Geçen hafta Dünya Kadýnlar Günü vesilesiyle Kubbealtý Akademisi Kültür ve Sanat Vakfý’nýn düzenlediði “Kadýn Bestekârlar” konserinde, icrasý ve þahsiyetiyle örnek bir sanatçý olan Serap Mutlu Akbulut’la birlikteydik. Kadýn Bestekârlarýmýzý andýk, eserlerini icra ettik. Tarihte en çok kadýn bestekar yetiþtiren toplumun devamýyýz. Hiçbir musikide Türk Musikisinde olduðu kadar Kadýn Bestekar yetiþmemiþtir. Dilhayat Kalfa, Leyla Saz, Neveser Kökdeþ, Melahat Pars, Semahat Özdenses gibi önemli bestekarlarýmýz musiki tarihimizin en nadide köþesinde yerlerini almýþlardýr. Kadýn bestekarlar sadece güzel eserler vermekle kalmamýþ, musikimize ivme kazandýran yeniliklere de imza atmýþlardýr. Mesela Neveser Kökdeþ kendisinden önce görülmemiþ bir tarzýn yaratýcýsý olmuþtur. Son derece akýcý, coþkulu ve orijinal besteler vermiþtir. Ünlü operet bestecisi Muhlis Sabahattin Ezgi’nin kardeþi olan Kökdeþ, Notre Dame de Sion’ da okumuþ, iyi bir müzik eðitimi almýþ, ancak eþinin Çanakkale Harbi’inde þehit düþmesinin ardýndan kendisinde beliren melankolinin de tesiriyle yüz felci geçirmiþ, asabi bir mizaca bürünmüþtür. Eserlerinde hüzün hakimdir, ancak O hüznü de son derece lirik bir þekilde iþlemeyi baþarmýþtýr. “Hüsranla gönül hep inler”, “Canandan uzak kaldý gönül”, “Kuþ olup uçsam sevgilimin diyarýna”, “Gül dalýnda öten bülbülün olsam”, “Hayal ufkunda uçan binbir renkler”, “Neden bilmem bu iptila” eserlerinden sadece birkaçý. Mes’ud Cemil’in onun yaptýðý müziðe eleþtirel yaklaþtýðý ve “Neveser Musikisi” diye adlandýrdýðý rivayet olunur. Ancak Nevzat Atlýð hocadan duydum Mes’ud Cemil bu sözü taltif için söylemiþ. 18. yüzyýlda yaþamýþ olan Dilhayat Kalfa, Harem’de deðerli hocalardan musiki meþk etmiþ iyi bir tanburiydi. Hayatýnýn son döneminde bestelemiþ olduðu Evcara Saz Semaisi musikimizin þaheserlerindendir. Bu eseri mutlaka dinlemenizi tavsiye ederim.
Kendin gibi bir taze bahar seç
Daha sonraki yýllarda yaþamýþ olan Leyla Saz Haným, hem bir þair hem de bir bestekardý.
Dillerden düþmeyen Hicaz þarký “Seni sevda çiçeðim tac-ý serim” onun eseridir. Çok bilindik “Yaslý gittim þen geldim / Aç koynunu ben geldim” marþýnýn bestecisi de odur. Leyla Saz’ýn “Solmuþ Çiçekler” isimli bir þiir kitabý da mevcuttur.
Ben gamlý hazan, sense bahar, dinle de vazgeç
Sen kendine kendin gibi bir taze bahar
Olmaz meleðim böyle bir aþk, bende vakit geç
Sen kendine kendin gibi bir taze bahar seç
Bu güzel þarkýyý bilmeyen neredeyse yok gibidir. Gençlerin bile dilindedir. Þarkýnýn bestekarý Melahat Pars. Gerek sesiyle gerekse besteleriyle müziðimizin önemli renklerinden biri olmuþtur. “Gümüþ tellerle örsem saçýnýn her telini”, “Bir gonca gülsün gönlüm baðýnda” gibi birçok esere imza atmýþtýr.
2008 yýlýnda kaybettiðimiz Semahat Özdenses de önemli eserler býrakýp gitmiþtir. “Akþam oldu hüzünlendim ben yine” þarkýsýný çocuklar bile biliyor artýk. “Dün gece mehtaba dalýp hep seni andým”, “Her mevsim içimden gelir geçersin” gibi çok sevilen þarkýlarý bestelemiþtir.
Kadýnlar Gününde verdiðimiz bu konserle unutulmaz bir gün yaþadýk. Herhalde en güzel kutlamalardan biri oldu. Bu büyük kadýn ustalar hem anne ve eþ oldular hem de bu güzel bestelerle hayatýmýza büyük renk ve deðer kattýlar. Hepsinin mekâný cennet olsun.