Üniversiteli reþit kýzlara senelerce vahþi bir biçimde uygulanan türban yasaðý son senelerde, gerekli yasal çerçeve tartýþmalý bile olsa, kaldýrýlmýþ bulunuyor; bu vahþeti hala uygulayan tek tük üniversite ya da fakülte var mý bilemiyorum.
Türban yasaðýnýn uygulandýðý senelerde bendeniz de bu tartýþmaya taraf oldum ve kriter olarak da kamu hizmeti üreticisi ve kamu hizmeti tüketicisi ayýrýmýný önerdim; bugün çok net hatýrladýðým ifademle kamu hizmeti üreticisinin bir süre daha türban kullanmamasýný ama kamu hizmeti tüketicisine, hastaneye gelen hastalara, üniversitede ders alan kýzlara bu yasaðýn tümüyle aptalca, vahþice olduðunu savundum.
Kamu hizmeti üreticilerinin türban yasaðýnýn kaldýrýlmasýný haklý olarak savunmanýn o tarihlerde üniversiteli kýzlarýn öðretim haklarýný daha da zora sokacaðýný, CHP çevrelerinin de bu fikre çok, çok uzak olmalarýnýn gerginliði daha da týrmandýracaðýný düþündüðümüzü hatýrlýyorum.
Bugün türbanlý kýzlar üniversitelerde, gök kubbe de kimsenin baþýna çökmedi; CHP çevrelerinin de, azýnlýkta kaldýklarýný düþündüðüm, daha doðrusu umduðum bir kesim dýþýnda, türbanýn ne üniversitelerde, ne de kamu hizmeti üretiminde laik devlet yapýsýný tehdit edemeyeceði noktasýna, görüþüne geldiklerini tahmin ediyorum, umuyorum.
Dolayýsýyla artýk kamu hizmeti üreticileri için de türban kullanma özgürlüðünün kamuoyunda tartýþýlmasýný zorunlu görüyorum; yeni anayasada kamu hizmetine giriþ kriteri olarak sadece liyakatýn temel alýnmasýna Komisyon’da gelen itirazlarý, bu itirazlara da AK Parti’nin sessiz kalmasýný anlamakta gerçekten çok zorlanýyorum.
Bugün hala TBMM’de türbanlý milletvekillerinin bulunmamasýný da Türkiye demokrasisi için büyük bir eksiklik, büyük bir ayýp olarak deðerlendiriyorum; umarým ilk genel seçimlerde sadece AK Parti deðil, tüm partiler türbanlý adaylarýný seçilebilecek sýralarda aday gösterirler, seçilirler ve TBMM’ye girerek büyük bir temsil eksikliðini çözerler.
Ancak, bu aþamada çok önemli bir konuyu da tartýþmamýz gerekiyor; kamu hizmeti üreticisi kadýnlar, TBMM’ye türbanla girecek milletvekilleri türban tercihlerinde referans olarak dini deðerleri alabilirler ama bu deðerleri kamu hizmeti üretiminde, yasama faaliyetlerinde referans olarak kullanamazlar, aksi takdirde, çok önemsediðim laik devlet kavramýndan bahsetmek anlamýný yitirir.
Türbanlý kadýnlar kamu hizmeti üretiminde, yasama faaliyetinde, kamusal alanda dini simgeleri kullanabilirler, demokrasiler buna izin vermek zorundadýr.
Kamu otoritesi ise, bu noktayý çok önemsiyorum, kamu hizmetinde, yasama faaliyetinde türban kullanýmýna kör durur iken, bu tavrýna temel olarak dini deðerleri deðil, TEMEL HAK VE ÖZGÜRLÜKLERÝ referans göstermek ZORUNDADIR.
Dolayýsýyla, kamu hizmetine, yasama faaliyetine olduðu gibi, doðal haliyle, kiþisel referanslarý ne olursa olsun, girebilme özgürlüðü tüm inançlar için geçerli kýlýnmalýdýr; Meclis Baþkanlýðý makamý, TBMM binasý içinde bir ibadet yeri talebi için Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý’ndan görüþ alamaz, görüþ almaya bile gerek yoktur, bu talep bir temel hak talebidir, anýnda yerine getirilmek zorundadýr, hiçbir kamusal birim baþkalarýnýn inançlarýna, felsefesine AÝHM standartlarýnda bir kamu düzeni gerekçesi dýþýnda müdahale edemez.
Bendenizin kiþisel görüþü, kamu hizmetinde ve yasama faaliyetinde türban kullanýmýnýn önündeki en önemli meþruiyet engelinin alevilerin durumu ve Heybeliada ortodoks seminerinin hala ve hala kapalý olduðudur.
Dini pratikler özgürlük taleplerine, buna kamu hizmeti üretiminde ve yasama faaliyetinde türban da dahil, dini referanslý talepler deðil, temel hak ve özgürlük talepleri demek istiyorum, çünkü en kapsayýcý ve genel meþruiyet içeren ortak payda daima bu olacaktýr.
Yurttaþlarýn tümüne, inançlarýndan, felsefelerinden baðýmsýz olarak tüm temel hak ve özgürlükler eþit ölçüde tanýnmadýðý müddetçe ülkemiz Türkiye tam, eksiksiz bir demokrasi, hukuk devleti olamayacaktýr kanýsýndayým.
Kamu hizmetinde ve yasama faaliyetinde türban yasaðýný hemen kaldýralým, gerekli düzenlemeleri yapalým, Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý için gönüllü bir finansman modelini devreye sokalým, alevilerin sorunlarýný çözelim, Heybeliada Seminerini açalým yani normalleþmede biraz daha mesafe alalým; bunlarý çoktan hakettiðimizi düþünüyorum.
twitter.com/KarakasEser