda İzmir için 16 milyon dolarlık yatırım hedefi konulmuş. Üç büyük GSM şirketi bir yandan yatırım yaparken, diğer yandan ses, veri ve data hizmetleri ile İzmir’de pazar liderliği için yarışıyor.

Kısaca Ege’nin incisi İzmir, iletişim sektörü başta olmak üzere birçok yatırımcının ve sektörün en gözde kenti diyebiliriz.