Yazarlar

Selahattin DÖNMEZ

Selahattin DÖNMEZ

sdonmez@sdonmez.com

Kahvaltıda portakal yiyin

Domatesin mevsimi bitti. Kış domatesleri mevsiminde yetişenler gibi faydalı değil. Önümüzdeki 9 aylık süreçte domatesten alacağınız vitamini karşılamak için portakal en iyi seçenek.

Günümüzde her mevsim, hemen hemen her meyve ve sebzeye ulaşmak kolay. Ancak doğrusu sebze ve meyveleri mevsiminde tüketmek, zamanın dışında yememek. Doğa vücudun temel ihtiyaçlarının karşılanması için birbirinin muadili besinler sunuyor. İşte bu mucize sayesinde bizler mevsimine uygun sebze meyve tüketerek sağlıklı bir şekilde hayatımızı sürdürüyoruz. Kış yaklaşmasıyla ve kaliteli C vitamini kaynağı ve liykopen denilen antioksidanın en zengin besini olan domates hem tadı bozulacak hem de lezzetlisini bulamayacağız. Belki birçoğumuz evlerinde mevsiminde taze toplanmış domatesleri kaynatıp konserve yaptı, ancak bu şekilde domatesin C vitamini değerinin kaybolduğunu belirtmeliyim. Sebzeler ve meyveler kurutulurken sıcak ile temas ettirme esnasında C vitamini kaybı meydana gelir. Ne kadar usulüne göre de yapılmış olsa konservelerde de vitamin kaybı vardır. Konserve ile de kaybolan C vitaminini düzenli olarak yense dahi C vitamini karşılayamaz.

Kış domatesinde C vitamini kaybı

Besinlerin C vitamini değerleri, sebzenin üretildiği toprağa, besinin türüne, iklime ve sebzenin olgunluk derecesine göre değişmektedir. Domates güneş ışınından ne kadar çok yararlanarak olgunlaşırsa C vitamini o kadar yüksek olur. Sebzeler dolayısıyla domates, hasat sonrasında başlayan depolama sırasındaki vitamin kaybını bekletildikleri deponun ısı kontrolü olmamasından dolayı yaşar. Çünkü C vitamini, vitaminler içerisinde en dayanıksız olanıdır. Domatesten C vitaminini karşılayamayacak olursak bunu yılın 8-9 ayı bol bulunan turunçgillerden yani portakal, greyfurt, mandalina ve limondan karşılayabiliriz. Eğer kışın domates yiyemeyeceksek ve liykopen ihtiyacımızı mutlaka domates salçasından yararlanarak vücudumuza destekleyebiliriz.

PATATES SALATASI GRİPTEN KORUYOR

Turunçgilleri eğer çok tüketemiyorsak patates C vitamini açısından rahatlıkla tüketebileceğimiz farklı bir kaynaktır. Bol maydanozlu salatasını yemeklerin yanında yemek, kış mevsimi için çok sağlıklı bir alternatiftir. Domatesi bulamadığınız yerde kahvaltıda bol taze maydanoz yiyerek domatesten sağlayacağınız C vitaminini fazlası ile sağlayabilirsiniz. Salatalara biber koyarak, kuşburnu çayı içerek, lahanadan salatalar yaparak domatesi aratmayacak sağlıklı alternatifler geliştirebilirsiniz.