Kapadokya kýþýn yerli turistle baþka güzel olur

Göreme, Uçhisar kalesi, Derinkuyu, Ihlara, Zelve, Güvercinlik, Derbent, Kýzýlçukur, Soðanlý, Ürgüp giriþindeki Paþa Baðý’nda üç baþlý ‘Peri Bacalarý diye uzayýp giden Güzel Atlar Diyarý... Persler’in namýyla Katpatuka, kýþýn beyaz bir gelin gibi Anadolu’muzda tabiat ananýn bizlere sunduðu Hititler’den Frigler’e Persler’den Makedonyalýlar’a, Romalýlar’dan Bizanslýlar’a, Selçuklular’a, Osmanlýlar’dan günümüze, geçmiþten geleceðe uzanan bir masalýn ta kendisi. Anlatmakla, yazmakla deðil mutlaka yaþayarak, gönlünüzce fotoðraflar çekerek balondan hayranlýkla izleyerek, bu eþsiz topraklarýn turizmdeki önemini, yerli ve yabancý turistlerin neden vazgeçilmez tutkusu olduðunu anlamak için en çokta kendiniz için Kapadokya’ya gitmelisiniz.

HAYRETLE BAKIN

Sadece bölgeye has ve yöre halkýnýn ‘Peri Bacasý’ ismini verdiði tüf ve andezitten oluþmuþ kaya monalitleri, Kýzýlýrmak’ýn kollarýnýn nakýþ iþler gibi oluþturduðu vadileriyle bütünleþmiþ, keþfetmek istercesine bakan gözlerin hayretle baktýðý binlerce yýllýk yer altý þehirleri, kayaya oyulmuþ kiliseleri, yüzyýllarýn tanýðý renkli freskolarý, kendinizi bir kartalýn kanadýnda gibi hissedebileceðiniz hisarlarý, binlerce yýldýr yöre halkýnýn her türlü ihtiyacýný saðlayan baðlarý, aðaçlarý, tarlalarý, mahzenleri, konaklarý, köyleri, saymakla bitmez bu doða þaheseri güzelim topraðýn eþsiz nimetleri diyerek, Kapadokya’da Orta Hisar’da bulunan Elika Cave Suites Hotel’in Genel Müdürü Emir Alsancak ve fotoðraf sanatçýsý Uður Sevinç ile birlikte gezdim. Kapadokya’da otel yatýrýmlarýný ve kýþ turizmini yerinde inceledim.

Bölgede uzun yýllardýr turizm sektöründe otel ve acentacýlýk yapan sektör liderleriyle bir araya geldim. Especial Group Genel Koordinatörü Abdullah Ýnal, Aydýnlý Cave Hotel sahibi Mustafa Aydýnlý, Traveller’s Cave Hotels Yönetim Kurulu Baþkaný Bekir Coþkun, hepsi de Kapadokya tutkunu, Kapadokya sevdalýsý turizm gönüllüleri...

BALON ÝÇÝN GELÝYORLAR

Genç otel yöneticisi Emir Alsancak, kýþ aylarýndaki bölge turizm ve otelciliðinin durumunu þöyle deðerlendiriyor: “Kýþ geldiði zaman tesislerin yüzde 80’i ticari sebeplerden ötürü kapatmaktadýr. Bu sebepten ötürü personel istihdamý olumsuz etkilemekle birlikte kalifiye personelin bulunmasýna veya istihdam edilmesi önem arz etmektedir. Dolayýsý ile Kapadokya’nýn sezon otellerindeki mantýðý gütmeyip yaz-kýþ açýk olmalarý ayrýca kalifiye personeller ile dünyaya misafirperverliðimizi tanýtmamýz gerektiðini düþünüyorum. Yurtdýþýndan gelen misafirlerin çoðu Göreme bölgesini seçmekte olup Üçhisar, Ortahisar, Ürgüp, Mustafapaþa gibi yerlerin daha fazla reklamý yapýlarak Kapadokya’nýn bir bütün olarak ne kadar deðerli yapýya sahip olduðunu turizm anlamýnda göstermeliyiz. Kapadokya’nýn turizm gelirinin yüzde 14 balon gelirinden. 600 milyon dolarlýk turizm gelirinin 85 milyon Euro’su balondan geliyor. Buradan anlaþýlacaðý üzere bölgeyi kalkýndýran, turist akýþýný saðlayan, bacasýz sanayi balondur diyebiliriz. Eskiden turistler Kapadokya’yý gezmeye gelir, balona binerdi. Þimdi ise balona binmeye gelip, Kapadokya’yý geziyor. Ticari iliþkilerden kurtulup Kapadokya’nýn kültürel deðerleri ile birlikte gelen misafirlere en iyi hizmeti sunmak gerekir ki geri dönüþüm oraný artsýn. Bunun içinde daha bilinir marka otellerin Kapadokya’ya gelmesi gerektiðini düþünüyorum. Çünkü marka oteller gelirse hizmet düzeyi de artmakla birlikte daha kalifiye personeller, daha fazla kalifiye yöneticilerin Kapadokya’ya fark katacaðýna inanýyorum. Bir diðer sorun ise turizmciler fiyatlarý öyle kýrýyorlar ki, hizmet için alamadýklarý parayý alýþveriþle kazanmaya çalýþýyorlar. Dolayýsý ile rekabet edilebilirlik oraný iyice düþüyor. Belli bir fiyat stratejisi uygulanýp ayni segmentteki otellerin ayni fiyat oraný ile gitmesi gerekiyor. Çünkü o zaman servis kalitesi on plana çýkacak. O zamanda herkes daha iyi hizmet vermek için çabalayacak. Kazanan Kapadokya olacak.

HAYALLER ÞEHRÝ

Hayaller þehri Kapadokya kýþýn ayrý bir güzel. Karýn yaðmasý ile birlikte ‘Peri Bacalarý’nýn beyaz ile bütünleþmesi inanýlmaz bir görsellik yaratýyor. Kýþ turizmini geliþtirebilmek için yerel pazara daha fazla önem verilmesi gerektiðini düþünüyorum. Bizim turizm anlayýþýmýz da sürümden kazanma diye bir mantalite var. Grup gelsin 50 dolara yarým pansiyon kalsýn. Bu anlayýþla maalesef yabancý misafirler kazanýyor. Santorine’ye, Roma’ya, Paris’e gittiðiniz zaman kiþi baþý 50 dolara yarým pansiyon olarak kalabileceðiniz iyi bir otel bulabilir misiniz? Bizde 50 dolara 5 yýldýzlý otelde konaklanabiliyor. Bu zihniyetin bir an önce deðiþmesi gerekiyor. Kendi ülkemizin vatandaþlarýna deðer verip ilk önce onlarý kazanmalýyýz. Yerli pazar hareketli olsa kiþin Kapadokya da yüzde 80’e yakýn iþletme kapanýr mý? Tamamen dýþa baðýmlý turizm politikasý izlemiþ olduðumuz sürece kaybetmeye mahkumuz.” Kapadokya’da dört mevsim her bütçeye göre sýra dýþý, birbirinden özel, farklý mimari ve tarzlarýyla kiþiye özel dokunuþlarýn bulunduðu bölgeyle bütünleþen otel çeþitliliði mevcut. Kapadokya ülkemiz turizmi ve ekonomisi için vazgeçilmez bir bölge. Kapadokya klasikleri sizleri bekliyor...

9 AYDA 2.2 MÝLYON TURÝST

Ülkemizin dünyaca ünlü turizm merkezi Kapadokya bölgesini, bu yýlýn ocak-eylül döneminde 2 milyon 209 bin 685 yerli ve yabancý turist ziyaret etti. Geçen yýlýn ayný döneminde ise ziyaretçi sayýsý 2 milyon 273 bin 297 idi. Kapadokya bölgesinde 419 tesis bulunmakla birlikte bunlarýn bir çoðu Turizm Bakanlýðý’nca onaylanmýþ belgeli veya belediye belgeli pansiyonlar, butik oteller ve 4-5 yýldýzlý otellerdir. Kapadokya’nýn yüksek sezonu mart, nisan, mayýs, eylül, ekim ve kasým aylarý.