2016 Ýzmir’in Þefleri Ulusal Yemek Yarýþmasý Travel Turkey, Ibatech, Uluslararasý Gastronomi Turizm Kongresi, Türkiye Aþçýlar Federasyonu ve Ýzmir Aþçýlar Derneði birlikteliðinde 8-10 Aralýk tarihleri arasýnda yeni fuar alaný Gaziemir’de gerçekleþecek.
Turizm faaliyetlerini sadece deniz, kum, güneþ anlayýþý içinde yer alan kitle turizm faaliyetleri oluþturuyor. Daha sonra alternatif turizm (saðlýk, kültür, spor, inanç turizmi) adý altýnda yeni turistik ürün çeþitlerinin önem kazandýðý görülüyor. Özellikle son zamanlarda alternatif turizm çeþitleri içinde gastronomi turizminin de yer almaya baþladýðý dikkat çekiyor. Dünyada turizm gelirlerinin önemli bir kýsmýnýn gastronomi turizmi ile saðlandýðý biliniyor. Bu kapsamda Türk mutfaðýnýn da dünyadaki sayýlý mutfaklar arasýnda yer aldýðý düþünüldüðü zaman Türkiye’nin gastronomi turizmi için yeterli çekicilik unsurlarýna sahip olduðu görülüyor. Dünyanýn en zengin mutfaklarý arasýnda yer alan Türk mutfaðý, doðru bir konumlandýrma ve yaratýlacak çekici bir imajla, destinasyonlarýn markalaþmasýna büyük katkýlar saðlayacaktýr. Türk mutfaðý, Orta Asya’dan günümüze kadar çeþitli etnik kökenli milletlerin bir arada yaþayarak oluþturduðu þekliyle günümüze kadar gelmiþ ve dünya mutfaklarý arasýndaki seçkin yerini almýþtýr. Buna karþýlýlýk, çocukluk yýllarýmýzda daha bir aile kültürü ve birlikte yemek yeme alýþkanlýklarýmýz vardý. Son zamanlarda ise þehirlerde özellikle kadýnlarýn daha çok iþ hayatýna girmesi ile fast-food dediðimiz kültür bize de bulaþmýþ durumda.
Çok zengin Osmanlý-Türk mutfaðýmýz olmasýna karþýn pazarlama hususunda sýkýntýlar yaþanýyor. Yoðurt ve cacýkta olduðu gibi... Ama yine de ‘Hünkarbeðendi’nin Uluslararasý Yemek Federasyonu tarafýndan yüzyýlýn yemeði, ‘Aþure’nin ise dünyanýn en iyi 10 lezzetinden biri seçildiðini söylemeden de edemeyeceðim. Anadolu topraklarýnýn ne kadar verimli ve ne kadar bereketli olduðunu günümüzde arþivlerden görmekteyiz. Medeniyetin geliþmesine öncülük eden ilk ‘buðday’ da bu topraklarda üretilmiþtir. Dünyanýn en kaliteli ürünleri olan fýndýk, kayýsý, üzüm, incir ve zeytinin de ülkemizde yetiþtiði ve dünya pazarýna sunulduðu unutulmamalý.
Ege Bölgesi’nde yetiþen Bardacýk Ýnciri ve hurma zeytinin de iyi bir pazarlama ile ve turizm destinasyonu ile markalaþmasý, o bölgelerin turizminin geliþmesi açýsýndan fayda saðlayacaktýr. Bu ürünlere sahip çýkarak ve geliþtrerek, gastronomi ile iliþkili UNESCO kültürel miras listesi ve UNESCO gastronomik yaratýcý þehirlerin sürdürülebilirlik turizm politikalarý ve stratejileri ile geliþtirilmelidir. Burada ise uzmanlaþmýþ gastronomi turizmi acentalarý ile iþbirliði yaparak, onlarýn da programlarýna kültürel miras ve þehir planlamasý yapmalarýna teþvik ve destek verilmelidir. Bu teþvikler sayesinde uzmanlaþmayý geliþtirerek doðru ve nokta atýþlar da yapmýþ oluruz.
Bizlere düþen, yerel kültürlerin korunmasý ve kaybolan deðerlerin tekrardan güncellenmesini saðlamak ve þeflerimizin de menülerine bu lezzetleri koyarak unutulmuþluðu ortadan kaldýrmalarý gerekmektedir. Mutfaklarý oluþturan en önemli unsurlardan bir tanesi yerel kültürlere sahip çýkmaktýr. Bu mutfak kültürünüzün ne kadar zengin olduðunun göstergesidir. Sokak lezzetleri ilk etapta önemsiz gibi görünse de bizi biz yapan eþsiz lezzetlerden oluþur. Her bölgenin ve yörenin kendine has sokak lezzetleri de zenginliðimizin bir parçasýdýr.
Gastronomi turizmi ve genel turizminde Valilikler, Belediyeler, özel kuruluþlar ve dernekler, Yatýrým ve Kalkýnma Ajanslarýnýn katkýlarýyla yemek yarýþmalarý düzenleyerek, bölgesel ve ulusal anlamda yayýlarak, bölgelere ait yemeklerin taþýnmasý, geniþ kitlelere hitap etmesini saðlamada da üzerlerine çok görev düþmektedir. Yapýlacak bu tür etkinlikler, karma lezzetlerin doðmasýna ve uluslararasý anlamda da kendimizi iyi bir þekilde ifade etmemizi saðlayacaktýr.
Turizmi desteklemek ve geliþtirmek adýna, Ekolojik Pazar, Zeytinyaðý müzeleri, Organik ürünlerin geliþmesi ve yaygýnlaþmasý, Körfez turizmi, deniz ve deniz ürünleri gibi birçok gastronomi ve turizme yön verecek alanlarý geniþleterek ve zenginleþtirerek ülke kültürüne ve mirasýna katký saðlanmýþ oluyor.
Geliþen ve deðiþen yemek ve gastronomi kültürünü yakalamak ve geliþtirmek için, Ýzmir Aþçýlar Derneði, birçok organizasyona ve sosyal sorumluluk porojelerine imza atýyor. 2016 Ýzmir’in Þefleri Ulusal Yemek yarýþmasý; mesleðe yeni giren gençlerin ufkunu açacak ve þu an mesleklerine devam eden þeflerimizin kendilerini sýnamalarý açýsýndan bir fýrsat olacaktýr.
Yarýþmacýlar, Butik Pastacýlýk Yarýþmasý, Profesyonel Ekip, Bireysel ve Öðrenci Ekip ve Bireysel olarak yarýþacaklar. Ayrýca Down sendromu çocuklarýmýzla da aktivite ve yarýþmalar yapýlacak. Yarýþma Ýzmir’in geleneksel lezzetlerinin sunulmasýnýn yaný sýra Türk mutfaðýnýn geliþimi ve önemi açýsýnda da faydalý olacaktýr.