Kalkýnma Yolu- Koridorlar Savaþý

Tarihi günlere tanýklýk etmeye devam ediyoruz ancak bu kez farklý bir þekilde.

Önceki yazýlarýmýzda ele aldýðýmýz 'Koridorlar Savaþý' yeni bir veçhe kazanýyor. Yakýn dönemde Türkiye ile Irak arasýnda geliþtirilen 'stratejik' iliþkilerin üst bir amaca daha hizmet etme misyonu var: Kalkýnma Yolu.

Bu baðlamda 30 Aðustos Zafer Bayramý hemen öncesinde önemli bir zirve gerçekleþiyor Ýstanbul'da. Türkiye, Irak, Katar ve Birleþik Arap Emirlikleri (BAE), Ýstanbul Dolmabahçe Sarayý Cumhurbaþkanlýðý Ofisi'nde ilk Dörtlü Bakanlar Zirvesi ile Basra FAV Limaný'ný Türkiye'ye ve ötesine baðlanmasýný içeren büyük bir projeye imza atýyor.

Dünya ticaretinin miktar olarak %90'ýný deðer olaraksa %70'den fazlasýnýn deniz yollarý üzerinden geçtiði düþünülecek olursa bu alandaki rekabetin de 'Koridorlar Savaþý' olarak nitelendirilmesi tam da durumu tasvir edici. Bu rekabetin çeþitli unsurlarý var. Bunlarýn baþýnda 'zaman' geliyor.

Bu proje ile alternatifi olan Süveyþ Kanalý'ndan geçiþe kýyasla 15 günlük avantaj saðlayacak olan bu proje, 1.275 kilometrelik demir yolu ve kara yolu aðý ile Basra'daki inþaat halindeki FAV Limaný'ný Türkiye'ye baðlayacak.

Bir baþka unsur ise 'güvenlik'. Ýþte bu açýdan bakýldýðýnda Irak ile yakýn dönemde 'güvenlik' eksenli ikili mutabakatlarýn önemi bir kez daha anlaþýlýyor. Eþ zamanlý olarak Husilerin Süveyþ'e yönelen gemilere saldýrýlarý da düþündürücü. Gazze'ye yapýlacaðý söylenen liman ise iþin boyutunun ne kadar da büyük olduðunu, yaþanan jeopolitik çatýþmalarýn ise aslýnda bir 'Koridorlar Savaþý' olduðunu doðrular nitelikte adeta.

Rekabette tercih sebebi olmadaki unsur tabii ki 'maliyet'. Bu açýdan bakýldýðýnda bölgede Katar ve BAE, bölge dýþýndan da Çin ve Avrupa ticaret maliyetleri inin önemli ölçüde azaltmasý nedeniyle projeye yatýrýmcý olarak katýlmakta istekli görünüyor. Rakip 'koridorlar' yanýnda bu projenin hali hazýrda bulunan 'koridorlar' tamamlayýcýsý niteliði yine potansiyel olarak öne çýkmasýný saðlýyor.

Çin Tek Kuþak Tek Yol Giriþimi ile 'Batý' ise Hindistan-Orta Doðu-Avrupa Ekonomik Koridoru ile oyuna dahil oluyor. Yani 'oyun büyük' çünkü 'pasta büyük'. Bundan kim ne kadar pay alacak kavga aslýnda onun kavgasý.

Bu projenin hayata geçirilebilmesi için Türkiye'nin 'lojistik üssü' olmasý vizyonunu önemli ölçüde gerçekleþtirilmesinde yapýlmasý gereken önemli hamleler mevcut tabii ki. Öncelikle altyapý güçlendirme yatýrýmlarý gerekiyor. Pek çok kazanýmý arasýnda Körfez ülkeleriyle ticaretin güçlendirmesi de yer alan böylesi 'stratejik' bir projede tabii ki 'provokasyon' olasýlýðý da yüksek görünüyor. Bölgesinde 'güvenlik saðlayan ülke' olan Türkiye yanýnda 'güvenlik sorunu yaratan ülke' sayýsý da o kadar az deðil. Ancak ne demiþtik, 'Hedef büyük, daima ileri'.