Son aylarda ara sýra Çanakkale'ye gitmem gerekti. Aliaða'ya kadar trafik felaket. Ýzmir'in yirmi beþ yýl evvel trafik planlamasýnda ne yapýlmýþ ise aynen devam ediyor. Yirmi beþ yýl önce Ýzmir'in nüfusu bugünkünün altýda biri. Araç sayýsý da beþte biri. Ýzmir'in dört ana giriþi ve çýkýþý var. Dördü de bir çevre yolu ile baðlý. Gel gör ki bu dört giriþ çýkýþ da iki þeritli.
Bilindiði gibi, yol kenarýnda bir aracýn durmasý halinde, durduðu þeridin bir kilometre öncesi ve bir kilometre sonrasýnýn iptal edildiði kabul edilir.
Bizde yollarda sýk sýk yolcu indiren bindiren, arýza yapmýþ bir araç durduðuna göre Ýzmir giriþ ve çýkýþlarý tek þeritli yol ile saðlanýyor demektir. Ýzmir'in bugünkü nüfusu 2,8 milyon, bu þehre giriþler sadece dört þeritten saðlanýyor. Hýzlý þehirleþen Ýzmir in ulaþýmý her aksta en az dört þerit olmalý.
Aliaða aksý, Manisa aksý çok kolaylýkla dört giriþ dört geliþe çevrilebilir. Yatýrým da büyük deðil. Þimdi trafiðin yoðun olduðu saatlerde kilometrelerce uzun kuyruklar oluþuyor. Hele Aliaða aksýnda tanker ve servis otolarý çoðunlukta. Dur kalk ve düþük hýz yakýt tüketimi, fren, balata ve zamanýn parasal karþýlýðýný koyarsanýz, toplam kaybýmýz yollarý dört þeride çýkarma bedelinin üzerinde.
Aliaða'daki rafineri ve demir çelik tesislerinin mamullerini taþýma için günlük bin beþ yüz tanker ve aðýr vasýtanýn Aliaða aksýnda her gün trafikte olduðu düþünülürse en acil konu, bu aksý dört gidiþ dört geliþ þeklinde geniþletmek gerekir. Yollarýn tevsii trafiði alternatif kanallara aktaramadýðýnýz zaman kolay bir iþlem deðil. Ýzmir in þehirleþmedeki yükünü dikkate alýrsak, yirmi yýl sonrasýný planlarsak giriþ ve çýkýþ altýþar þerit düþünebilmek ileri görüþlülük olur. Zamanýn gittikçe önemsendiði bir devirde trafikte bu kadar zaman kaybetmek akýl karý deðil. Ýlgililere duyurulur.