Geçmiþte Perakende Sektörü ile ilgili ihtisas yayýnlarýna öncülük etmem nedeniyle bu sektördeki geliþmeleri yakýndan izliyorum. Sektörle ilgili deðiþim ve geliþimler, kuþkusuz tüketici kadar ülkemiz ekonomisini de yakýndan ilgilendiriyor. Çünkü ekonominin dinamiklerini belirleyen en önemli unsurlardan birisi perakendecilik sektörüdür. Türkiye ekonomisinin barometresi Perakende Sektörüdür. Türkiye’de perakendecilik sektörü son 15 yýl içindeki geliþimiyle hizmet sektörleri içinde en çok dikkat çeken ve öne çýkan sektörlerden birisi olmuþtur. Perakendecilik Sektörü, Türkiye’de de yakaladýðý hýzlý büyüme trendiyle dikkatleri üzerine çekmeye devam etmektedir. Geliþmiþ ülkelerdeki standartlara ulaþmayý baþarmýþ bir sektördür.
Yerli perakendeciler sadece Türkiye’de deðil, baþta komþu ülkeler olmak üzere dünyanýn farklý bölgelerinde hizmet vermeye baþlamýþtýr. Bugün dünya genelinde düzenlenen pek çok yarýþmada Türk perakendecileri aldýklarý ödüllerle hem kalitelerini hem de tüketiciye saðladýklarý katma deðeri dünyaya sergilemektedir.
Son yýllarda modern perakendecilik sektörünün Türkiye’de ve Ege’de kat ettiði mesafeyi çok önemsiyorum. Ýzmir ve Ege Bölgesinde son yýllarda ardý ardýna büyük alýþveriþ merkezleri ve maðazalar açýlmakta, sektör Ege’de de, Türkiye paralelinde olduðu gibi hýzla büyümektedir. Hatta kiþisel gözlemlerime dayanarak ifade ediyorum; Marmara Bölgesinden Ege’ye yönelik Perakendecilik sektöründe yatýrýmlarda büyük bir akýþ baþlamýþtýr.
Ýzmir’in perakende sektöründeki markalarý
Ýzmir’de perakendecilik sektörü nasýl seyrediyor? Ýzmir kendi markalarýný çýkartabiliyor mu? Bunun cevaplarý mevcuttur. Öncelikle yakýn zamanýn markalarý üzerinden deðerlendirelim. Ýzmir Perakendecilik sektöründe üç markasýyla dikkatleri üzerine çekti.
Birincisi Yerel Yönetimler eliyle Ýzmir’de kurulan sonrasýnda özelleþtirilen, Türkiye genelinde faaliyet gösteren, ulusal bir marka haline gelen Tansaþ Marketleridir.
Ýkincisi bugün hisselerinin tamamýný Ýngilizlerin aldýðý çok ortaklý bir yapýyla kurulan ve bütün Ýzmirlilerin büyük destek verdiði KÝPA Marketler zinciridir.
Üçüncü ise bir ailenin kendi öz kaynaklarý ile büyütüp geliþtirdiði ve Ýzmir’e özgü yapýsýyla bugün Ege Bölgesinin en güçlü Perakende marketler zinciri ve en önemli markalardan birisi olmayý baþarmýþ Pehlivanoðlu Marketler zinciridir.
Küçük metrekare konseptiyle baþladýklarý marketler zincirini bu noktaya getirmek kolay deðildi. Ama Aile bütün zorluklara dayandý. Bugün gerçekten Ege Bölgesinin en güçlü markalarýndan birisi olmayý baþardý. Ýzmir’de yerel yönetimler eliyle ve çok ortaklý gerçekleþtirilen yatýrýmlarýn dýþýnda bir ailenin Ýzmir ve Ege’den Marketçilik sektöründeki tek markasý Pehlivanoðlu’dur.
Bugünlerde 34. kuruluþ yýldönümünü kutlayan Pehlivanoðlu grubu, büyük Marketlere, Mol’lere ve bütün krizlere raðmen varlýðýný korumuþ, ayakta kalmýþ ve Ege’nin dýþýna çýkabilecek potansiyele ulaþmýþ, marka deðerine sahip tek marketçilik zinciridir. Küçük metrekare konseptinde Ege’de bunu baþarmak kolay deðildir.
Kabul etmeliyiz ki Ýzmir ve Ege artýk geçmiþteki kadar güçlü ulusal markalar oluþturamýyor. Oluþturulan güçlü markalarý da kentte tutamýyor. Büyüyen ve geliþen markalarýmýz bir süre sonra kenti terk ediyor. Kalanlar da ya el deðiþtiriyor ya da çeþitli nedenlerle kaybediliyor. Ama genelde güçlü markalar Ýzmir ve Ege’ye ait olmaktan çýkýyor. Merkezlerini Ýstanbul’a taþýyorlar. Ýþte þimdi de Pehlivanoðlu gibi köklü bir kuruluþa sahip olan aile Ýstanbul’a taþýnma kararý aldý. Grubun Yönetim Kurulu Baþkaný Ali Pehlivanoðlu gözleri dola dola, hüzünle, üzüntüyle bu kararýný açýklarken; Ýzmir acaba bir ‘marka deðerini daha mý kaybediyor’ diye sormadan geçemedim. Zira Ýzmir’in markalarýný artýk kaybetmeye tahammülü yok. Tam tersine Pehlivanoðlu gibi yýlmayacak mücadele edecek, ulusal marka ligine girecek, yeni giriþimci iþadamlarýmýza ve yatýrýmlara ihtiyacýmýz var.