Karaktersizlik deðil Anayasal hak!

Geçici Hükümet süreci baþladý.
Hükümete hangi partinin bakanlýk vereceði, hangilerinin vermeyeceði tartýþýlýrken bir konu esas alýnmalý: 

Hükümeti parti liderleri aralarýnda anlaþarak kurmuyor, aksine, onlar kuramadýðý için Anayasa kuruyor!

Bakalým;

Anayasa Madde 116: ... Kýrkbeþ gün içinde yeni Bakanlar Kurulu kurulamadýðý taktirde Cumhurbaþkaný seçimlerin yenilenmesine karar verebilir.

Madde 114: Seçimlerin yenilenmesine karar verildiðinde Cumhurbaþkaný geçici Bakanlar Kurulu’nu kurmak üzere bir Baþbakan atar.

Geçici Bakanlar Kurulu’na, Adalet, Ýçiþleri ve Ulaþtýrma bakanlarý TBMM’deki veya Meclis dýþýndaki baðýmsýzlardan olmak üzere, siyasi parti gruplarýndan, oranlarýna göre üye alýnýr.

Parti gruplarýndan alýnacak üye sayýsýný TBMM Baþkaný tespit ederek Baþbakan’a bildirir. Teklif edilen bakanlýðý kabul etmeyen veya sonradan çekilen PARTÝLÝLER yerine TBMM içinden veya dýþarýdan baðýmsýz bakanlar atanýr.

TBMM tablosu,  Geçici Hükümet’te AK Parti’den 11, CHP’den 6, MHP ve HDP’den 3’er bakan olacaðýný gösteriyor.

Yani;

1- Geçici Hükümet, bir partinin tercihiyle deðil Anayasa’nýn amir hükmü gereðince kurulacak.

2- Atanacak olan Baþbakan’ýn, muhalefet kontenjanýna düþen 12 bakanlýk için ‘parti liderlerine’ deðil ‘partililere’  teklif götürmesi de Anayasa’nýn emri.

Ancak, CHP Genel Baþkaný Kemal Kýlýçdaroðlu bakanlýk teklifini kabul edecek olan CHP’lileri þimdiden ‘karaktersizlikle’ suçladý;

MHP Genel Baþkan Yardýmcýsý Oktay Vural’ýn ise bunu ‘ahlaksýz teklif’ saydýklarýný açýkladý.

Burada önce hukuki açýdan bir ‘anayasal sorun’ ortaya çýkýyor.

Çünkü milletvekillerinin Anayasa’dan doðan bir hakký kullanmasý engelleniyor.

Bir anayasal hakký engelleme giriþimi ise suç!

CHP ve MHP, Baþbakan’ýn bunu teklif etmemesini de istiyor. Ancak Baþbakan teklif etmezse Anayasa’nýn hükmünü yerine getirmemiþ olacak!

***

Peki bakanlarý neden liderler belirlemiyor?

- Bir koalisyon olsaydý, bakan seçimini parti liderleri yapacaktý. Ancak liderler bu koalisyonu kuramadýðý için Anayasa gereði bir Geçici Hükümet kuruluyor. Ve Anayasa da Baþbakan’ýn ‘partililere’ teklif götürmesini emrediyor.

Parti yöneticileri varken milletvekillerine teklif götürülmesi yanlýþ olmaz mý?

- Bir seçim hükümeti kurulabilseydi, parti liderleri ve üst yönetimden isimler öncelikli olarak bakan yapýlabilirdi. Geçici Hükümet’in Baþbakaný, liderlerin kurmadýðý bir koalisyonu kurmayý deðil, ‘uyum içinde çalýþtýrabilecekleri’ bir Bakanlar Kurulu oluþturmayý tercih eder.

Milletvekilleri ‘parti yönetimimiz ne diyorsa o’ der ve kabul etmezse ne olacak?

Baþbakan, TBMM içinden veya dýþarýdan baðýmsýzlar arasýndan belirleyecek. Bu da Baþbakan’ýn tercihi deðil, Anayasa’da açýkça yazýlý; baþka alternatif yol yok.

AK Parti, ‘HDP ile hükümet kurmak’la mý karþý karþýya?

Evet;  ve AK Partililer, CHP ve MHP’nin kendilerini ‘HDP ile hükümet kurma’ görüntüsüne sokma çabasýný ‘siyasi kurnazlýk’ olarak nitelendiriyor.

Bu ‘siyasi kurnazlýða’ bir cevaplarý olacak mý?

Koalisyon görüþmeleri sürecinde olduðu gibi her aþamayý kamuoyuyla paylaþacaklar. Geçici Hükümet’in Anayasa gereði kurulduðunu, kime hangi bakanlýðýn neden teklif edildiði, kimin ne cevap verdiði açýklanacak. Bu þeffaflýðýn muhalefete en iyi cevap olacaðý düþünülüyor.

Bakanlýk teklif edilecek isimler belli mi, neye göre teklif edilecek?

Baþbakan Davutoðlu, daha önce ‘ehliyet, liyakat ve uyum’ kriterlerini açýklamýþtý. Ancak ‘uyum’ konusunun diðerlerinden bir adým önde olacaðý söylenebilir. Yani, sert siyasi üslup ve tutumu olmayan, parti kitlesini temsil eden isimler. HDP’li milletvekilleri bakýmýndan tarifini “Türkiyelilik iddiasýna uygun” diye yapabiliriz.

Belirlenmiþ isimler var mý?

Hayýr. Ýsimleri Baþbakan açýklayacak. Ancak Ankara’da bu kriterleri en iyi yansýtan ve ilk akla gelen isimler olarak konuþulanlar CHP için Deniz Baykal, MHP için Tuðrul Türkeþ, HDP için ise Celal Doðan.