Türk medyasýnýn en garip yaný ayný gruba ait gazetelerin ya da kanallarýn kendi aralarýndaki rekabetidir. Hürriyet ve Milliyet kapýþmasý vardý eskiden sonra Kanal D Haber ile Cnn-Turk kapýþmasý...
Uzun yýllar önce bir maden kazasýna önce Kanal D’nin canlý yayýn aracý ve muhabiri gitmiþ ama Cnn-Turk kendi muhabirinin geç kaldýðý anlaþýlmasýn diye Kanal D muhabiri yerine daha önce hiç canlý yayýna çýkmamýþ DHA muhabirini yayýna almýþtý. 2006 Dünya Kupasý’ný kim yayýnlasýn diye Atv ile Kanal 1 yöneticileri arasýnda yaþanan rekabeti de bu örnekler arasýnda sayabiliriz.
***
Sadece þirket isimleri deðil zaman zaman ayný tarz programlar yapanlar da karþý karþýya gelir. Cüneyt Özdemir, iliþtirilmiþ gazeteci olarak takip ettiði Irak savaþýný anlattýðý kitabýnda, aralarýndaki rekabetten dolayý Çiðdem Anad’ýn Baðdat Havalimaný çatýþmasý sýrasýnda kendisini yayýna almadýðýný yazmýþtý.
Eskiden televizyonculuk daha doðru düzgün yapýlan bir iþti. Haber programlarýnýn tamamý bir konuðun peþinden koþar biri konuðu alýnca diðerleri baþka iþlere koþarlardý.
Þimdi bir konuk haftada 5 programa da çýkabiliyor hatta bir gecede iki programa çýktýðý da oluyor. Kimse önemli olan sorudur demesin zira Türkiye’de kendini önemli hisseden konuk ne soru sorarsanýz sorun söylemek istediklerini söyler. Bir konuk her programda ayrý þeyler söyleyemeyeceði için de haber programlar çoðu zaman birbirine benzemeye baþladý.
***
Ancak son dönemde kulaðýma gelen bazý þeyler var ki üzerinde mutlaka durmam gerek.
Büyük kanallarda ekrana gelen ünlü magazini tadýndaki bir programýn yapýmcýlarý bu aralar konuk meselesini fazlasýyla abartmýþlar.
Hem kendi kanallarýnda hem de gruba ait diðer kanalda yayýnlanan programlarda gördükleri her konuk için “Bizden duyup, çaldýlar” demeye baþlamýþlar.
Çok önemli deðil ama uzun vadede sýkýntý yaratýr bu tarz hezeyanlar ve motivasyonu düþürür. Oysa piyasada konuk alýnabilecek kiþi sayýsý da belli, program sayýsýnýn fazlalýðý da...
Gülüp geçmek mi lazým yoksa bu anýnda neþter atmak mý orasýna yöneticiler karar vermeli ama dedim ya motivasyon düþürür bu tarz hezeyanlar...
***
Televizyonculuk rekabet üzerine kurulu bir sektördür. Rekabet aslýnda baþka kanallarla edilir ama bizim memlekette bir gariplik var. Rekabet ayný kanaldaki programlar ya da ayný gruptaki kanallar arasýnda daha sert yaþanýyor.